«طوفان‌ یمن۳» چگونه اقتصاد امارات را متزلزل کرد؟

پایگاه خبری «المسیره» یمن، در گزارشی به آثار و نتایج واکنش موشکی اخیر نیروهای انصارالله به حملات ابوظبی، معروف به «طوفان‌ یمن۳» بر بخش‌های مختلف اقتصاد امارات عربی متحده پرداخت.

در ابتدای این گزارش آمده است: «حوادث اخیر به اقتصاد دولت امارات آسیب وارد کرد؛ کشوری که اقتصاد ملی‌اش بر پایه سرمایه‌گذاری و گردشگری بنا شده است. امارات در نظر جهانیان یک محیط امن و باثبات بود، اما اکنون این تصور کاملا برعکس شده است؛ چنانچه ابوظبی به دست‌درازی‌اش به یمن و اشغال مناطق این کشور [به تشویق و حمایت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها] ادامه دهد، این وضعیت تداوم خواهد یافت».

در ادامه این گزارش آمده است که «دولت امارات بزرگترین بازار اقتصادی باز جهان را داراست و خارجی‌ها در آن دارایی‌های بیشتری نسبت به خود اماراتی‌ها دارند؛ اما حالا این کشور به میدانی برای جنگ و محیطی نامناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. دلیل این امر، طوفان‌‌‌های حملات یمن بود که اعتماد را از سرمایه‌گذاران خارجی سلب و خسارت‌های بزرگی را به اقتصاد این کشور تحمیل کرد؛ اقتصادی که اساساً رانتی و بر صادرات نفتی و گاز مبتنی است. این اقتصاد هیچ‌گاه بر پایه تولید داخلی شکل نگرفته است؛ به همین دلیل است که دولت امارات از دولت‌های مصرف‌کننده به شمار می‌رود نه تولیدکننده».

امارات بزرگترین بازار باز جهان، بعد از عملیات طوفان یمن۳ به میدانی برای جنگ تبدیل شد.

«یحیى علی السقاف» معاون وزارت دارایی یمن تاکید کرد که  عملیات‌ طوفان‌ یمن۳، قدرت موشکی و پهبادهای یمنی و واقعیت دولت امارات را نشان داد. سرانجام ابوظبی ضعیف‌تر از  خانه عنکبوت شد و اقتصادش با وضعیت بدی در معرض نابودی  قرار گرفت.

السقاف در گفت‌وگو با المسیره افزود: «دولت امارات متحمل خسارات بزرگی شد و آثار مستقیم این حملات، از توقف صادرات نفت فراتر رفت. قیمت نفت امارات بالا رفت و بسیاری از کشورها قراردادهای آینده خود برای خرید نفت امارات را لغو کردند. با این آگاهی که اقدامات نیروهای مسلح یمنی به عنوان پاسخ به جنگی اقتصادی تلقی می‌شوند که دولت‌های دشمن سعودی و اماراتی از هفت سال پیش علیه یمن آغاز کرده‌اند. زمانی که دولت امارات علاوه بر اشغال مناطق، نسبت به تعطیلی بنادر یمنی [از جمله بندر المخاء وبلحاف] و توقیف صادرات نفت و گاز این کشور اقدام کرد. سوال این جاست که چگونه ممکن است کشوری کوچک با خانه‌ای شیشه‌ای به خانه‌های دیگران سنگ بیاندازد و منتظر واکنش نباشد؟».

توقف صادرات نفت، بالارفتن هزینه تولید نفت امارات و لغو قراردادهای خرید نفت از ابوظبی، آثار مستقیم عملیات طوفان یمن۳ بود

معاون وزیر دارایی یمن یکی از دلایل اصلی توقف فعالیت‌های اقتصادی یمن را تبدیل شدن اشغالگری اماراتی از منابع اقتصادی به پادگان‌های نظامی می‌داند. پادگان‌هایی که انباشت انواع سلاح در آن‌ها، منجر به توقف صادرات و خروج شرکت‌های ملی و بین‌المللی از بخش‌های تولیدی شدند. در نتیجه گزارش‌های اقتصادی بین‌المللی به فرصت گم‌شده تولید ناخالص داخلی یمن اشاره می‌کنند که به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسند؛ موضوعی که سبب از بین رفتن فرصت‌های اشتغال شد و آمار بیکاری و فقر را تشدید کرد.

طبق این گزارش و باتوجه به عدم فعالیت بخش‌های اقتصادی و بنادر تجاری‌ای که امارات متحده با اشغالگری خود نقش بزرگی در توقیف فعالیت آن‌ها و وخامت شرایط اقتصادی یمن داشت، السقاف تاکید کرد که عملیات طوفان‌ یمن۳ به مثابه یک واکنش دفاعی آشکار و قانونی در جهت دفاع از استقلال و حاکمیت یمن و همچنین بازگشت تمام ثروت‌های اقتصادی غارت‌شده‌ی این کشور است.

تلفات و خسارات

معاون وزیر دارایی یمن در خصوص نتایج و آثار فاجعه‌بار عملیات طوفان‌ یمن۳ بر اقتصاد امارات اظهار می‌کند: «آثار و نتایج فراوان و قابل افزایشی در انتظار امارات خواهد بود و این عملیات‌ها ادامه پیدا خواهند کرد، اگر دولت امارات جنگ و محاصره را پایان ندهد و از خاک یمن بیرون نرود».

