مطالبه مجدد رهبرانقلاب برای حل مشکلات فضای مجازی/ چرا رهبری دولت رئیسی را خطاب قرار دادند؟

رضا صفری: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای مجلس خبرگان این بار، دولت را مخاطب خود قرار دادند و در مورد حل مشکلات فضای مجازی فرمودند: «… البته ما امروز در این زمینه سلاح های سخت‌افزاری‌مان خوب است؛ یعنی بخش فضای مجازی و امثال اینها بالاخره فعالند و کار می کنند و اگر چه فضای مجازی مشکلاتی دارد ــ که ان‌شاء‌الله جناب آقای رئیسی و دوستانشان باید همت کنند و هر چه زودتر باید این مشکلات برطرف بشود ــ لکن به ‌هر حال در دسترس است…».

واقعیت این است که متأسفانه طی هشت سال فعالیت دولت گذشته، چه در زمینه مدیریتی و چه در زمینه گفتمانی، فضای مجازی دچار مشکلات اساسی بوده است. از طرفی نیز رهبر معظم انقلاب در هشت سال گذشته به طور مستمر و به بهانه های مختلف، در مورد فضای مجازی در حال روشنگری و تبیین برای مسئولین و عموم مردم بوده و از مسئولین نیز مطالبه داشته اند. در دیدار اخیر با اعضای خبرگان نیز ایشان به طور مستقیم دولت را مورد خطاب قرار دادند.

از آنجایی که دولت سیزدهم با نام و شعارهای انقلابی روی کار آمده است از همین رو مقام معظم رهبری نیز انتظار خاصی از این دولت دارند. ایشان آذرماه امسال در دیدار با پرستاران و خانواده شهدای سلامت در مورد «اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» فرمودند: «اصرار دارم در این دولت، وزارت بهداشت مسئله تعرفه‌گذاری را دنبال و اجرا کند».

البته به این نکته مهم هم باید توجه کنیم که مطالبه مقام معظم رهبر ی از دولت به معنای عدم مسئولیت یا کنار کشیدن سایر نهادها از جمله مجلس در این زمینه نیست. اتفاقاً ایشان از مجلس نیز مستقیماً خواسته اند که به موضوع فضای مجازی ورود کند و این موضوع را جزو موضوعات اصلی کشور دانسته اند. در تیرماه سال 99 (اوایل کار مجلس یازدهم)، در ارتباط تصویری با نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی اشاره کردند: «مسئله‌ مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم ما است که این مسئله، مسئله‌ی بلندمدت هم نیست؛ مسئله‌ی کوتاه‌مدت و میان‌مدت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید [به آن توجه بشود] و امثال اینها مسائل کلیدی‌ای وجود دارد. توجه کنید دچار حاشیه‌ها نشوید، دچار مسائل فرعی و بی‌اولویت نشوید».

در هر صورت، حساب برخی از نمایندگان که برای کسب رأی در دوره بعد و یا از روی عدم درک صحیح موضوع و … ، در این زمینه کوتاهی می کنند مشخص است، اما از نمایندگان متعهد و آگاه به مسائل و شرایط روز، انتظار بالاتری می رود و با توجه به اهمیت قضیه، نباید حتی یک روز هم فرصت سوزی صورت گیرد.

هرچند که دولت با ارائه لایحه و پیشنهادهای خود در این زمینه، باید قدم های اساسی بردارد و از آن مهمتر، مرحله اجرای مصوبات و قوانین مربوط به فضای مجازی نیز به دست دولت است، اما ناگفته پیداست که مجلس با وضع قوانین می تواند در این زمینه به دولت کمک کند. ضمن اینکه نقش نظارتی مجلس نیز هیچگاه نباید فراموش شود.

دیدگاهتان را بنویسید