سکوت در برابر یک ادعا؛ آیا آمریکا در عراق آزمایشگاه بیولوژیک دارد؟

برخی از شخصیت های سیاسی و رسانه ای به علاوه فعالان شبکه های اجتماعی صحبت از ماهیت این آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در عراق را آغاز کرده و خواهان پاسخگویی در قبال آن و بازخواست طرف آمریکایی در این باره شده اند.

دولت عراق تاکنون از ارائه هرگونه توضیح یا اقدام در این باره خودداری کرده و آمریکا نیز ظاهرا کوشیده است که با ادامه سکوت، از تحریک افکار عمومی اجتناب کند.

یکی از فعالان سیاسی عراقی اخیرا در گفت وگو با یکی از شبکه های تلویزیونی عراق، خواهان پرده برداشتن از ماهیت آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در عراق شده است.

«طالب العواد» در گفت وگو با تلویزیون «البغدادیه» گفته است که دولت عراق باید درباره ماهیت این آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در خاک کشورمان توضیح دهد و اینکه آمریکا در این آزمایشگاه چه فعالیتی می کند و چه چیزی در حال تولید است.

سکوت در برابر یک ادعا؛ آیا آمریکا در عراق آزمایشگاه بیولوژیک دارد؟

وی می افزاید: حتی محل دقیق این آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در عراق معلوم نیست و نمی دانیم واقعا همین یک آزمایشگاه است یا آزمایشگاه های سری دیگری هم وجود دارد.

العواد ادامه داد دولت عراق در قبال فعالیت این آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا مسئول است و باید محل و نوع فعالیت این آزمایشگاه را شناسایی کند.

به گفته این فعال سیاسی، آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در عراق یکی از ۳۰۰ آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در نقاط مختلف دنیا است که روسیه اخیرا از آن پرده برداشته است و زیر نظر سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا (سیا) فعالیت دارد.

العواد تصریح می کند که حوزه فعالیت آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکایی حسب آنچه انتشار یافته، «تولید بیمارهای سرطانی، ویروس بیماریی هایی مانند کرونا و تولید بیماری سل و دیگر بیماری های کشنده» است.

وی تاکید کرد که آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در عراق، جان شهروندان عراقی و حتی ملت های همجوار عراق را در معرض خطر و تهدید قرار می دهد.

برخی جمعیت های شبکه های اجتماعی مانند «Iraq Dawn Grouping» (گروه سپیده دم عراق) در این راستا اعلام کرده اند که این آزمایشگاه بیولوژیک و شیمیایی آمریکایی نمی توانست بدون موافقت دولت عراق ایجاد شود.

یکی از  فعالان رسانه ای عراق  نیز با توصیف این آزمایشگاه به عنوان «عاملی برای نسل کشی مردم عراق» نوشته است که آیا دولت عراق همچنان می خواهد به سکوت خود در قبال آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در خاک عراق ادامه دهد.

«ابو علی الربیعی» در صفحه شخصی خود ادامه داده است: چرا دولت عراق به گونه ای در قبال وجود و فعالیت این آزمایشگاه رفتار می کند که انگار به او ارتباطی ندارد.

سکوت در برابر یک ادعا؛ آیا آمریکا در عراق آزمایشگاه بیولوژیک دارد؟

وی با اشاره به وجود یک آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در خاک اردن در نزدیک مرزهای غربی عراق افزوده است: معضل دوم مردم عراق این است که در ضلع غربی خارج از مرزها، در معرض تهدید آزمایشگاه دوم بیولوژیک آمریکا قرار دارند.

این روزنامه نگار عراقی افزوده است که دولت عراق باید با روسیه برای شناسایی ماهیت تهدید آمیز این دو آزمایشگاه همکاری کند زیرا این آزمایشگاه ها برای ملت عراق و همه منطقه خطر آفرین هستند.

شبکه اجتماعی «قصص بغداد» نیز با انتشار نقشه آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در دنیا، نوشته است که عراق یکی از اماکنی است که یکی از آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در آن قرار دارد.

سکوت در برابر یک ادعا؛ آیا آمریکا در عراق آزمایشگاه بیولوژیک دارد؟

در این نقشه منتشر شده، جمهوری اسلامی ایران، تنها منطقه ای است که عاری از آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا است، در حالی که مناطق شرق، غرب و شمالی خارج از مرزهای ایران همگی با آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا احاطه شده اند.

در همین راستا خبرگزاری «براثا» عراق با استناد به نقشه آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در سراسر جهان که روسیه منتشر کرد، تاکید کرده است که آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در اقلیم کردستان عراق واقع شده است.

اقلیم کردستان عراق نیز تاکنون همانند بغداد در قبال ماهیت آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا سکوت اختیار کرده و از ارائه توضیح در تایید یا نفی وجود این گونه آزمایشگاه در شمال عراق، خودداری کرده است.

سکوت در برابر یک ادعا؛ آیا آمریکا در عراق آزمایشگاه بیولوژیک دارد؟

روسیه در سال های گذشته به وجود آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا درنقاط مختلف دنیا اشاره کرده بود اما در جریان جنگ اخیر اوکراین اعلام کرد که برای نخستین بار به اسناد رسمی در خصوص ماهیت این آزمایشگاه ها دست یافته و توانسته است تعدادی از این آزمایشگاه های خطرناک بیولوژیک را در خاک اوکراین کشف و ضبط کند.

وزیر امورخارجه روسیه در مصاحبه با شبکه خبری «راشاتودی» در اواخر اسفندماه ۱۴۰۰ گفت: آمریکا حدود ۳۰۰ آزمایشگاه بیولوژیک در سراسر جهان ایجاد کرده است.

«سرگئی لاوروف»  در این مصاحبه با ابراز نگرانی از وجود چنین آزمایشگاه هایی در خاک اوکراین گفت: نیازمند مکانیسمی برای راستی آزمایی و تحقیقات در این زمینه در اوکراین هستیم؛ باید شفاف سازی و تضمین هایی در مورد آزمایشگاه های بیولوژیکی حاضر در اوکراین ایجاد شود.

در عراق، برخی صاحب نظران، وجود آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در این کشور را مرتبط به وجود نیروهای آمریکایی دانسته اند که چتر حمایتی برای فعالیت های سری در این گونه آزمایشگاه ها هستند.

گزارش های مختلفی در خصوص افزایش تولد نوزادان ناقص الخلقه و همچنین انتشار بیماری های مختلف در عراق وجود دارد که آن را مرتبط به فعالیت های مشکوک آمریکا از زمان سقوط رژیم صدام در ۲۰۰۳ تاکنون می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید