ایران زیر بار سوء استفاده‌های آمریکا نمی‌رود

عماد آبشناس در ارزیابی خود از دلایل متوقف شدن مذاکرات وین اظهار داشت: این مساله ارتباطی به تصمیم روسیه نسبت به درخواست تضمین در برجام ندارد، گفت‌وگوها ۱۱ ماه است انجام می‌شود، پیش از این نیز در سال‌های ۸۱ یا ۸۲ که روس‌ها در مذاکرات نبودند دیدیم که نهایتا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند که زیر توافق انجام شده زدند.
وی با تاکید بر این که این آمریکایی‌ها هستند که توافق برجام را نقض کردند و از ‌آن خارج شدند، تصریح کرد: در واقع ماجرا از این قرار است آمریکایی ها و اروپایی‌ها باید ضمانت‌هایی را که ایران مطالبه کرده بود، می آوردند و پیشنهادی را به‌عنوان تضمین مطرح کردند که تنها مربوط به شرکت‌های خودشان بود، در حالی که شرکت‌های چینی و روسی نیز در پی این توافق می‌بایست فعالیت کنند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: بنابراین روس‌ها به این مساله معترض شدند به دلیل این‌که اگر تعهد فقط از طرف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود و روسیه طرف این تعهد نبود طبیعتا شرکت‌های آن‌ها نیز نمی‌توانند کار کنند، البته این اعتراض تنها از طرف روسیه مطرح نشد، بلکه چینی‌ها نیز معترض بودند.
آبشناس خاطرنشان کرد:‌ پس از این هم مشاهده کردیم در جلسه آخری که برگزار شد، آمریکایی ها به جای این که تضمین‌هایی را مطرح کنند تهدیداتی را مطرح کردند و تصورشان این است چون شرایط بین المللی پیچیده شده و آن بلا را سر روسیه آوردند، خواستند که از فرصت سوء استفاده کرده و در قالب دستوری از ایران بخواهند که توافقی را امضا کند و طرف ایرانی نپدیرفت به قول آقای ظریف فراموش نکنند که هیچ وقت یک ایرانی را نباید تهدید کنند.
وی درباره این که تنش روسیه و اوکراین ارتباطی به متوقف شدن مذاکرات وین دارد یا خیر؟ اظهار داشت: تصور نمی‌کنم برای طرف ایرانی مساله روسیه و اوکراین مهم باشد، زیرا این ماجرا بین روسیه و ناتو است و اوکراین گوشت قربانی شده که آمریکایی‌ها جلوی روسیه انداختند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت: این مساله مربوط به روسیه و آمریکا است و تا وقتی حل نشود آمریکایی‌ها فقط روغن روی ‌آتش می ‌ریزند و حتی در تلاش هستند تا زلنسکی را از هر گونه توافقی با روسیه دور کنند و جنگ طولانی تر شود.
آبشناس افزود: در حال حاضر ناتو هم دو جناح شده یک طرف آمریکا،‌ انگلیس، کانادا و استرالیا و طرف دیگر سایر کشورهای اروپایی و اعضا ناتو که باور دارند باید به دنبال راه حل سیاسی باشند، در حالی که گروه نخست نمی‌خواهند مساله دیپلماتیک حل شود لذا مساله به اندازه‌ای پیچیده است که نخواسته باشیم برایش صبر کنیم.

وی تاکید کرد: ایران و دیدگاه تیم مذاکره کننده ایرانی هم منافع ملی کشور را در نظر دارد و اگر قرار باشد از جریانات دیگر در مساله توافق مربوط به مذاکرات وین سوء استفاده شود، ایران زیر بار سوء استفاده‌های آمریکا نمی‌رود ضمن اینکه آمریکایی‌ها تلاش دارند تا تمام زحمت‌های ۱۱ ماهه گفت‌وگوهای وین را روی هوا کنند و معلوم نیست می‌خواهند چه کار کنند، اکنون دیدیم که این آمریکایی‌ها بودند که زیر میز زدند نه ایران و روسیه.

دیدگاهتان را بنویسید