تورم بی‌سابقه در آمریکا؛ زنگ‌های رکود اقتصادی به صدا درآمد

آماری که  وزارت کار آمریکا  روز پنج‌شنبه ۲۱ بهمن منتشر کرد نشان می دهد که افزایش تورم در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه سال جاری میلادی ۷.۵ درصد افزایش داشته که بالاترین رقم از فوریه ۱۹۸۲ میلادی بدین سو به شمار می رود.

اقتصاد آمریکا درحالی با تورم بالا در دوران همه گیری ویروس کرونا دست به گریبان بوده که علاوه بر افزایش بهای سوخت، مسکن، مواد غذایی و نارسایی در  تامین زنجیره کالاهای اساسی  دراین کشور، شهروندان آمریکایی مواجه با بدهی های چندین تریلیون دلاری باقی مانده  از دو جنگ عراق و افغانستان هستند.

درحالی آمریکا در ۸ شهریور ماه  گذشته به یکباره تمامی نظامیان خود را از خاک افغانستان پس از ۲۰ سال جنگی که با سرنگونی طالبان و قدرت گرفتن دوباره این گروه،   خارج کرد که اکنون سردرگم برای وقوع جنگی دیگر است.

بنابر شواهد تاریخی نشان داده آمریکا برای رهایی از تنگنای مشکلات اقتصادی، همچون تورم و رکود اقتصادی همواره این جنگ بوده که راهگشای آن بوده است.

رکود بزرگ در آمریکا و جنگ جهانی اول و دوم

آمریکا از ماه اوت ۱۹۲۹ تا مارس ۱۹۳۳ میلادی شاهد رشد منفی ۲۶.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی خود بود و پس از آن از ماه مه ۱۹۳۷تا ژوئن ۱۹۳۸ میلادی نیز باردیگر شاهد رشد منفی ۱۸.۲ درصدی در تولید ناخالص داخی خود شد.

به گفته تحلیلگران، درهر دو مورد رکورد بزرگ اقتصادی آمریکا در دهه سی میلادی قرن گذشته، وقوع جنگ جهانی دوم  طی سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵  و ورود آمریکا به این جنگ موجب برون رفت واشنگتن از این  تقلای اقتصادی شد.

تورم بی‌سابقه در آمریکا؛ زنگ‌های رکود اقتصادی به صدا درآمدرکود بزرگ در آمریکا

هزینه تحمیلی ۸ تریلیون دلاری دو جنگ عراق و افغانستان بر مردم آمریکا

اکنون درحالی وزارت کار آمریکا آمار بی سابقه ای از افزایش تورم که در برگیرنده بالا رفتن هزینه مسکن، انرژی و مواد غذایی در این کشور را دارد که مردم آمریکا زیر بار هزینه تحمیلی ۸ تریلیون دلاری کاخ سفید بر شانه های خود هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ گزارش  داد که هزینه جنگ آمریکا در عراق بالغ بر دو تریلیون دلار شده است، این خبرگزاری آمریکایی در مرداد ۱۴۰۰ که شبکه خبری «سی بی اس نیوز» آمریکا نیز آنرا منعکس کرد، هزینه جنگ ۲۰ ساله در افغانستان که آمریکا به بهانه سرنگونی طالبان و سپس با قدرت گرفتن این گروه به این کشور، از آنجا گریخت؛ ۶.۵ تریلیون دلار اعلام کرد، هزینه ای که از محل مالیات دهندگان آمریکایی توسط کاخ سفید در دو جنگ هزینه شد.

بدهی ۸۶ تریلیون دلاری آمریکا

 اکنون نتایج این دو جنگ در منطقه خاورمیانه همراه با وضعیت همه گیری کرونایی، با وجود دسترسی به انواع واکسن کرونا در آمریکا همچنان ادامه دارد؛   بر وخامت وضعیت اقتصادی این کشور افزوده است؛    مجموع بدهی های آمریکا بنابر تارنمای «ساعت سنج بدهی آمریکا» (www.usdebtclock.org)  تا بدین لحظه به  بیش از ۸۶ تریلیون و ۵۰۲ میلیارد دلار رسیده است که این بدهی لحظه به لحظه رو به فزونی است.

درهمین حال بدهی دولت آمریکا نیز بنابر اطلاعات به لحظه این تارنما، بیش از ۳۰ تریلیون و ۲۸ میلیارد دلار است.

تورم بی‌سابقه در آمریکا؛ زنگ‌های رکود اقتصادی به صدا درآمد

سوءمدیریت بایدن در مهار تورم و واکنش انفعالی به رسانه ها

اکنون اکثریت آمریکایی ها از نحوه عملکرد دولت جوبایدن در مواجه با افزایش تورم بی سابقه دراین کشور که می رود تا زنگ های هشدار رکود اقتصادی را در آمریکا به صدا در آورد، رضایت نداشته و مخالف آن هستند.

روزنامه آمریکایی  نیویورک پست با توجه به  افزایش تورم بی سابقه در این کشور با استناد بر نظرسنجی «ای بی سی نیوز» و «آیپسوس» نوشت: ۶۹ درصد آمریکایی ها نحوه کنترل تورم در دولت بایدن مخالفت کرده اند، تورم در آمریکا در ماه دسامبر (آذر) با افزایش ۷ درصدی در ۴۰ سال گذشته رکورد زد.

نظرسنجی درباره مخالفت آمریکایی ها با کنترل تورم در دولت بایدن تنها چند روز بعد از توهین او به خبرنگار فاکس نیوز مطرح شده است.

تورم بی‌سابقه در آمریکا؛ زنگ‌های رکود اقتصادی به صدا درآمد

بایدن خبرنگار فاکس نیوز را که از او سوالی درباره وضعیت تورم در کشور پرسیده بود، در حالی که میکروفن روشن بود درحالتی انفعالی  پاسخ داد: «تورم بیشتر، این یک دارایی بزرگ است.» او در حالی که متوجه نبود میکروفنش هنوز روشن است افزود: «عجب احمق حرامزاده‌ای.»

ایجاد تنش در شرق اروپا با کانون اوکراین

مستاجر جدید کاخ سفید که اکنون فردی به نام جو بایدن است، حال برای برون رفت از این بحران اقتصادی به دنبال راهکاری است، راهکاری چون گذشته، ایجاد کانونی بحرانی برای جنگ افروزی و ورود به آن، این کانون اکنون اوکراین بوده که حضور نظامیان روسی در مرزهای غربی روسیه را دست آویزی برای ایجاد ناامنی در شرق اروپا قرار داده است.

آمریکا که پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منحل نساخت و آنرا بعنوان ابزاری برای مقاصد جنگی خود حفظ کرد، با روسیه هراسی، کشورهای اروپایی عضو را وادار به اعزام نیرو و جنگ افزار به کشورهای شرقی اروپا کرد؛ آمریکا برای دامن زدن بر قریب الوقوع بودن این جنگ و با هدف بی ثباتی و ناامنی داخلی در اوکراین نه تنها دیپلمات ها و بلکه خواستار خروج فوری اتباع خود از این کشور شد، سایر متحدان کاخ سفید نیز ازاین موضوع پیروی کردند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون در مورخ ۱۴ بهمن ماه گفت: آمریکا طی روزهای آتی ۲۰۰۰ نیرو از ایالات متحده آمریکا به اروپا منتقل خواهیم کرد؛ وی اظهار کرد که نمی‌داند آیا روسیه درخصوص حمله به اوکراین تصمیمی گرفته است.

اکنون مردم آمریکا درمیانه بدهی های هنگفت دولت فدرال و وخیم تر شدن هرچه بیشتر تورم و وضعیت اقتصادی دراین کشور باید همچون گذشته و آنچنان که در تاریخ آمریکا حک شده است، شاهد  راهکارهای زیان بار کاخ سفید باشند.

تورم بی‌سابقه در آمریکا؛ زنگ‌های رکود اقتصادی به صدا درآمد

تاریخ آمریکا محشور با جنگ 

تارنمای   «هیپوتزس» ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ در تحلیلی نوشته بود: آمریکایی که ۲۳۹ سال از بوجود آمدن آن می گذرد، ۲۲۲ سال آن را در جنگ گذرانده است (اعلام استقلال آمریکا ۴ژوئیه ۱۷۷۶برابر با ۱۴تیر ۱۱۵۵هجری شمسی است).

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید