آینده گره خورده بورس به چهار سناریوی مذاکرات سیاسی

روزبه شریعتی  با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در سال آینده با ابهامات زیادی رو به رو است، توضیح داد: یکی از این ابهامات، آینده مذاکرات سیاسی است. اگر توافق صورت بگیرد و یک توافق اقتصادی گسترده‌ای باشد، منجر به ورود سرمایه‌گذار به کشور و فروش ۲.۵ میلیون بشکه نفت ایران و در نتیجه  منتج به تلطیف فضای اقتصادی می‌شود. در چنین شرایطی کشور با قیمت‌های کنونی بازار جهانی کشور می‌تواند با دلار ۲۵ هزار تومانی سر پا بماند و شرکت‌ها به سمت طرح توسعه‌ای بروند و بازار P/E  خوش بینی ببیند. در این شرایط صنایع برجامی مانند خودروسازها، بانکی‌ها، لیزینگی‌ها  با ورود شرکت‌ها به داخل ایران متحول شده و سایر صنایع نیز نفع می‌برند زیرا هزینه پول و حمل و نقل پایین می‌آید.

وی ادامه داد: سناریوی دیگر این است که توافق شکل نگیرد و مذاکرات شکست بخورد. در این شرایط با توجه به اینکه فروش نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز می‌رسد و با توجه به کسری بودجه، آخر سال آینده شاهد ۶.۴ میلیون میلیارد تومان حجم نقدینگی خواهیم بود. در این شرایط تبدیل شبه پول به پول سرعت می‌گیرد و مردم برای فرار از تورم  پول را در هر بازاری می‌چرخانند.  سناریوی شکست منجر به تورم وحشتناک، رشد قیمت دلار تا بیش از ۳۲  هزار تومان می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه سناریوی دیگر این است که  مذاکرات به صورت فرسایشی ادامه داشته باشد، اظهار کرد: در این فضای  برزخ گونه تورم به صورت خزنده و آرام رشد می‌کند. رکورد تورمی در جامعه شکل می‌گیرد که بازار سرمایه هم متاثر از این فضا فرسایشی جلو خواهد رفت. سناریوی دیگر این است که توافقی بسیار محدود شکل بگیرد. در حد اینکه ایران بتواند حدود دو میلیون بشکه نفت بفروشد و معادل آن  کالاهای اساسی وارد کند. در این شرایط کشور سال آینده را یر به یر میگذارند، اما اگر قیمت‌های جهانی بالا بمانند، وضعیت به مراتب بهتر از سال ۱۳۹۹ است. یک میلیون بشکه نفت ۱۰۰ دلاری در سال حدود ۳۷ میلیارد دلار می شود که چهار برابر میانگین فروش نفت در سال ۱۳۹۹ است.

شریعتی با تاکید بر اینکه نرخ استهلاک در کشور  بالا رفته و از  نرخ تشکیل سرمایه ثابت بسیار بیشتر شده است، توضیح داد: صنایع و شرکت‌ها، صنعت گاز، نفت و برق درحال فرسوده شدن هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد و بازسازی و نوسازی دارند. اگر این اتفاق رخ ندهد باید در زمینه قطعی انرژی، منتظر اتفاقات بدتر از سال ۱۳۹۹ باشیم و با وجود آنکه دومین دارنده ذخایر نفت و گاز هستیم، از چند سال آینده مجبور به واردات گاز می‌شویم. اگر توافق نیم بند صورت بگیرد و فروش نفت در مبادله کالای اساسی باشد، تورم ۳۰ درصد باقی می‌ماند و بازار سرمایه آرام با تورم ۳۰ درصدی رشد می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: بازار با متغیرهای امروزه گزینه جذاب زیادی دارد. سهم‌ها به قدری ریزش داشته‌اند که P/E  فوروارد بسیاری از شرکت ها به ۴ تا ۵ واحد رسیده است. همچنین P/E میانگین تی تی ام بازار به محدوده زیر هفت واحد رسیده که خیلی جذاب است و قطعا توافق و روشن تر شدن فضا به فضای بازار هم خیلی کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید