پنج ماه جنگ: جایی که اسرائیل، حماس و آمریکا ایستاده اند

  1. شورای روابط خارجی در این گزارش به ارائه توصیف و تحلیل از وضعیت جنگ غزه پس از 5 ماه پرداخته‌است.

  2. این اندیشکده آمریکایی تصریح کرد که وضعیت حماس در غزه وضعیت مطلوبی نیست و حماس در غزه دیگر قادر به شلیک موشک نیست و نیروهای حماس هم دیگر انسجام سابق را ندارند.

  3. اما در جنوب شرایط متفاوت است، . شهر خان یونس همچنان یک منطقه جنگی است و اسرائیلی ها قصد دارند عملیاتی را در شهر رفح در نزدیکی مرز مصر انجام دهند زیرا چهار گردان حماس در آنجا مستقر هستند.

  4. شورای روابط خارجی در بخش دوم این گزارش به ارزیابی تاثییرات انسانی این جنگ پرداخته‌است؛ وضعیت انسانی در نوار غزه وخیم است. تقریبا کل جمعیت حدود دو میلیون نفر آواره شده اند. حدود یک میلیون نفر در رفح اسکان داده شده اند که قبل از جنگ خانه حدود یک سوم آن بود.

  5. و در ادامه اضافه می‌کند؛ غذا، سرپناه، آب و دارو به سختی به دست می آیند. در حال حاضر، حدود یک چهارم ساکنان غزه – پانصد هزار نفر – دچار ناامنی غذایی هستند. سازمان ملل متحد و سازمان های غیردولتی بین المللی نسبت به قحطی هشدار می دهند.

  6. این اندیشکده ضمن اشاره به اینکه، حمله برنامه ریزی شده اسرائیل به شهر رفح، اوضاع انسانی را بدتر می کند، به واکنش آمریکا به این مسئله هم اشاره می‌کند. دولت باید با تایید اصل این عملیات به صورت تصنعی به اسرائیل هشدار می‌دهد که باید امنیت غیرنظامیان را حفظ کند!! در صورتی که فلسطینیان می‌دانند دیگر جایی برای آن‌ها باقی نمانده‌است.

  7. بخش دیگر این تحلیل به دو سمت دیگر درگیر در این جنگ پرداخته است؛ درگیری حزب‌الله و اسرائیل و انصاراالله و اسرائیل.

  8. با افول دیپلماسی، اسرائیل و حزب الله در حملات جسورانه تر و عمیق تر به خاک یکدیگر مشارکت کرده اند. همچنین ایران بیش از صد هزار موشک در اختیار حزب الله قرار داده است که می تواند به سراسر خاک اسرائیل اصابت کند. جنگ برای اسرائیل و لبنان ویرانگر خواهد بود، اما مقامات اسرائیلی استدلال می کنند که پس از وقایع ۷ اکتبر، آن ها دیگر نمی توانند نیروهای حزب الله را در مرز خود تحمل کنند.

  9. حوثی های یمن – یکی دیگر از اعضای محور مقاومت ایران – موشک های بالستیک به سوی اسرائیل شلیک کرده و به کشتیرانی در دریای سرخ حمله کرده اند. سامانه دفاع موشکی اسرائیل موسوم به آرو با موفقیت موشک های حوثی ها را از کار انداخته است. تحرکات خطرناک حوثی‌ها تهدیدات اقاصادی جدی برای قدرت‌های بین‎المللی رقم زده‌است و علی‌رغم اینکه آنها این تحرکات را وابسته به جنگ غزه می‌دانند این تحلیل پیش‌بینی می‌کند که بنظر نمی‌رسد با پایان جنگ غزه تحرکات حوثی‌ها متوقف شود.

  10. و اما در آخر این تحلیل به موضع آمریکا در مقابل این جنگ پرداخته‎ و اشاره می‌کند که ابتدا موضع بایدن “آتش بس” بود اما امروز با به وجود آمدن فجایع انسانی موضع “توقف بشردوستانه” را پیش‌گرفته است.

  11. از دو محور موضع رئیس جمهور بایدن در مورد حملات تروریستی ۷ اکتبر عقب نشینی نکرده است: اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و حماس باید نابود شود.

