تلاش عوامل فیلم نمور برای عادی سازی تولد های خارج از ازدواج

تهیه‌کننده فیلم نیز به این نکته اعتراف کرد که قصدشان این بوده که در فیلم به ‌صراحت بگویند یکی از شخصیت‌های فیلم حاصل رابطه خارج از ازدواج است اما به دلیل ترس از عدم مجوز این کار را نکردند.

صحبت عوامل فیلم در تایید و عادی‌سازی فرزندان خارج از ازدواج در حالی است که علاوه بر معیارهای شرعی قباحت روابط نامشروع، تمامی تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در فضای خارج از ازدواج به دنیا بیایند و بزرگ شوند، زندگی‌های بسیار بدتری در مقایسه با فرزندان حاصل ازدواج دارند.

– کودکان حاصل از روابط خارج از ازدواج، به‌احتمال سه برابر بیشتر دچار خشونت می‌شوند.

– احتمال مرگ این افراد در اثر خودکشی و مصوف مواد هم به ترتیب 2.1 و 4.5 برابر دیگران است.

– آمار آمریکا نشان می‌دهد 80 درصد متجاوز متجاوزین جنسی که باانگیزه‌ای خشم دست به تجاوز می‌زنند از خانه‌های بدون پدر هستند.

– 70 درصد نوجوانانی هم که در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند هم از خانه‌های ب بدون پدر هستند.


دراین‌میان نقش سینما و رسانه‌های جمعی در ترویج این معضل اجتماعی می‌تواند بسیار خطیر باشد، به طوری که تاریخچه تولدهای خارج از ازدواج در آمریکا به وضوح این مساله را نشان می دهند. در سال ۱۹۵۰ در آمریکا تنها ۴ درصد تولدها خارج از چارچوب ازدواج بودند اما از دهه 1960 به بعد این آمار رو به صعود رفت به‌طوری‌که هم‌اکنون ۴۱ درصد کودکان خارج از چارچوب به دنیا می‌آیند.

یکی از دلایل این رشد بی‌سابقه این بود که از دهه ۱۹۶۰ به بعد هالیوود دست به عادی‌سازی گسترده روابط جنسی خارج از ازدواج و تولدهای خارج از ازدواج زد. در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های آن زمان صراحتاً گفته می‌شد که برای داشتن فرزند نیازی به ازدواج و یا حتی وجود پدر نیست. این مسئله آن‌قدر در سینما و تلویزیون آمریکا فراگیر شد که در سال 1992 حتی معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیز به این مسئله اعتراض کرد.

ایران امروز ما نیز به‌نظر می‌رسد بسیاری از اهالی سینما و رسانه قصد دارند به همان شکل تولدهای خارج از ازدواج را در جامعه عادی‌سازی کنند، که اگر این مسئله ادامه پیدا کند باید منتظر عواقبی باشیم که امروز در جوامع غربی قابل مشاهده است.

 محمدحسن صادق زاده

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید