پایان شمارش معکوس

مهمترین پیام عملیات «وعده صادق» علیه اسرائیل، اعلام قدرت بازدارندگی ایران در راستای موازنه امنیتی بوده واینکه خویشتنداری ایران در برابر تجاوزات مستمر رژیم غاصب بی‌پایان نیست.

سرانجام شمارش معکوس پاسخ جمهوری اسلامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق به پایان رسید و شنبه شب 25 فروردین ماه 1403 به وقت محلی عملیات «وعده صادق» با رمز «یا رسول الله» کلید خورد و ده‌ها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل روانه شد.

هنوز از جزئیات حمله و خسارات های اسرائیل گزارش کاملی مخابره نشده، اما به نقل از برخی منابع دست‌کم 15 موشک مستقیما به پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب فلسطین اشغالی که آشیانه جنگنده های اسرائیلی (از جمله جنگنده اف 35) است اصابت کرده و این پایگاه به شدت آسیب دیده و امکان استفاده از آن وجود ندارد.
رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر در آماده باش کامل بسر می برد و از ترس پاسخ تهران به حمله این رژیم به کنسولگری خود در دمشق، همه فعالیت‌های اجتماعی را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده و تعداد تجمعات را کاهش داده بود.

به گفته دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل ایران تا این لحظه ده ها موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد که باعث آسیب جزئی به یک پایگاه نظامی شده‌اند. وی با اشاره به زخمی شدن یک دختر جوان در جریان حملات ایران می‌گوید ایران تاکنون بیش از ۲۰۰ پرتابه به سمت اسرائیل شلیک کرده است. به ادعای این مقام ارتش اسرائیل اکثر موشک‌ها توسط سامانه پدافند هوایی دوربرد رهگیری و غالبا خارج از حریم هوایی اسرائیل سرنگون شده اند.

در باره حملات موشکی و پهبادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل چند نکته مهم قابل ذکر است:

-آنگونه که در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان آمده، پاسخ به تجاوزات نظامی اسرائیل طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد مبنی بر«حق ذاتی در دفاع مشروع» انجام شده و در نتیجه یک اقدام قانونی محسوب می شود.

– با توجه به بعد مسافت، دقت عالی و حجم تخریب بالا حاکی از سطح کیفی و کارآمدی موشک های ایران بوده و این نشانگر آن است که توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عامل مهم اقتدار نظامی، واقعیتی است که دشمن قادر به نادیده گرفتن آن نیست. همچنین زدن دقیق اهداف حاکی از توانمندی و اشراف اطلاعاتی ایران نسبت به دشمن می باشد.

–  طی 45 ساله گذشته این نخستین حمله مستقیم جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل محسوب می شود و طبعا دارای ابعاد و پیام های ویژه ای می باشد. مهمترین پیام این حمله اعلام قدرت بازدارندگی ایران در راستای موازنه امنیتی بوده واینکه خویشتنداری ایران در برابر تجاوزات مستمر رژیم غاصب بی پایان نیست.

– واکنش ها به حمله شنبه شب ایران متفاوت بوده است. در حالی که سازمان ملل و کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا این حمله را به شدت محکوم کرده اند، چین عامل تنش فعلی در منطقه را برخاسته از جنگ غزه دانسته و دعوت به آرامش کرده است. در سطح منطقه نیز برخی کشورها از جمله عربستان سعودی و مصر دعوت به خویشتنداری کرده اند.

– اسرائیل از زبان برخی مقامات خود تهدید به واکنش شدید به حمله موشکی ایران نموده و سفیر اسرائیل در سازمان ملل خواستار نشست اضطراری شورا درباره حمله ایران به اسرائیل و محکوم کردن حمله سپاه پاسداران شده است.

-قطعا رژیم صهیونیستی در هر گونه حمله متقابل ناچار به محاسبه دقیق است، زیرا اگر تا کنون گمان می کرد ایران به حملات این رژیم پاسخ قطعی و کوبنده نمی دهد، اینک اما با حمله موشکی سپاه پاسداران در شامگاه شنبه معادله وحشت دگرگون شده و جمهوری اسلامی ایران نشان داد که اهل مماشات نیست.

–   ایالات متحده آمریکا به عنوان حامی اصلی و راهبردی رژیم غاصب اعلام کرده که در کنار اسرائیل خواهد ایستاد، اما از مواضع کلی مقامات کاخ سفید معلوم است که واشنگتن تمایلی به ورود به این معرکه ندارد و از گسترش جنگ در منطقه بیمناک است.

–  حتی اگر رژیم صهیونیستی دست به حملات متقابل بزند، ایران و مجموعه محور مقاومت آماده هر گونه واکنش در شرایط جدید جنگ بوده و با توجه به ناکامی اسرائیل در جنگ طولانی غزه؛ در صورت ادامه چرخه جنگ، متضرر اصلی تل آویو و دولت متزلزل بنیامین نتانیاهو خواهد بود. از این منظر، بهترین گزینه برای اسرائیل پس از دریافت ضربه کوبنده از سوی جمهوری اسلامی ایران این است که حملات و تجاوزات خود را به ویژه در سوریه متوقف نموده و در معرکه غزه نیز تن به آتش بس بدهد.

 

 

فرزان شهیدی

دیدگاهتان را بنویسید