اعتراض متفاوت در مناطق اشغالی یمن علیه ائتلاف سعودی/ فرصت طلایی برای موج‌سواری امارات در مناطق تحت نفوذ ریاض

در روزهای گذشته بخش و شهر «عتق» که قلب استان نفت خیز و راهبردی شبوه شناخته می شود صحنه اعتراضات گسترده مردم علیه ائتلاف سعودی بود و این حرکت مهم در مقطع حساس فعلی، ریاض را به شدت نگران کرد.

رسانه های سعودی که همواره سعی می کنند وضعیت را در مناطق اشغالی با ثبات و بدون مشکل گزارش کنند و هرگونه اعتراضی را به گروه کوچک و سازماندهی شده از سوی صنعاء نسبت دهند این بار غافلگیر شدند و حرفی برای گفتن نداشتند.

موضوعی که تظاهرات علیه ائتلاف سعودی (دولت مستعفی و فراری منصور هادی) را متفاوت از گذشته کرد و رسانه های سعودی را در سکوت فرود برد اعتراض نیروهای امنیتی و همراهی آنان با مردم معترض بود.

نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات علیه ائتلاف سعودی، خیابان های مرکزی شهر را مسدود و در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق مقابل بانک ها تجمع و همزمان نیز مردم علیه دولت دست نشانده ریاض شعار سر دادند.

اعتراض متفاوت در مناطق اشغالی یمن علیه ائتلاف سعودی/ فرصت طلایی برای موج‌سواری امارات در مناطق تحت نفوذ ریاض + نقشه میدانی و عکس

به گفته منابع میدانی حاضر در شهر عتق، اعتراض علیه ائتلاف سعودی فقط به حضور مردم و نیروهای امنیتی خلاصه نشد و نیروهای ویژه حکومتی (شاغل در استانداری شبوه) به جمع معترضان پیوستند و تظاهرات گسترده ای را برپا کردند.

براساس گزارش های به دست آمده، گروه های مختلف و افرادی که مسئولیت سازماندهی تظاهرات را برعهده دارند، برنامه ریزی کرده اند اعتراضات در شهر عتق علیه ریاض را گسترده تر از قبل ادامه دهند و فشار را بر ائتلاف چند برابر کنند.

افزایش نارضایتی ها در مناطق مرکزی استان شبوه (به ویژه دربخش عتق) می تواند مقدمه گسترش اعتراضات در سایر مناطق باشد و در این شرایط ائتلاف سعودی گزینه سرکوب را برای کنترل اوضاع انتخاب خواهد کرد.

البته باید توجه داشت وضعیت در مناطق تحت اشغال ائتلاف سعودی به حدی وخیم است که بستر برای افزایش اعتراضات فراهم شده و همین مسئله باعث می شود ریاض و دولت منصور هادی توان زیادی برای مقابله با مردم نداشته باشند.

اعتراض متفاوت در مناطق اشغالی یمن علیه ائتلاف سعودی/ فرصت طلایی برای موج‌سواری امارات در مناطق تحت نفوذ ریاض + نقشه میدانی و عکس

در شرایطی که ریاض و دولت مستعفی از هرگونه واکنش قاطعی در برابر مردم معترض ناتوان هستند و قدرت تغییر وضعیت اقتصادی ندارند راه برای رژیم امارات و طرفدارانش باز شده تا از این فرصت به وجود آمده به بهترین شکل ممکن استفاده و موج سواری کنند.

در ماه های گذشته اماراتی ها و گروه های وابسته به آنان تلاش فراوانی کرده اند نفود خود را در مناطق تحت اشغال ریاض به ویژه در استان شبوه افزایش و جای پای خود را در این نقاط محکم کنند و در نهایت توازن قدرت را تغییر دهند.

البته در این وضعیت ناپایدار اقتصادی و سیاسی، فضا برای وقوع اتفاق دیگری در شبوه مهیا شده که هم سعودی ها و هم اماراتی را غافلگیر می کند و این گزینه محتمل درگیری مردم با مزدوران آل سعود و آل نهیان است که می تواند راه را برای ورود رزمندگان یمنی به مناطق اشغالی باز کند.

به گزارش مشرق، استان نفت خیز شبوه با ۱۷ بخش از محور غربی با استان راهبردی مارب (قالب یمن) هم مرز است و همین موقعیت بر اهمیتش افزوده و باعث شده نقش تعیین کننده ای در تحولات یمن داشته باشد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید