چرا مواد غذایی مدام گران می شود؟

مهدی کریمی با بیان این که یکی از مشکلات جدی موجود در بحث تولید مواد غذایی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است گفت: در شرایط فعلی میزان نقدینگی‌ بنگاههای اقتصادی نسبت به میزان تولیدشان از نظر پتانسیل به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است که این مسئله، تولید و متعاقبا قیمت محصولات را در بازار با چالش جدی مواجه کرده است.

به گفته وی هدایت نقدینگی از ضرورت های کمک به رونق تولید است و  تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی همواره یکی از بنیادی‌ترین نیازهای تولید است که باید در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد.

کریمی تفرشی  ادامه داد: افزایش نرخ ارز به شدت سود اكثر صنایع كشور را كم و هزینه‌های تولید آنها را افزایش داده است، زیرا رابطه‌ نرخ ارز با واردات، رابطه‌ معکوس و منفی دارد؛ یعنی با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی بالا می‌رود.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور  عرضه و تقاضای موادغذایی، متغیرهای پولی و مالی از جمله حجم نقدینگی، نرخ واقعی ارز، نرخ سود بانکی، سطح دستمزدهای کشاورزی، ارزش افزوده بخش کشاورزی و حتی قیمت جهانی نفت را از عوامل تاثیر گذار در شاخص بهای مواد غذایی عنوان کرد.

وی گفت: به کارگيري سياست‌هاي مناسب ارزي مي تواند در کاهش نرخ تورم به ويژه تورم قيمت مواد غذايي که امنيت غذايي کشور را دچار بحران مي کند بسيار موثر باشد. علاوه بر آن با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می توان تولید مواد غذایی را افزایش و قیمت مواد غذایی را کاهش داد.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور درباره مشکلات این صنف گفت: از آنجا که مواد اولیه این صنعت محصولات فصلی است، در زمان خاص و کوتاهی باید تمامی مواد مورد نیاز از کشاورزان خریداری شود و به همین دلیل چرخش سرمایه در این صنعت به زمانی طولانی نیاز دارد. بنابراین یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان به ویژه در صنایع‌غذایی حجم کلان سرمایه مورد نیاز است.

کریمی تفرشی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در دوران رکود پررنگ‌تر شده و تاثیر به‌سزایی بر روی عملکرد بنگاه‌های تولیدی داشته است، مشکلات تامین مالی و نقدینگی این بنگاه‌هاست. از سوی دیگر، کمبود منابع مالی صنایع غذایی و عدم کارایی بازار سرمایه، موجب بالا رفتن هزینه‌های تامین مالی در تولید صنایع غذایی در ایران شده است. به‌طوری که در مقایسه با رقبای خارجی، رقابت‌پذیری صنعت غذا را کاهش داده است.

وی ادامه داد: کوچک بودن اراضی کشاوزی، یکپارچه نبودن، هدر رفت منابع آبی و محدودیت‌های مالی کشاورزان را دچار مضیقه کرده و باعث می شود دلالان و واسطه ها فعال شوند. در این میان هزینه های حمل و نقل بالا می رود و کیفیت مواد غذایی به دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری پایین می آید.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور با بیان این که هدایت نقدینگی به سوی بازار سرمایه از ضرورت های کمک به رونق تولید در صنعت غذاست افزود: تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی همواره یکی از بنیادی‌ترین نیازهای تولید بوده و هست موضوعی که بویژه در شرایط سخت و حساس فعلی بشدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده که باید در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد.

کریمی تفرشی ادامه داد:  اعطای تسهیلات بانکی به بنگاههای اقتصادی طبق یک برنامه مشخص و عملیاتی لازمه کمک به چرخه تولید و جلوگیری از رکود یا تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی است. همچنین به پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان که طرح های عملیاتی و نوآورانه مورد نیاز کشور را مایلند به عرصه تولید وارد کنند.

وی استفاده از حداکثر ظرفیت صندوق‌های سرمایه گذاری برای طرح ها و پروژه های تولیدی را از ابزارهای مهم تامین سرمایه تولید عنوان کرد و گفت: باید پویایی کافی به این عرصه سرمایه گذاری تزریق شود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید