کرونا ویروس سرمایه‌داری است/پولسازی نئولیبرالیسم از مرگ و میر

«ثروت ۱۰ مرد ثروتمند دنیا در طی ۲ سال همه‌گیری کرونا ۲ برابر شده‌است. طبق نتایج تحقیقات مؤسسه آکسفام که روز دوشنبه ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شده مجموع دارایی‌هایی ۱۰ ثروتمند دنیا به رقم ۱.۵ تریلیون دلار رسیده است. به زبان دیگر این افراد روزانه به‌طور میانگین ۱.۳ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. این درحالی است که ویروس کرونا و همه‌گیری کووید ۱۹ موجب شده تا جهان با بی‌سابقه ترین رکود اقتصادی از سال ۱۹۲۹ به‌این‌سو مواجه باشد

حتماً در خبرها خوانده‌اید و شنیده‌اید که ده سرمایه دار بزرگ دنیا از شروع همه‌گیری کرونا مقدار دارایی شأن دو برابر شده است یعنی اگر بر فرض ۴۰ میلیارد (بیلیون) دلار دارایی در کل زندگی شأن داشتند حال با گذشت دو سال و خرده‌ای به دو برابر آن رسیده یعنی مثال ۸۰ میلیارد (بیلیون) دلار.

این خبر هولناک و خنده از سر دیوانگی چه به ما دارد می‌گوید؟

اینکه نظام سرمایه و ثروت ویروس کرونا و همه گیری آن به تجارت پرداختند و آن هم تجارت با جان، روح و جسم توده بشریت.

در همه گیری کرونا اگر فقط پنج میلیارد آدم کره زمین بخواهند واکسن بزنند آن هم حداقل دو دوز یعنی یک کمپانی دارویی که اغلب مدیران و سهامداران آنها همین ابر سرمایه داران هستند، ده میلیارد دوز واکسن به فروش می‌رسانند چه متریال و کالایی را می‌توان سراغ داشت به شکل مصرفی که به این میزان سود، گردش و تقاضای بدون تبلیغ و ملتمسانه از طرف مردم و دولت‌ها داشته باشد.

بشر امروزی در نظام نئولیبرال یعنی کنترل و ثروت توده در کنار هم به جایی می‌رسد که برای ثروت، درآمد و بازی سرمایه داری دیگر به خرده درآمدهایی چون فروش اسلحه و… بابت جنگ یا برده داری در نظام مالیات راضی نیستند. آنها بدون اهمیت به بشر و توده امروزی که جانش چه می‌شود و چه کسانی چه عزیزانی را دست می‌دهند به ساخت ویروس‌های دست ساز و همگیر روی می‌آورند و بعد از قربانی به اندازه کافی بشر پیر، سالمند و مستمری بگیر و روی دست مانده برای جوامع نئولیبرال با فخر، کسب درجه و احترام اعلام کشف واکسن می‌کنند.

و مردم با سرعت و از سر ترس و تمنا به دولت‌ها فشار می‌آورند تا انواع و اقسام واکسن‌ها را تهیه کنند وقتی ویروس کنترل می‌شود جوامع سرمایه داری سیری ناپذیر انواع آماده دیگر را می‌فرستند که نیاز دوز سوم چهار الآخر ادامه یابد بعد وقتی می‌بینند بین ۲۵ تا ۲۸ درصد کره زمین مایل به گرفتن واکسن نیستند با ویروس سویه جدید به نام اومیکرون به سمت واکسن نگرفته‌ها حمله می‌کنند به طوری که واکسن گرفته‌ها به شکل سوپرمن وار با یک سرماخوردگی ساده طرف می‌شوند ولی کسانی که در اطرافشان واکسن نزده‌اند به شکل مرگ آوری به ویروس مبتلا می‌شوند و در روبروی خود تبلیغ و نماد کسایی که واکسن زده را می‌بینند. اومیکرون بر اساس یک آزمایش بالینی تا ۳۷ شکل تغییر ثبت شده در بدن انسان به مجرای تنفسی حمله ور می‌شود و در مورد عجیب هیچ دارویی برای رهایی از آن نیست تا اینکه افراد مبتلا بعد از بهبودی سریع اقدام به زدن واکسن بکنند تا فروش و سودآوری سرسام‌آور کامل شود.

روزی هیتلر، استالین و برخی رهبران خونخوار برای میزان تسلط و قدرت خود به دیگری و دنیا، رو به حمله و کشتن مردم می‌آورد تا قدرت و کنترل خود را بر دیگران دیکته کنند مرگ مردمان دنیا برای آنها هزینه هم داشت از ابزارات جنگی، نیروهای نظامی، فشار جوامع و…. ولی امروزه نظام ‏ نئولیبرال در بحث کشتن و نابودی بشر نه حتی هزینه‌ای نمی‌دهد بلکه از مرگ و میر پول درمی آورد و احترام به دست می‌گیرد و ثروت خود را چند برابر می‌کند و هر شرکت و ابر سرمایه دار یک قهرمان صلح و نجات کره زمین معرفی می‌شود و افسوس در این بازی مرگ ثروت و سرمایه، نظام سرمایه داران با همدستی و همراهی با قدرت‌های سیاسی و نگاه ایدئولوژی رهبران قدرت یکی می‌شود.»

بهزاد اسدی، فیلمساز و دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید