فرصت طلبی سعودی ها برای جنایتی جدید

عربستان سعودی در صدر کشورهایی به شمار می‌رود که نام آن با نقض حقوق بشر آمیخته شده و کارنامه سیاه آل سعود در سرکوبگری همواره کانون توجه محافل و موسسات حقوق بشری در جهان بوده است.

نقض سیستماتیک حقوق بشر در عربستان مسئله‌ای است که مخالفان نظام این کشور از هر طیف و مولفه‌ای را مورد هدف قرار می‌دهد. این مسئله به ویژه از سال 2017 و زمانی که «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد عربستان اداره امور را به دست گرفت به شکل قابل توجهی تشدید شده است؛ به طوری که طی این سالها علاوه بر مخالفان نظام آل سعود، مخالفان شخص بن سلمان نیز به طرق مختلف سرکوب شده‌اند.

کمپین بازداشت شاهزادگان سعودی و مقامات دولتی عربستان که از 4 سال گذشته تاکنون در عربستان دنبال می‌شود در همین راستاست.  «احمد بن عبدالعزیز»، «فیصل بن عبدالله» و «محمد بن نایف» از جمله بارزترین شاهزدگان سعودی هستند که بن سلمان آنها را از ترس کودتا بازداشت کرده و البته هرازچندگاهی اخباری مربوط به مرگ آنها نیز منتشر می‌شود.

در این بین فعالان و مخالفان بن سلمان و رژیم عربستان-چه در داخل و –چه خارج این کشور باشند هدف کمپین‌های بازداشت یا اعدام قرار می‌گیرند. ارتش الکترونیکی موسوم به «مگس‌های الکترونیکی» عربستان وظیفه جاسوسی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی را دارند و درصد بالایی از معارضان سعودی نمی‌توانند از شر سرکوبگری آل سعود و محمد بن سلمان در امان باشند.

بارزترین نمونه در این زمینه قتل وحشتناک «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود است که در اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در ترکیه به دستور بن سلمان کشته شد.

شمار زیادی از واعظان سنی و مفتی‌های سعودی نیز به بهانه‌های مختلف در زندان به سر می‌برند که از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به شیخ «سلمان العوده»، «عوض القرنی»، «علی العمری»، «محمد صالح المنجد» و … اشاره کرد. همچنین طبق اعلام حساب کاربری بازداشت شدگان آزادی بیان در عربستان، حدود ۲۰ شخصیت حقوقی، ۲۴ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای، بیش از ۶۰ تحصیلکرده با مدرک دکترا و بیش از ۴۰ نویسنده، هم اکنون در زندان‌های عربستان به‌سر می‌برند.

علیرغم ادعاهای بن سلمان برای انجام اصلاحات در عربستان و اعطای آزادی به مردم، زنان قشر بزرگی از جامعه سعودی را تشکیل می‌دهند که نقض حقوق آنها داد محافل حقوق بشری را درآورده است. «حلیمه الحویطی»، «فاطمه آل نصیف»، «نسیمه الساده»، «وزانه الشهری»، «اسراء الغمغام»، «عایده الغامدی»، «نعیمه المطرود» و «میاء الزهرانی» شماری از برجسته ترین فعالان زن در زندان‌های عربستان هستند. «لجین الهذلول» یکی از بارزترین فعالان زندانی زن در عربستان بود که صرفا به جرم رانندگی بازداشت شد. لازم به ذکر است که این افراد بعد از آزادی از زندان نیز همچنان تحت نظر قرار دارند و ممنوع الخروج هستند.

همانطور که گفته شد معارضان سعودی از هر طیفی در معرض سرکوبگری‌های شدید قرار دارند، اما در این بین شیعیان سعودی بیشتر از سایر مولفه‌ها تحت شکنجه و آزار سیستماتیک آل سعود قرار می‌گیرند. درحالی که شیعیان عربستان در قطیف و الاحساء از ابتدایی‌ترین حقوق بشری محروم هستند، در صورت هرگونه اعتراض به استبداد آل سعود بازداشت یا اعدام می‌شوند و بیشترین آمار اعدام در عربستان مربوط به شیعیان است.

در این میان کودکان و نوجوانان شیعه نیز از سرکوبگری‌های عربستان در امان نیستند و به ویژه شمار زیادی از کودکان 13  تا 17 سال در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز سال 2011 در مناطق شیعه‌نشین سعودی بازداشت شدند. تعداد زیادی از این کودکان در سال‌های گذشته اعدام شدند یا هم‌اکنون محکوم به اعدام هستند. چند ماه قبل بود که «مصطفی آل درویش» که در هنگام بازداشت در سال 2017 تنها 17 سال داشت توسط رژیم سعودی گردن زده شد.

طبق گزارش سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر میزان اعدام‌ها در عربستان در سال 2021 حدود 148 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشته است؛ به طوری که 67 نفر در این سال اعدام شدند. در سال  ۲۰۱۹ نیز ۱۸۶ مورد اعدام در عربستان اجرا شد.

اما هولناک‌ترین جنایت عربستان در این زمینه به اقدام اخیر مقامات سعودی در اعدام دسته جمعی 81 نفر برمی‌گردد. به جز 7 شهروند یمنی و 1 شهروند سعودی سایر افرادی که روز گذشته در عربستان اعدام شدند، سایر اعدامی‌ها شهروندان این کشور بودند. در این بین بیش از نیمی از اعدام شدگان یعنی 41 تن از آنها متعلق به منطقه شیعه نشین قطیف هستند.

رژیم سعودی در سال 1980، یک سال پس از تصرف مسجد الحرام در مکه از سوی اعضای یک فرقه ضددولتی ، 63 نفر را در یک روز اعدام کرده بود و اعدام های اخیر بیشترین تعداد اعدام در یک روز در چند دهه گذشته محسوب می‌شود.

این جنایت ضد بشری عربستان درحالی صورت می‌گیرد که با وجود درخواست‌های متعدد محافل جهانی، نهادهای وابسته به سازمان ملل هیچگونه اقدام عملی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در عربستان انجام نداده و حداکثر به محکومیت این رفتارها اکتفا می‌کنند.

بر همین اساس فعالان و موسسات حقوق بشری هشدار می‌دهند که عربستان سعودی از سرگرمی جهان به تحولات جاری میان اوکراین و روسیه، برای اجرای این جنایت‌های غیرانسانی سوءاستفاده می‌کنند و در شرایطی که هیچ اقدامی برای مبارزه با این رفتارهای آل سعود صورت نمی‌گیرد باید منتظر موج جدید سرکوب‌ها در عربستان باشیم.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید