حذف ارز ۴۲۰۰ قبل از توافق به نوعی خنجر از پشت به کشور است

هر چند رویه ما از ابتدا عدم صحبت درباره مسائل داخلی بوده است ولی برخی مسائل تاثیر جدی بر مناسبات بین‌المللی کشور دارد.

به گزارش دنیای تحلیل، در فقره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که یکی از ۱۸ جراحی عمیق لیست شده دولت برای اصلاحات اقتصادی است باید گفت که این مسئله اصلا شوخی بردار نیست.

نقل به مضمون یک مقام امنیتی در جلسه ای با برخی از اعضای کابینه در مورد اجرای طرح اصلاح ارز 4200 تومانی عنوان کرده بود “شما خودتان هماهنگ نیستید و در اجرای این طرح تردید دارید این چه وضعی است؟ شما چطور میخواهید این طرح را اجرا کنید؟” وی در ادامه می گوید: ” به نظرم تا کالا کارت به مردم داده نشود که مردم یک حداقل اعتمادی کسب کنند که زندگی شان میچرخد و بگویند کف زندگی ام مشخص است اجرای این طرح عملا غیرممکن است” .

در این زمینه باید توجه کرد که اجرای تصمیمات بدون اقناع مردم عملا بازی در پازل دشمن است. در حالی که دشمن برنامه ناامن سازی محیط پیرامونی کشور علی الخصوص نواحی شرقی را به وسیله احیای داعش وشبکه حقانی درسر می‌پروراند، دادن بهانه به سازمان منافقین برای برخی تحرکات آنها در خرداد و تیر امسال به هیچ وجه کمکی به شرایط منطقه‌ای کشور نمی‌کند.

فراموش نکنیم که یکی از دلایل تصمیم ترامپ برای ترور سردار سلیمانی، پالس ضعفی بود که از آبان ماه آن سال به واشینگتن ارسال شده بود و آنها فکر می‌کردند با رخدادهای آبان آن سال نظام هم در داخل بسیار شکننده شده و فرصت خوبی برای ضربه نهایی است!

البته از قبل نیز گروهی در کشور عقیده داشتند توافق در وین می‌تواند به عنوان یک عنصر امیدآفرین! در کشور، از حجم بار منفی روانی حذف ارز ترجیحی کم کند اما اکنون دولت نیز بی‌توجه به این مذاکرات(فی‌نفسه خوب است) در حال گام برداشتن در مسیر برخی اصلاحات دردناک اقتصادی است. در این شرایط قطعا رسانه‌های فارسی زبان معاند دست به کار شده و با مقصرنمایی ایران، تنها راه نجات کشور از مشکلات گرانی و… را تسلیم در برابر غرب در وین معرفی خواهند کرد.

حتی افرادی هستند که می‌گویند حذف ارز ۴۲۰۰ قبل از توافق به نوعی خنجر از پشت به کشور است. طرفداران به این دیدگاه به احتمال برخی اعتراضات و درگیری‌های داخلی اشاره دارند که البته بدون شک به نفع موضع تیم مذاکره کننده ایرانی نیست.

مسیری که هر چند خطرناک است اما وجود یک پیوست رسانه‌ای قوی برای هر تصمیم، ما را به سر منزل مقصود خواهد رساند.

دیدگاهتان را بنویسید