پیام ایرانی حمله عراقی به امارات

حمله پهپادی گروه مسلح عراقی کمتر شناخته شده الویه الوعد الحق به امارات متحده عربی در هفته جاری پرسش هایی  را در مورد دخالت بغداد در تنش های منطقه ای بین شورشیان حوثی تحت حمایت ایران و ائتلاف تحت رهبری عربستان مطرح  کرده است. این گروه مسئولیت حمله روز چهارشنبه به امارات را بر عهده گرفت و در بیانیه ای اعلام کرد برای انتقام از سیاست های امارات در قبال یمن وعراق، با چهار فروند پهپاد تاسیسات حیاتی ابوظبی را هدف قرارداده است.

تحلیلگران این حملات را با گردان های حزب الله تحت حمایت ایران در عراق مرتبط دانستند. این حادثه نشان داد که امارات پس از سه حمله اخیر از سوی شورشیان حوثی در یمن، اکنون از شمال و جنوب هدف قرار گرفته است.

پس از این حملات پهپادی، مقتدی صدر، رهبر شیعیان عراق، در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و گفت که “برخی از تروریست های آشوبگر عراق را به سوی جنگ خطرناک منطقه‌ای کشانده‌اند”. اگرچه صدر خواستار پایان جنگ در یمن شده و مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل است اما توسل به خشونت برای رسیدن به این اهداف را محکوم کرد.

طلحه عبدالرزاق، کارشناس و پژوهشگر مسائل عراق در مؤسسه علوم راهبردی و امنیتی در دانشگاه اکستر، می گوید عراق از قبل به این درگیری ها وارد شده، زیرا الحشد الشعبی و گروه‌های جهادی شیعه با حوثی‌ها روابط نزدیکی دارند و حملات پیشین علیه مجتمع‌های اداری و تاسیسات نفتی عربستان از خاک عراق انجام شده است.

ادعایی که هیچ گاه ثابت نشد و هیچ منبعی رسما آن را تایید نکرد.

در حالی که برخی از گروه‌های عراقی از جمله دولت کنونی، به سمت ریاض متمایل شده اند، بسیاری از گروه‌های مسلح قدرتمند شیعه و جناح‌های مقاومت از جمله گردان های حزب‌الله، از تهران حمایت می‌کنند. همچنین، عراق به میدان جنگ گروه های مسلح و شبه نظامیان قدرتمند تحت حمایت ایران و امریکا  تبدیل شده است.

حمله اخیر گروه‌های حامی مقاومت در عراق به ابوظبی، انگیزه هایی در عراق دارد و احتمالاً نشان‌دهنده تأیید تهران است. افزایش حملات به ابوظبی چه از جانب عراق چه از طرف یمن، مطمئناً عربستان را از توسعه روابط با اسرائیل برحذر می دارد.

حملات اخیر به ابوظبی حامیان و گروه‌های طرفدار ایران را راضی می‌کند و پیامی تهدیدآمیز برای مخالفان سیاسی مانند صدر محسوب می شود. صدر از زمان برگزاری انتخابات، تعهد خود را برای تشکیل حکومت اکثریت ملی تکرار کرده است که گروه‌ها و شخصیت‌های قدرتمند طرفدار ایران را نادیده خواهد گرفت.

تحلیلگران همچنین می گویند که این حمله می تواند پیامی برای احزاب و رهبران سنی باشد که در خلال انتخابات دستاوردهای قابل توجهی کسب کردند. احزابی که حمایت گسترده امارات متحده عربی را جذب کرده اند

ابراهیم آروا

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید