چند نکته در مورد اظهارنظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات/ ماجرای آن ۱۰ سال چیست؟

دی پیش بود که زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «مشکلات موجود در شبکه ارتباطی کشور، دستاورد ریل گذاری غلط 10 سال گذشته است که بار اصلی ترافیک کشور به جای آنکه مثل همه جای دنیا بر دوش اپراتورهای ثابت باشد بر گرده اپراتورهای همراه گذاشته شده است».

همچنین او به این نکته اشاره کرد: «ظرفیت شبکه موبایل ذاتاً به دلیل محدودیت های فرکانسی، محدود است و پاسخگوی این حجم از تقاضا نیست. متأسفانه شبکه ثابت در کشور توسعه نیافته است، به گونه ای که هم اکنون در شاخص سرعت اینترنت خانگی در بین 180 کشور رتبه 142 را داریم».

این موضوع مطرح شده از سوی وزیر ارتباطات، آن گونه که انتظار می رفت در رسانه ها و افکار عمومی بازتاب پیدا نکرد. به همین بهانه و با تکیه بر سخنان وزیر، ذکر چند نکته خالی از فایده نیست:

یک: به طور کلی، در دولت موسوم به تدبیر و امید باید اقداماتی انجام می گرفته تا به وضعیت امروز دچار نشویم. بنابراین فارغ از مدیریت فاجعه بار ICT کشور در سال های گذشته، با ترک فعل های قابل توجهی روبرو بوده ایم. بنابراین انتظار می رود با همه کسانی که موجب عقب ماندن کشور در این حوزه شده اند و با ریل گذاری غط، به مردم و کشور ضربه زده اند، برخورد صورت گیرد.

دو: همین جا متوجه می شویم که رشته شوآف‌های وزیر سابق ارتباطات با کمی تحقیق به راحتی پنبه می شود و جا دارد که در زمینه های مختلف یک بررسی دقیق و همه جانبه صورت گیرد که در چند سال گذشته چه اتفاقی بر سر فضای مجازی کشور آمده است و گزارش آن نیز به مردم و رسانه ها اعلام شود.

سه: نکته جالب توجه اینجاست که این روزها آذری جهرمی مشغول طرح موصوم به صیانت شده است و این بار از این طریق مشغول عوام فریبی است. وی اخیراً مدعی شده است: « بلایی که تحریم و پروپاگاندای رسانه ای خارجی و داخلی نتوانستند بر سر زیست بوم فناوری اطلاعات ایران بیاورند، همه را یکجا طرح صیانت خواهد آورد».

در پاسخ باید گفت که:

زیست بوم فناوری اطلاعات ایران زمانی نابود شد که دولت نتوانست از دلالی پهنای باند دل بِکند و زیرساخت های ارتباطی و امکانات بیت المال کشور دو دستی به پلتفرم های آمریکایی تقدیم شد. آن زمانی نابود شد که برای توسعه امثال تلگرام زحمت کشیدیم و برایش یک فضای شبه انحصاری به وجود آوردیم اما وقتی پای نرم افزارهای و شرکت های نوپای ایرانی به میان آمد، زیر پایشان را خالی کردیم!

در هر صورت، اینکه دولت به جای تمرکز بر صاحب فناوری شدن کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به دنبال سیاسی بازی باشد و یا با واردات فناوری و دستاوردهای دیگران موج سواری کند، هنر نیست. مصرف کنندگی حوزه ICT در دنیای امروز پیشرفت نیست، عین عقب ماندگی و گم کردن قافله است.

از سوی دیگر، کاملاً معلوم است که فضای مجازی رها شده به نفع کدام جریان و افراد است و چه کسانی نان و نفسشان در فضای مجازی فعلی است. بنابراین بهتر است به مردم آدرس غلط ندهیم.

همچنین بعید است که آذری جهرمی حذف شدن برخی کسب و کارهای ایرانی در اندروید را فراموش کرده باشد. از طرفی حذف یک شبه هاتگرام و تلگرام طلایی، با آن همه هزینه ای که برای آنها شده بود نیز در زمان دولت موسوم به تدبیر و امید صورت گرفت.

در هر صورت، فارغ از اینها، فضای مجازی ای که طی این سال ها امثال واعظی، فیروزآبادی و جهرمی با کمک روحانی برای کشور ساخته اند، تبدیل به گلستانی برای آمریکایی‌ها شده است! وقتی با تفکر و عملکرد این افراد، کشور را دچار تحریم داخلی کردیم، واقعاً دیگر نیازی به تحریم های بیگانه نیست!  الآن در حال چیدن میوه های آن هستیم!

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید