اختلافات سیاسی در آمریکا، نگرانی در بین مردم کانادا

به نقل از خبرگزاری رویترز، این نظرسنجی موسسه “انگوس رید” در حالی انجام شده است که تظاهرات‌های ضد تدابیر کرونایی در پایتخت کانادا و مناطق مرزی این کشور با آمریکا گزارش شده است.

این نگرانی کانادایی ها در حالی در این نظرسنجی منعکس شده است که پلیس کانادا اعلام کرده آمریکایی ها  حجم زیادی پول و حمایت های سازمانی از اعتراضات در کانادا کرده اند.

در اعتراض های شهر اوتاوا که وارد سیزدهمین روز شده، یکسری نمادهای تنفرآمیز که اغلب حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق برای خود یدک کشیده اند، دیده شده است.

حتی برخی از معترضان در اعتراض های کانادا اعلام کرده اند نه تنها به دنبال توقف تدابیر و دستورات ضد کرونایی بوده اند بلکه خواستار سرنگونی دولت کانادا نیز هستند.

بروس هیمن سفیر سابق آمریکا در کانادا در این زمینه گفت: موفقیت‌ها یا ناکامی‌ها در آمریکا  تاثیر عمیقی در کانادا دارد. یکسری سیاستهای چند سال اخیر در آمریکا در بخش هایی از کانادا تاثیر گذاشته است.

در این نظرسنجی مشخص شد که ۷۸ درصد از شهروندان کانادایی اعلام کرده اند که نگرانند اختلافات دمکراتیک در آمریکا بر امنیت و اقتصاد کانادا تاثیر بگذارد.

نتایج این نظرسنجی در حالی منتشر شده است که دوم سوم ازجمعیت ۳۸ میلیونی کانادا در مرز ۱۰۰ کیلومتری این کشور با آمریکا زندگی می کنند.

پس از حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره در ژانویه سال گذشته، رسانه های کانادایی نسبت به تزلزل دمکراسی در آمریکا ابراز نگرانی کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا اخیر از اعتراض کامیونداران در کانادا حمایت و از نخست وزیر کانادا نیز انتقاد کرد.

اعتراضات به اجباری بودن واکسن و سایر محدودیت‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا دستکم از ۱۰ روز پیش در اتاوا آغاز شده و به بسیاری از استان های دیگر هم رسیده است. از روز یکشنبه نیز به دلیل شدت یافتن اعتراضات، در اتاوا وضعیت اضطراری اعلام شده است.

پلیس کانادا همچنین راه اندازی خط تلفن ویژه جرایم نفرت را در مورد خشونت های اعتراضی همه گیر ایجاد کرد. به نظر می رسد این امر به ویژه در پی نگرانی از شعارهای افراط گرایانه ای باشد که از سوی گروه های راست افراطی سر داده شده است. گفته می شود علاوه بر شعارهای افراط گرایانه، سمبل نازی ها نیز در این اعتراضات به نمایش درآمده است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید