۲ نکته که باید درباره این همستر کوچک پر مدعا بدانید!

در روزهای اخیر یک بازی کریپتویی به نام “همستر کامبت” جنجال های زیادی را در کشورمان ایجاد کرده است. اینطور ادعا شده که امکان دارد سکه های مجازی کسب شده در قالب این بازی از قابلیت تبدیل شدن به ثروت واقعی برای افراد در برخوردار باشند.  در بازی کریپتویی مذکور که در بستر پیام رسان تلگرام قرار دارد، افراد با ضربه زدن به صفحه نمایشگر گوشی تلفن همراه خود، سکه مجازی کسب می کنند.

ماجرا وقتی جالب می شود که بدانیم سازندگان بازی همستر کامبت مدعی شده اند که در آینده نزدیک از رمزارز این بازی رونمایی خواهد شد و امکان دارد که این رمزارز ارزش هنگفت و قابل توجهی را پیدا کند. معادله ای که عملا امکان تبدیل شدن سکه های مجازی افراد در بازی کریپتویی همستر کامبت به ثروت واقعی در قالب بازار رمزارزها را فراهم می سازد.از این رو، کارشناسان و تحلیلگران مرتبط در روزهای اخیر استدلال های مختلفی را در مورد آنچه با محوریت بازی همستر کامبت و جنجال های پیراون آن مطرح می شود، ارائه کرده اند.

برخی بر این باورند که آنچه در قالب این بازی گفته می شود کلاهبرداری محض است و برخی دیگر می گویند که هنوز زود است که بخواهیم در مورد این بازی و ایده هایی که مدعی آن است، موضع گیری کنیم و باید منتظر باشیم و ببینیم که در آینده چه اتفاقاتی روی می دهد. با این همه، با توجه به بالاگرفتن تب بازار رمزارزها و باز‌یهای کریپتویی در سال های اخیر(نه فقط در ایران بلکه در جهان)، اینطور به نظر می رسد که نیاز به کسب آگاهی در مورد آنچه این قبیل بازی ها مدعی آن هستند، به ویژه برای افکار عمومی در کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

البته که افرادو نهادهای مسول در حوزه حکمرانی فضای مجازی کشورمان نیز بایستی در این رابطه کنشگری فعالی را از خود نشان دهند. از این رو، در رابطه با بالاگرفتن تبِ بازی کریپتویی همستر کامبت در کشورمان،  توجه به 2 نکته ضروری است.

اول اینکه باید توجه داشته باشیم که به راه افتادن جار و جنجال در حوزه رمز ارزها و یا پدیده هایی نظیر بازی‌های کریپتویی، یک رویداد کاملا طبیعی است که رصد تحولات چند ساله اخیر مرتبط با حوزه مذکور نشان می دهد که فعالان این حوزه ها، جنجال سازی را یکی از اهرم های مهم و محوری در زمینه پولسازی و تولید ثروت در حوزه کاری خود ارزیابی می کنند.

جنجال سازیهایی که بایستی از توان ایجاد رغبت و گرایش در افراد برای انجام کارهایی که مطلوب بازیگران اصلی بازار رمزارزها و یا حوزه های خاص نظیر بازی های کریپتویی است، برخوردار باشند. از این منظر، افراد باید این نکته را در نظر داشته باشند که در زمینی بازی می کنند که از پیش برای آن ها طراحی شده و برخلاف ظاهر مبهم ماجرا، همه چیز در آن برای طراحان و سازندگان روشن و مشخص است و هدفی مشخص در قالب آن دنبال می شود.

دوم اینکه باید بدانیم که بنیان های استدلالی سازندگان بازی کریپتویی همستر کامبت نیز با اما و اگرهای زیادی همراه است که افکار عمومی باید به آن توجه داشته باشند. آن ها مدعی هستند که در آینده رمزارز این بازی ارائه خواهد شد. در این زمینه نیز ممکن است اساسا یک چنین اتفای رخ ندهد. در حقیقت نباید به یک وعده پوچ تکیه کرد.

در عین حال، حتی اگر چنین چیزی محقق شود، اساسا هیچ دلیل قطعی و قابل اتکایی وجود ندارد که ما باور کنیم یکچنین رمزارزی دارای ارزش قابل توجه خواهد بود. در جهان رمزارزها در سال های اخیر،  شاهد ظهور رمزارزهایی بوده ایم که خیلی زود بی ارزش بودن آن ها اثبات شده و صرفا موجب ثروتمند شدن طیف های محدودی از افراد شده اند. در عین حال، از حیث امنیتی نیز هنور مشخص نیست که آیا بازی همستر کامبت اقدام به استخراج غیرقانونی و ضمنی برخی فایل ها و اطلاعات از گوشی تلفن همراه بازی کنندگان می کند یا خیر؟ مسائلی که همه و همه نشان می دهند این بازی کریپتویی به معنای واقعی کلمه یک معادله چند مجهولی است و در برخورد با آن باید محتاط بود.

 

سعیده اسکندری

دیدگاهتان را بنویسید