به باور یحیى علی السقاف، از جمله آثار زیان‌بار این حملات بر اقتصاد امارات می‌توان به شاخص‌های اقتصادی دبی و ابوظبی اشاره کرد که بیشترین میزان رکود را در این مدت تجربه کردند؛ رکودی که منجر به بسته‌شدن اکثر بازارهای سهام در امارات به طور خاص و در منطقه خلیج‌فارس به طور کلی شد. فرودگاه‌های امارات نیز در نتیجه توقف پروازها خسارات زیادی را متحمل شدند. آثار و زیان‌های دیگری در این میان بود که در قالب خسارت‌های سرمایه‌گذاری مالی خارجی رقم خورد و حجمی بالغ بر صدها میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. از بین رفتن اعتماد به بازارهای امارات، بالارفتن ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور طبق نقشه‌راه سرمایه‌گذاری جهانی و اختلال در فعالیت جریان سرمایه، بر بخش املاک و ساختمان‌سازی امارات نیز تاثیر گذاشته‌اند. این بخش از فعالیت‌های اقتصادی به عنوان یکی از شیوه‌های پول‌شویی در امارات عمل می‌کند؛ از این رو زیان‌های دیگری به برخی مراکز اقتصادی دیگر نظیر فرودگاه‌ها، میادین تولید نفت و پالایشگاه‌ها تحمیل خواهد کرد.

 از بیت رفتن اعتماد برای سرمایه‌گذاران خارجی و افزایش ریسک سرمایه، بخش املاک را که یکی از حوزه‌های پول‌شویی امارات است با رکود مواجه کرد.

السقاف با اشاره به اینکه آثار و نتایج عملیات طوفان یمن۳ همچنان بر اقتصاد اماراتی سایه افکنده‌اند، گفت: گستره این آثار و نتایج حتی به بخش‌ هتل‌داری و صنعت گردشگری نیز خواهد رسید؛ دو بخشی که شهرت جهانی دارند. دولت امارات همچنین ده‌ها میلیارد دلار از توقف فعالیت نمایشگاه اکسپو ضرر خواهد کرد؛ نمایشگاهی که مقر ان در دبی قرار گرفته و انتظار می‌رود که بیش از بیست و پنج میلیون بازدیدکننده برای این کشور جذب کند. این بازدیدها ممکن است به خاطر احساس مردم به بی‌ثباتی و ناامنی در امارات لغو شوند؛ احساس تهدیدی که در نتیجه عملیات طوفان‌ یمن۳ شکل گرفت و کاخ‌ مستکبران را به لرزه درآورد.

فقدان امنیت

«رشید الحداد» روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل اقتصادی نیز در اشاره به نتایج و آثار عملیات طوفان یمن۳ بر وضعیت اقتصادی-امنیتی امارات متحده عربی می‌گوید: امروزه دولت امارات برای نجات اقتصادش از جهان گدایی می‌کند؛ اقتصاد شکننده‌ای که بر منابع بی‌ثبات و حساس نظیر نفت، گردشگری، خدمات، تبادل تجاری، حمل و نقل دریایی و هوایی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی شکل گرفته است. وضعیت کنونی امارات به دلیل طوفان حملات و واکنش‌های یمن است؛ نیروهای مسلحی که اعلام کردند و نشان دادند که امارات ناامن است.

الحداد در گفت‌وگو با روزنامه المسیره افزود: اعلام نیروهای مسلح یمنی مبنی بر ناامن بودن دولت امارات، از اهمیت عملیات‌های هوایی که طی چند هفته پیش علیه امارات صورت گرفت، کم نمی‌کند. این دولتی که شکوه پوشالی خود را بر درد و رنج دیگران بنا کرده، تمام چالش‌های منطقه را در دو دهه گذشته برای ساخت یک شهرت گردشگری و سرمایه‌گذاری به کار گرفته و تبدیل به قطب گردشگری و نمایشگاه‌های بین‌المللی شده، اکنون امنیتش را که مهم‌ترین دلیل جذب سرمایه‌اش تاکنون بوده از دست داده است.

دولت امارات شکوه پوشالی خود را بر دو دهه رنج دیگران بنا کرد؛ عملیات طوفان یمن۳ این شهرت را فروریخت.

وی درخصوص عملیات طوفان‌ یمن۳ توضیح می‌دهد: «عملیات سوم یک پیام قوی برای تمام پایتخت‌های سرمایه‌داری عربی و جهانی بود؛ جایی که نیروهای مسلح یمنی بر تمام کشورهای دنیا تاکید کردند که امارات یک میدان باز برای جنگ است و نه یک محیط امن برای سرمایه‌گذاری و گردشگری. ابوظبی به پایتختی برای دفع سرمایه تبدیل شده و جای مناسبی برای فعالیت‌های مطلوب نخواهد بود».

در ماه ژانویه سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انجام سه حمله موشکی عملیاتی علیه امارات، به اهدافی حساس در عمق خاک این کشور خبر داد و گفت عملیات طوفان یمن ۳ در نوع خود، عملیاتی منحصر به فرد و دقیق بوده است. پس از این عملیات ابوظبی به شدت نیازمند کمک‌های تسلیحاتی و حمایت‌های سیاسی غرب شد.  به طوری که کشورهایی نظیر فرانسه برای حمایت از ابوظبی اعلام آمادگی کرد و آمریکا نیز شش جنگنده اف-۲۲ به پایگاه الظفره امارات فرستاد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید