تصمیم حیاتی دولت در عادلانه‌سازی یارانه‌ها

با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور و اعلام نارضایتی‌ها، مسئولان دولت سیزدهم برای افزایش قدرت خرید و جبران رفاه از دست رفته خانوار اقدام به افزایش یارانه‌ها کرده‌اند. بنابر آخرین اخبار، کلیه یارانه‌هایی که دولت تا کنون پرداخت کرده اعم از یارانه نقدی، معیشتی، مناسبتی و یارانه نان با تجمیع می‌شود.‌ ‌

بر اساس آمارهای بودجه خانوار، دهک اول درآمدی روستاییان تا پیش از این به طور میانگین کمتر از یک میلیون تومان در ماه قدرت خرید داشتند.

از آنجا که میانگین بعد خانوار (تعداد اعضای خانوار) دهک اول روستانشین کشور چهار نفر اعلام شده، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی جدید با کسر یارانه‌های قبلی سبب می‌شود که رقم یارانه پرداختی به این خانوارها بیش از یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان افزایش یابد و قدرت خرید این اقشار به ۲.۳ میلیون تومان برسد.

دهک اول درآمدی روستانشین کشور ۵۰۸ هزار خانوار است که شامل بیش از دو میلیون نفر می‌شود.

بنابر اعلام شبکه خبر و به دستور رئیس جمهور، پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از دیشب آغاز شده و تا نیمه شب به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.

 

همه مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند

آیت الله رئیسی در پنجمین گفتگوی تلویزیونی با مردم با بیان اینکه به جای عنوان حذف ارز ترجیحی باید گفت این طرح نوعی مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه کالاهای اساسی است، به بیان میزان یارانه‌های پرداختی به خانواده‌ها در اجرای طرح کمک‌معیشتی پرداخت‌ و خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه این موضع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم به بعد هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد.

وی تأکید کرد: در این طرح همه مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و به هیچ عنوان قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.

 

میزان پرداخت یارانه‌ها همان صحبت رئیس‌جمهور است

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم که رکن اصلی اجرایی طرح عادلانه‌سازی یارانه هاست درباره طرح جدید دولت بیان کرد: سیاستی که در خصوص مصرف آرد کشور انجام شد موجب شد هجمه زیاد و سؤالات را شاهد باشیم و در نتیجه در جلسه ستاد اقتصادی تصمیم گرفتیم زمان‌بندی اجرای طرح یارانه‌ها را به پیش بیاندزیم.

 

تصمیم حیاتی دولت در عادلانه‌سازی یارانه‌های معیشتی / اعضای دولت در این باره چه می‌گویند؟

وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور اصرار داشتند که پیش از اجرای این سیاست‌ها وزرا هم با مردم صحبت کنند و اگر قرار است اطمینان خاطری و حمایت و جبرانی شود قبل از سیاست انجام شود و بنا شد با توجه به ابهامات در فضای اجتماعی و مجازی چند روز زودتر این کار انجام شود و به نظر ما در این اتفاق برکت است و در سال زراعی آینده به صرفه خواهد بود که تولید داخل دانه‌های روغنی داشته باشیم و سفره مردم وابسته به واردات نباشد.

وی درباره میزان پرداخت یارانه‌ها گفت: میزان پرداخت یارانه‌ها همان صحبت رئیس‌جمهور است و با توجه به اینکه مسئله حمایت هدفمند و هوشمند مطرح بود، زیرساخت رفاهی خانوارها در کشور چندان دقیق نبود و هم‌اکنون نیز ممکن است مسائلی وجود داشته باشد اما اطلاعات خانوارها در وزارت تعاون تجمیع شده است و سامانه امکان شناسایی دهک‌های جامعه را فراهم کرده است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: تفکیک دهک‌ها را دولت با حداکثر دقت و احتیاط انجام داده است تا در بین گروه‌هایی که کاملاً نیازمند هستند و طبقه متوسط و میانی تمایز قائل شویم و نزدیک به ۷۷ میلیون نفری که گیرندگان یارانه هستند در این دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰ درصد دیگر یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جزو طبقات برخوردار هستند و بی‌نیاز از حمایت دولت شناسایی شدند که در صف یارانه بگیران نیستد.

 

شفافیت در ⁩ابعاد طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها 

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت بامداد سه شنبه با اشاره به گفت‌ وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم، در توئیتی نوشت: «رئیس‌جمهور امشب در پنجمین ⁧گزارش به مردم، ⁩ابعاد طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را به صورت شفاف با مردم در میان گذاشت.»

 

تصمیم حیاتی دولت در عادلانه‌سازی یارانه‌های معیشتی / اعضای دولت در این باره چه می‌گویند؟

سخنگوی دولت، اراده جدی دولت و همراهی مردم را رمز موفقیت اصلاح یارانه‌ها عنوان کرد و افزود: «گام اول این طرح با واریز کمک معیشتی در حال انجام است.»

 

استانداران مجریان اصلی اجرای طرح جدید یارانه‌ها در کشور

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور در نشست تشریح ابعاد مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها که با حضور اعضای هیات دولت، استانداران سراسر کشور و اعضای شورای معاونان دستگاه های اجرایی  در وزارت کشور برگزار شد،  بر لزوم اطلاع رسانی دقیق و اقناع جامعه برای اجرای مطلوب طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها تاکید کرد و گفت: باید شفاف و صادقانه با مردم صحبت کنیم و دولت سیزدهم با پشتوانه مردمی و سرمایه اجتماعی که دارد نباید اجرای این طرح مهم را به تاخیر بیندازد، ممکن است که این دولت هم بتواند با محافظه کاری از کنار این موضوع مهم عبور کند اما با بی توجهی به این موضوع، اقتصاد کشور هیچ گاه اصلاح نمی شود.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم صادقانه و دغدغه مندانه نسبت به اقتصاد کشور و معیشت مردم با شجاعت وارد صحنه شده است، تصریح کرد: باید ابعاد و جوانب مختلف این طرح را بشناسیم و مردم را نسبت به آن آگاه کنیم تا مردم طعم شیرین این اصلاح را احساس کنند.

وی استانداران سراسر کشور را مجریان اصلی اجرای این طرح در اقصی نقاط کشور توصیف کرد و از آنان خواست که با قدرت در صحنه حضور داشته باشند و نسبت به اجرای صحیح این برنامه انجام وظیفه کنند.

 

دولت حق مردم را به خودشان پرداخت می‌کند

از طرفی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند نسبت به نحوه توزیع فعلی یارانه و برخورداری اندک اقشاری از جامعه بی توجه و بی تفاوت باشد، خاطر نشان کرد: دولت با اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها قصد دارد حق مردم را به خودشان پرداخت کند.

مخبر افزود: قرار نیست با اجرای این طرح از جیب ثروتمندان پولی برداشته و به طبقات ضعیف تر پرداخت شود، بلکه قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک تک آحاد جامعه است به خودشان پرداخت شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها وظیفه ای برای همه دولت ها بوده است، خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود به این موضوع ورود کرده و برای اجرای آن برنامه ریزی داشت.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه ایران با وجود منابع و دارایی های خدادادی و اقدامات زیربنایی در چهل سال اخیر همچنان از برخی مشکلات اقتصادی رنج می برد، گفت: وجود فقر، فقدان سرمایه گذاری مناسب و عدم رونق تولید در کشور به دلیل مسائل و مشکلات ریشه ای است که ساماندهی و حل این چالش ها نیازمند اصلاحات اقتصادی است.

محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور نیز  تحول از طریق اصلاحات عمیق در اقتصاد را از جمله برنامه های اساسی دولت سیزدهم خواند و تاکید کرد اصلاحات در توزیع یارانه ها در همین مسیر می تواند به رشد اقتصادی، مقابله با تورم و فقرزدایی بیانجامد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی تبیین و اقناع افکار عمومی را وظیفه همه ارکان دولت دانست و بر ضرورت شفاف سازی و پاسخگویی سریع به ابهامات و شایعات تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید