نادر طالب زاده به روایت رسانه‌های عربی

خبر درگذشت نادر طالب زده طی روزهای گذشته یکی از تیترهای رسانه‌های عربی بوده و برخی از این رسانه‌ها در قالب انتشار مقاله درباره زندگی و آثار این هنرمند انقلابی به این خبر واکنش نشان دادند.

شبکه المیادین در این زمینه با انتشار مقاله مفصلی نوشت،  زمانی که نادر طالب زاده در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کرد نظام سیاسی ایران در حال تغییر بود.  طالب‌زاده در سال ۱۹۷۸ و ۱۰ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مجوز روزنامه انگلیسی زبان  «تهران تایمز» را گرفت و از سال ۱۹۸۱ در تلویزیون ایران شروع به کار کرد و سپس در بخش تولید فیلم‌های تلویزیونی فعالیت داشت.

در ادامه این گزارش آمده است، نادر طالب‌زاده از همه فرصت‌ها برای صحبت درباره آمریکا و تبلیغات و اتهام زنی‌های گمراه کننده آن استفاده می‌کرد و معتقد بود که ایالات متحده در بحران است و باید این بحران‌ها را در ایران مورد تحلیل و بررسی قرار داد.  از جمله علایق او مصاحبه با شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی آمریکایی بود که منتقد ایالات متحده محسوب می‌شدند.  این افراد در همایش سالانه «افق نو» به ایران آمدند و در برنامه تلویزیونی «راز» که از شبکه 4 تلویزیون ایران پخش می‌شود با نادر طالب زاده گفتگویی داشتند.

المیادین افزود، راه‌اندازی جشنواره فیلم «عمار» با کمک برخی از نهادها و موسسات نظامی در ایران از دیگر رویدادهای مهمی بود که نادر طالب‌زاده در آن حضور داشت و به عنوان دبیر جشنواره به موضوع مقاومت و مبارزه با استکبار و صهیونیسم پرداخت.  تحولات خاورمیانه مانند جنگ سوریه از جمله موضوعات مورد علاقه نادر طالب زاده بود که در آثار او دیده می‌شود و ابعاد جشنواره فیلم عمار به همت وی به تدریج گسترش یافته و طی آن نسلی از فیلم‌سازان انقلابی معرفی شدند.

طبق این گزارش، طالب‌زاده همچنین در کشورهای عربی نیز حضور داشت و یک کادر رسانه‌ای را آموزش می‌داد. نادر طالب‌زاده علاوه بر آموزش و تاثیرگذاری برصدها دانشجو و فارغ التحصیل رشته سینما در لبنان تاثیر بسزایی در راه اندازی و توسعه آثار سینمایی به ویژه کارهای فرهنگی در این کشور داشت.  فیلم «مسیح»  به کارگردانی نادر طالب زاده نه تنها در بعد هنری، تصویرسازی و شیوه کارگردانی تحولی بزرگ در سینمای ایران محسوب می‌شود بلکه توانست طی یک دهه تاریخ چند دین را با یکدیگر تلفیق کرده و پیام وحدت میان همه ادیان الهی را مخابره کند.

المیادین تصریح کرد، نادر طالب زاده تنها از زاویه آکادمیک وارد دنیای هنر نشد بلکه در سطح حرفه‌ای بالا به واقعیت‌ها توجه داشت و از تحصیلات خود در خارج از کشور در این زمینه به بهترین شکل استفاده کرد و آن را در خدمت آثار انقلابی خود قرار داد.  او چندین بار درباره تبعیض نژادی در آمریکا و مشکلاتی که مردم در آن جا تجربه می‌کنند صحبت کرده و بارها سعی داشت به مردم دنیا توضیح دهد آمریکا چگونه هیچ اهمیتی به دیگر ملت‌های جهان نداده و آنها را به استثمار می‌کشد.

در ادامه این مقاله آمده است، طالب زاده به عنوان یک کارگردان ایرانی مستندی درباره روایت‌های ضد و نقیض آمریکا از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰01 با استناد به  صحبت‌های افرادی که هنگام وقوع حادثه در آنجا بودند، ساخت. این مستند با نام « من آنجا بودم» به بررسی حقیقت حملات ۱۱ سپتامبر و عوامل این انفجار بزرگ می‌پردازد. این فیلم ۵۲ دقیقه‌ای بر اساس اظهارات شاهدان عینی حادثه ساخته شده است.

المیادین در پایان نوشت، درگذشت نادر طالب زاده موجی از اندوه و واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و فرهنگی به دنبال داشت و بسیاری به آثار وی درباره مقاومت و صحبت‌هایش از جنوب لبنان و فلسطین اشاره کردند.  طالب زاده نماد  یک مستندساز انقلابی و بزرگ و هنرمندی متعهد بود. بنابراین طبیعی است که مردی با این خصوصیات تحت تحریم آمریکا قرار بگیرد.

وبسایت العهد نیز از دیگر رسانه‌های عربی بود که با انتشار مقاله‌ای به درگذشت نادر طالب‌زاده واکنش نشان داد. در این مقاله آمده است، نادر طالب زاده به موضوعاتی اشاره می‌کرد که عموماً دیگران توجهی به آن ندارند؛ مستندهایی مانند «رنسانس در رنسانس» و چگونگی انتقال علم از مسلمانان به غربی‌ها در قرون وسطی و مستند «خشونت خاموش» درباره قربانیان جنگ شیمیایی و نقش آمریکا در مسلح کردن صدام و بمباران ایران با سلاح شیمیایی.

در ادامه این گزارش آمده است، نادر طالب زاده بعد از شروع جنگ تحمیلی علیه ایران به جبهه رفته و راننده بلدوزر شد. او در عملیات والفجر ۴ حضور داشت و سپس مستندی با عنوان «والعصر» درباره رانندگان در جبهه تولید کرد. او آثار زیادی درباره جنگ تحمیلی دارد و فیلم مستند «شوش، شهر شهدای گمنام» را  در همین رابطه کارگردانی کرده است.

طالب زاده بعد از جنگ تحمیلی توفیق همکاری با شهید «مرتضی آوینی» را داشت و دو مستند «خنجر و شقایق» و «ساعت ۲۵ » را زیر نظر او تولید کرد.  مستند خنجر و شقایق درباره جنگ بوسنی بوده و مستند ساعت ۲۵ به قیام یهودیان آمریکایی و آفریقایی- آمریکایی (سیاه پوستان) علیه نژاد پرستی صهیونیسم می‌پردازد.

در پایان این مقاله تاکید شده، نادر طالب زاده هنرمندی وابسته به جبهه انقلاب اسلامی و خط مقاومت و انقلاب بود. از جمله فعالیت‌های این هنرمند انقلابی می‌توان به برگزاری سلسله کنفرانس‌های بین المللی افق نو اشاره کرد. حضور او در کشورهای عربی موهبت بزرگی برای اهالی رسانه این کشورها بود و پرسنل شبکه المنار لبنان از جمله فعالان رسانه‌ای بودند که توسط نادر طالب زاده آموزش داده شدند و بعدها شاهد تاثیرات فوق‌العاده آن بودیم؛ جایی که اکنون شبکه المنار به عنوان یکی از شبکه‌های توانمند و فعال در عرصه مقاومت شناخته می‌شود.  نادر طالب زاده همچنین از حامیان مقاومت و یکی از دوستداران سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله بود و اعتقاد خاصی به او داشت.

دیدگاهتان را بنویسید