گرایش قطر از چند سال پیش به جمهوری اسلامی بیشتر شده/ قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است/ دولت آقای رئیسی نگاه به چشم اندازهای آینده دارد/ این سفر می‌تواند طلیعه‌ای برای ارتباطات گسترده همه جانبه باشد

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه  در آستانه سفر رئیس جمهور به قطر در پی دعوت رسمی امیر قطر از آیت‌الله رئیسی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز در این کشور، اظهار داشت: با توجه به رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم که توجه ویژه به همسایگان است، سفر رئیس جمهور به قطر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قطر جزو کشورهایی بود که در بالاترین سطح در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت کرد و از چند سال گذشته که اختلاف قطر با برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان افزایش پیدا کرد، گرایش قطر به جمهوری اسلامی بیش از پیش شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دو دهه گذشته قطر نسبت به دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، روابط بهتری با جمهوری اسلامی داشته است، خاطرنشان کرد: قطعا این سفر رئیس جمهور که به عنوان اولین سفر به حوزه خلیج فارس است، می‌تواند در روابط حال و آینده دو کشوری که از صادرکنندگان عمده گاز نیز محسوب می‌شوند، موثر واقع شود.

کارشناس ارشد مسائل منطقه درباره رویکرد دولت سیزدهم در ارتباط با سایر کشورها، گفت: این دولت به دنبال ارتباط بیشتر و صمیمانه‌تر با کشورهای همسایه، دوست، مسلمان و غیرمعاند است که با محوریت اقتصاد تنظیم شده است. این سفر هم که به دنبال دعوت رسمی تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر صورت گرفته، می‌تواند طلیعه‌ای برای ارتباطات گسترده اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی در منطقه باشد.

صدرالحسینی با اشاره به نقش و جايگاه قطر در منطقه، بیان کرد: قطر علیرغم جمعیت کم و جغرافیای محدود به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. ضمن اینکه تاثیرگذاری که این کشور در حوزه‌های مختلف فکری، امنیتی و سیاسی در منطقه داشته، مهم است. بخش قابل توجهی از جریانات اخوانی در منطقه با تفکر آل ثانی همراه هستند که قطعا گسترش روابط ایران و قطر در حفظ امنیت و ثبات منطقه تاثیر دارد.

وی درباره ظرفیت قابل توجه ایران در حوزه روابط اقتصادی با قطر، خاطرنشان کرد: پس از اختلال در روابط بین قطر و عربستان، علیرغم فاصله نزدیک ایران با قطر و علایق فرهنگی و دینی که بین دو کشور وجود دارد و توانمندی ایران برای تامین بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های مردم قطر، متاسفانه  فعالیت قابل توجهی را نداشتیم و نتوانستیم به میزان کافی در حوزه اقتصادی قطر وارد شویم. روابط اقتصادی ایران با قطر در حد کمتر از یک میلیارد دلار بود که با توجه به مصرف بالای مردم قطر به خصوص در حوزه مواد مصرفی؛ مواد غذایی، محصولات باغی و کشاورزی و بهداشتی مورد نیاز این کشور را تامین کند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه دولت آقای رئیسی علاقمند به تمرکز بر فرصت‌های از دست رفته گذشته نیست و نگاه به چشم اندازهای آینده دارد، گفت: با توجه به اینکه در حوزه دیپلماسی یک نگاه متوازنی در دولت سیزدهم بوجود آمده، قطعا تفاوت آن نسبت به گذشته محسوس است و علاقمندی بیشتر و اقدامات بهتری در حوزه گسترش روابط با کشورهای همسایه دیده می‌شود. سفرهای متعدد مقامات جمهوری اسلامی به ویژه وزیرخارجه به کشورهای پیرامونی و سفر آقای رئیسی به قطر نشان می‌دهد که توازن در سیاست جمهوری اسلامی و اولویت‌هایی که ریاست محترم جمهور در مراسم تحلیف بیان کردند کاملا در حال عملیاتی شدن هستند.

وی در پایان با اشاره به حاشیه‌سازی‌ها درباره سفر رئیسی به روسیه و تکرار آن در سفر به قطر، تصریح کرد: همیشه مخالفان روابط جمهوری اسلامی با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و مسلمان به دنبال حاشیه سازی هستند و حتما نسبت به این سفر هم این نگاه را دارند و تلاش می‌کنند تاثیرات این سفر را کاهش دهند و اگر کاستی هم وجود داشته باشد بزرگنمایی کنند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید