آیا آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین وجود دارند و آمریکا از آنها حمایت می کند؟

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا نوشت:گاردین نوشت: آیا آزمایشگاه های بیولوژیکی در #اوکراین وجود دارند و آمریکا از آنها حمایت می کند؟ بله. اوکراین آزمایشگاه های بیولوژیکی دارد که بودجه آن را آمریکا تامین می کند.

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا، این هفته این حقایق را در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا تایید کرد. در این جلسه مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه، از وی به طور مسقیم سوال کرد که آیا اوکراین تسلیحات بیولوژیکی دارد یا خیر. نولاند به این سوال پاسخی نداد، اما در پاسخ گفت: اوکراین آزمایشگاه های تحقیقات بیولوژیکی دارد و افزود این نگرانی ها وجود دارد که نیروهای روس تلاش کنند کنترل این آزمایشگاه ها را به دست بگیرند.

وی گفت: ما با اوکراینی ها همکاری می کنیم تا ببینیم چگونه می توانند مانع از آن شوند که این مواد تحقیقاتی به دست نیروهای روسی بیافتد.

اظهارات نولاند از سوی مفسران راست افراطی به عنوان شاهد دیگری از توطئه مخفی آمریکا – اوکراین تفسیر شد. در حقیقت، کمک های مالی آمریکا به این آزمایشگاه ها ریشه در سقوط اتحاد جماهیر شوروی دارد که پس از آن پول به اوکراین و دیگر کشورهای متولد شده از شوروی تزریق شد تا به آنها کمک شود مهارت های علمی خود را از برنامه های تسلیحاتی به اقدامات بهداشت عمومی منتقل کنند.

این طرح ابتدا به عنوان برنامه همکاری کاهش تهدید شناخته می شد اما اکنون از آن به عنوان یک برنامه مشارکت بیولوژیکی یاد می شود. این برنامه در حمایت از کشورهای سابقا عضو شوروی و سایر کشورها در انجام تعهدات بهداشت عمومی خود موفقیت آمیز بود.

آیا آزمایشگاه های اوکراین عوامل بیولوژیکی خطرناک ذخیره می کنند؟

بله، این طور به نظر می رسد. به عنوان بخشی از کارشان در تحقیق درباره بیماری ها، به نظر می رسد این آزمایشگاه های بیولوژیکی عوامل بیماری زای خطرناکی را نگهداری می کنند. ما می دانیم زیرا سازمان جهانی بهداشت از اوکراین خواسته است همه عوامل به شدت خطرناک را در آزمایشگاه های خود نابود کند تا مانع از خطر شیوع فاجعه بار آنها در صورت حمله #روسیه به یکی از این آزمایشگاه ها شود.

آیا آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین وجود دارند و آمریکا از آنها حمایت می کند؟

سازمان جهانی بهداشت سال ها در اوکراین فعالیت کرده است تا به این آزمایشگاه های بیولوژیکی کمک کند امنیت و ایمنی خود را بالا ببرند، بنابراین این سازمان می داند درباره چه حرف می زند.

دیدگاهتان را بنویسید