  12. اکنون دولت بایدن خود را مستقیما پشت ایده دو کشور اسرائیل و فلسطین قرار داده است. اما این موضع هم با سه مانع بزرگ روبه روست؛ 1. چگونگی تحقق آن 2. بعد از 7 اکتبر اسرائیلی‌ها دیگر به دنبال این طرح نیستد و این یعنی افکار عمومی این طرح را دنبال نمی‌کند. 3.حمایت عمومی از حماس در میان فلسطینی ها در کرانه باختری افزایش یافته است.

 

 

شورای روابط خارجی؛ در پنج ماه جنگ، اسرائیل چگونه به هدف خود برای از بین بردن حماس دست یافته است؟

گفتنش سخت است. اسرائیلی ها قطعا خسارت قابل توجهی به حماس وارد کرده اند که دیگر قادر به شلیک موشک به اسرائیل نیست و شاهد کشته، زخمی یا اسیر شدن هزاران مبارز خود بوده است. یواو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل اذعان کرده است که حماس دیگر یک نیروی جنگی سازمان یافته در شمال نوار غزه نیست و درگیری باقیمانده بین واحدهایی از ارتش اسرائیل است که به عنوان نیروهای دفاعی اسرائیل شناخته می شوند و تعداد کمی از مبارزان حماس به تنهایی عمل می کنند.

جنوب داستان نسبتا متفاوتی دارد. شهر خان یونس همچنان یک منطقه جنگی است و اسرائیلی ها قصد دارند عملیاتی را در شهر رفح در نزدیکی مرز مصر انجام دهند زیرا چهار گردان حماس در آنجا مستقر هستند. علاوه بر این، گفته می شود رهبری این گروه در غزه در تونل های زیر شهر قرار دارد. در مورد تلفات نظامی، ارتش اسرائیل گزارش می دهد که تقریباً 250 سرباز از زمان آغاز عملیات گروهی در عملیات کشته شده اند، که مجموع تلفات ارتش اسرائیل از زمان حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر به بیش از 500 نفر می رسد. تعداد جنگجویان حماس که کشته شده اند نامشخص است. اسرائیلی ها ادعا می کنند که سیزده هزار جنگجوی حماس را کشته اند، اما این رقم به طور مستقل تأیید نشده است. دولت آمریکا تخمین می زند که تعداد جنگجویان حماس کشته شده احتمالا کمتر است.

تاثیر انسانی جنگ در این مرحله چیست و واکنش بین المللی را چگونه ارزیابی می کنید؟

با همه این اقدامات، وضعیت انسانی در نوار غزه وخیم است. تقریبا کل جمعیت حدود دو میلیون نفر آواره شده اند. حدود یک میلیون نفر در رفح اسکان داده شده اند که قبل از جنگ خانه حدود یک سوم آن بود. غذا، سرپناه، آب و دارو به سختی به دست می آیند. در حال حاضر، حدود یک چهارم ساکنان غزه – پانصد هزار نفر – دچار ناامنی غذایی هستند. سازمان ملل متحد و سازمان های غیردولتی بین المللی نسبت به قحطی هشدار می دهند. کمک های ارسالی از طریق مصر با توجه به جنگ، بازرسی های سنگین امنیتی اسرائیل و راهزنان کند و نامطمئن بوده است. وضعیت به حدی بد شده که فرماندهی مرکزی آمریکا ارسال کمک از هوا را آغاز کرده است. با این حال، قطره های هوا روش کارآمدی برای تحویل غذا نیستند، به همین دلیل دولت جو بایدن پیشنهاد ساخت اسکله ای در سواحل غزه برای تسهیل ارسال کمک ها را مطرح کرده است.

حمله برنامه ریزی شده اسرائیل به شهر رفح، اوضاع انسانی را بدتر می کند. دولت بایدن تصریح کرده است که اسرائیل باید طرح معتبری برای حفاظت از غیرنظامیان در صورت انجام عملیات داشته باشد، اما فلسطینی ها در غزه با این واقعیت مواجه هستند که جایی برای آن ها باقی نمانده است تا به دنبال امنیت باشند.

درگیری ها میان اسرائیل و حزب الله لبنان همچنان ادامه دارد و حملات حوثی های مستقر در یمن در دریای سرخ نیز ادامه دارد. تشدید حملات به غزه تا چه حد جدی است و خطرات گسترش بیشتر آن چیست؟

جدی است. اسرائیل و حزب الله از ۸ اکتبر با یکدیگر داد و ستد می کنند. براساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که در پایان درگیری سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب الله به تصویب رسید، اسرائیلی ها از حزب الله می خواهند تا به رود لیتانی عقب نشینی کند. این کار آن ها را در حدود بیست مایل (سی و دو کیلومتر)در شمال مرز اسرائیل و لبنان باقی می گذارد. دیپلمات های آمریکایی و فرانسوی، در خط مقدم تلاش های خلع سلاح، در تلاش برای یافتن راهی برای وادار کردن حسن نصرالله، رهبر حزب الله به توافق برای استقرار مجدد نیروهایش هستند. با افول دیپلماسی، اسرائیل و حزب الله در حملات جسورانه تر و عمیق تر به خاک یکدیگر مشارکت کرده اند. لازم به یادآوری است که ایران بیش از صد هزار موشک در اختیار حزب الله قرار داده است که می تواند به سراسر خاک اسرائیل اصابت کند. جنگ برای اسرائیل و لبنان ویرانگر خواهد بود، اما مقامات اسرائیلی استدلال می کنند که پس از وقایع ۷ اکتبر، آن ها دیگر نمی توانند نیروهای حزب الله را در مرز خود تحمل کنند.

در جای دیگر، حوثی های یمن – یکی دیگر از اعضای محور مقاومت ایران – موشک های بالستیک به سوی اسرائیل شلیک کرده و به کشتیرانی در دریای سرخ حمله کرده اند. سامانه دفاع موشکی اسرائیل موسوم به آرو با موفقیت موشک های حوثی ها را از کار انداخته است. در عین حال، ایالات متحده و بریتانیا درگیر عملیات نظامی برای تضمین آزادی ناوبری در دریای سرخ هستند. اما پس از دو ماه حملات به رهبری آمریکا، حوثی ها به عملیات خود ادامه داده اند. آن ها ادعا می کنند که پس از عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه متوقف خواهند شد، اما با توجه به اینکه این حملات محدود به کشتیرانی اسرائیل یا کشتی های عازم بنادر اسرائیل نیست، بعید به نظر می رسد. علاوه بر این، حوثی ها – و حامیان ایرانی آن ها – اکنون نفوذی در اقتصاد بین المللی دارند که قبلا هرگز از آن برخوردار نبودند. بعید به نظر می رسد حتی در صورتی که اسرائیلی ها عقب نشینی کنند، دست از این کار بردارند.

 

آیا موضع دولت بایدن رویکرد خود به جنگ را تغییر داده است؟

تنها به صورت لفظی و با استفاده از “آتش بس” بر خلاف فرمول های قبلی مانند “توقف بشردوستانه”. با روشن شدن ابعاد کامل بحران انسانی در غزه، دولت انتقادات عمومی خود را از اسرائیل افزایش داده است، اما از دو محور موضع رئیس جمهور بایدن در مورد حملات تروریستی ۷ اکتبر عقب نشینی نکرده است: اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و حماس باید نابود شود.

با این حال، یک حوزه وجود دارد که رئیس جمهور دیدگاه خود را تغییر داده است. پیش از جنگ، بایدن علاقه چندانی به تلاش آمریکا برای پیشبرد راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین نشان نداد. او اکنون دولت خود را مستقیما پشت ایده دو کشور اسرائیل و فلسطین قرار داده است که در کنار هم و در صلح زندگی می کنند. چالش بایدن و مشاورانش مشکل بزرگ در چگونگی رسیدن به آنجا است – مانعی که پیشینیان او که به دنبال همین نتیجه بودند نیز کشف کردند. در مورد بایدن، باتوجه به اینکه مخالفت با راه حل دو کشوری تنها در میان مردم اسرائیل از زمان آغاز جنگ با حماس افزایش یافته، چالش ها حتی بیشتر هم شده است. در عین حال، حمایت عمومی از حماس در میان فلسطینی ها در کرانه باختری افزایش یافته است، حتی در میان شواهد فزاینده ای که نشان می دهد فلسطینی ها در غزه حداقل بخشی از تقصیر شرایط کنونی خود را به گردن حماس می اندازند.

 

 

https://www.cfr.org/expert-brief/five-months-war-where-israel-hamas-and-us-stand

 

 

منبع: شورای روابط خارجی

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید