شرایط برای توسعه یکپارچه میادین مشترک فراهم است؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر در میدان مشترک با یک نظر و ایده مشترک برداشت صورت گیرد تولید صیانتی خواهد بود و آسیب به میدان وارد نمی‌شود.

مرتضی بهروزی فر در گفتوگو ، درباره توسعه یکپارچه میادین مشترک نفتی ایران و عراق اظهار داشت: در دنیا هیچ قانونی وجود ندارد که دو کشور را ملزم به هماهنگی در توسعه میدان‌های مشترک کند اما اگر ما کشوری بودیم که امکانات در اختیار داشتیم و شرایط برای جذب سرمایه گذار خارجی مهیا بود قطعا دیگر کشورها از جمله عراق تمایل بیشتری داشتند در میادین مشترک با ما همکاری کنند تا برداشت صیانتی داشته باشیم.

وی افزود: اکنون عراق به تمام امکانات دنیا دسترسی دارد، تامین مالی می شود و به شرکتهای بزرگ دنیا، تجهیزات و تکنولوژی و مدیریت بین المللی نیز دسترسی دارد ولی ایران به دلیل تحریم امکاناتی در اختیار ندارد.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: ممکن است دو کشور با هم مذاکراتی داشته و هر دو طرف تمایل به توسعه یکپارچه داشته باشند ولی تا شرایط به شکل کنونی تداوم داشته و تحریم ادامه داشته باشد؛ به نظر نمی رسد که این همکاری شکل بگیرد چون ما امکان جذب سرمایه و تکنولوژی بین المللی را نداریم.

وی تاکید کرد: در هر حال اکنون شرایط میادین مشترک به نحوی است که هر قدر در آن سو مخازن و میادین کشور عراق توسعه داده شود حجم بیشتری نفت و گاز می تواند برداشت کند و سهم سمت ما کمتر می شود و در این بین کمبود سرمایه کاملا مشهود است.

بهروزی فر بیان داشت: واقعیت این است که اگر در یک میدان مشترک با یک نظر و ایده مشترک برداشت صورت گیرد تولید صیانتی خواهد بود و آسیب به میدان وارد نمی شود.

وی تصریح کرد: به هر روی شرایط ما اکنون به گونه ای است که به فرض با عراق توافق هم داشته باشیم که حوزه مشترک را برداشت کنیم و بنا باشد شرکتی بین‌المللی بخواهد میدان مشترک را توسعه دهد اما به مانع تحریم بر می خوریم حال آنکه اگر تحریم نبودیم به لحاظ فنی بسیار تاثیر مثبت داشته و منجر به کاهش هزینه و جذب تکنولوژی و رسیدن به شرایط ایده آل تولید می‌شد و اوضاع خوبی را به لحاظ برداشت و توسعه بهینه میدان رقم می‌زد.

وزیر نفت عراق اواخر ۱۴۰۲ در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس الجزایر، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در میادین نفتی را با یکدیگر مورد بحث و گفتگو قرار داده بود.

در این دیدار عبدالغنی و جواد اوجی در خصوص چشم‌انداز همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های نفت و گاز و طرح‌های زیربنایی و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها در میادین نفتی مشترک میان دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کرده‌‌ بودند.

دیدگاهتان را بنویسید