تاکتیک روسیه برای دور زدن تحریم های نفتی: “ناوگان ارواح”

  1. بارونز، هفته‌نامه آمریکا که مسائل اقتصادی و مالی را مورد توجه قرار می‌دهد در این تحلیل تاکتیک‌های دور زدن تحریم توسط روسیه در بازه جنگ اوکراین را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌است.

  2. بارونز اشاره می‌کند که پس از جنگ روسیه و اوکراین تعداد تانکرهای نفتی با هویت‌های ناشفاف افزایش پیدا کرده‌است و همین امر این امکان را به کرمیلن داده‌است تا باوجود تحریم‌های غرب و سقف قیمتی فروش جهانی خود، ناوگان سایه ای یا به اصطلاح ارواح برای صادرات نفت خود بسازد.

  3. الیزابت براو، محقق شورای آتلانتیک گفت: چنین کشتی هایی که به آنها “ناوگان تاریک” نیز می گویند، توسط کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم های نفتی ایالات متحده هستند و حتی کره شمالی نیز مورد استفاده قرار می گیرند

  4. بر اساس آماراطلاعات فهرست لویدز تعداد این نوع کشتی ها در سال گذشته دو برابر شده و اکنون حدود 10 درصد از نفتکش های فعال در سطح بین المللی را تشکیل می دهند. شورای آتلانتیک در ژانویه اعلام کرد که این تعداد حدود 1400 کشتی بود.

  5. شرکت مشاوره ریستاد انرژی گفت که مسکو برای دور زدن تحریم‌ها مجبور شده است وابستگی خود را به خدمات دریایی غربی با خرید نفتکش ها و ارائه بیمه خود کاهش دهد.

  6. ریباکووا تخمین می زند که بیش از 70 درصد نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود از ناوگان ارواح استفاده می کند.

  7. کا اس ای در گزارش( ردیاب نفت روسیه ( در دسامبر تخمین زد که 179 نفتکش ناوگان سایه بارگیری شده از بنادر روسیه در نوامبر 2023 خارج شدند. در اکتبر گذشته، ناوگان سایه روسیه امکان صادرات حدود 2.3 میلیون بشکه در روز نفت خام و 800000 بشکه فرآورده های نفتی از مجموع 10 میلیون بشکه تولید روسیه را فراهم کرد.

  8. این هفته‌نامه آمریکایی نتیجه می‌گیرد که، با اینکه ناوگان سایه برای شورای آتلانتیک، یک سلاح غیرنظامی است  امابه عنوان یک قدرتمند شناخته می‌شود.

بارونز؛

از زمانی که روسیه در فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد، تعداد تانکرهای نفتی با مالکیت غیرشفاف یا بدون بیمه مناسب افزایش یافته است.کارشناسان می گویند که این به کرملین این امکان را داده است که با وجود تحریم های غرب و سقف قیمتی فروش جهانی خود، ناوگان سایه ای یا به اصطلاح ارواح برای صادرات نفت خود بسازد.

مدرسه اقتصاد کیف گان ارواح را به عنوان کشتی‌های تجاری تعریف می‌کند که متعلق به کشورهای عضو ائتلاف جی ۷  اتحادیه اروپا نیستند یا از حمایت و غرامت استفاده نمی‌کنند الینا روباکووا، اقتصاددان KSE گفت : این امر حتی قبل از جنگ غیرعادی نیست.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت که از ناوگان سایه نیز برای جلوگیری از مدل کسب و کار معمولی مانند هزینه های بالای بیمه استفاده می شود.الیزابت براو،

محقق شورای آتلانتیک گفت: چنین کشتی هایی که به آنها “ناوگان تاریک” نیز می گویند، توسط کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم های نفتی ایالات متحده هستند و حتی کره شمالی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

بر اساس آماراطلاعات فهرست لویدز  تعداد این نوع کشتی ها در سال گذشته دو برابر شده و اکنون حدود 10 درصد از نفتکش های فعال در سطح بین المللی را تشکیل می دهند. شورای آتلانتیک در ژانویه اعلام کرد که این تعداد حدود 1400 کشتی بود.

روسیه با تحریم نفتی، محدودیت قیمت نفت خام و ممنوعیت ارائه خدمات برای حمل و نقل نفت از طریق دریا برای جلوگیری از تامین مالی جنگ با اوکراین مواجه شده است.

شرکت مشاوره ریستاد انرژی گفت که مسکو برای دور زدن آنها مجبور شده است وابستگی خود را به خدمات دریایی غربی با خرید نفتکش ها و ارائه بیمه خود کاهش دهد.

ریباکووا تخمین می زند که بیش از 70 درصد نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود از ناوگان ارواح استفاده می کند.

کا اس ای در گزارش( ردیاب نفت روسیه  ( در دسامبر تخمین زد که 179 نفتکش ناوگان سایه بارگیری شده از بنادر روسیه در نوامبر 2023 خارج شدند. در اکتبر گذشته، ناوگان سایه روسیه امکان صادرات حدود 2.3 میلیون بشکه در روز نفت خام و 800000 بشکه فرآورده های نفتی از مجموع 10 میلیون بشکه تولید روسیه را فراهم کرد.

بسیاری از این ناوگان تاریک اخیراً بازرسی نشده اند، دارای تعمیر و نگهداری غیر استاندارد، مالکیت نامشخص، و بدون بیمه هستند و برای دور زدن تحریم ها و هزینه های بالای بیمه مورد بهره برداری قرار می گیرند.” کا اس ای مرتباً هشدار می دهد که کشتی های فرسوده “خطرات زیست محیطی بزرگی برای اتحادیه اروپا” ایجاد می کنند، زیرا کشتی های قدیمی و ضعیف از خطوط ساحلی چندین کشور اروپایی عبور می کنند

طبق گفته شورای آتلانتیک، کشتی هایی که بیش از 20 سال پیش ساخته شده اند، انتظار می رود تا سال 2025، 11 درصد از ناوگان نفتکش های جهانی را تشکیل دهند. قبل از جنگ در اوکراین این رقم سه درصد بود.

هیچ یک از کشتی‌های ناوگان ارواح روسیه دارای بیمه کافی نیستند – برای کشتی‌های تجاری برای پوشش خطرات ناشی از جنگ، برخورد یا آسیب‌های زیست محیطی مانند نشت نفت ضروری است.حدود 90 تا 95 درصد از بازار بیمه را بیمه‌گران اتحادیه اروپا و بریتانیا تشکیل می‌دهند که هر دو تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

برای شورای آتلانتیک، ناوگان سایه یک سلاح غیرنظامی اما قدرتمند است، زیرا حامیان اوکراین در صورت تصادف در دریا با یک کشتی غربی یا نشت نفت بهای آن را خواهند پرداخت.

https://www.barrons.com/news/russia-s-tactic-to-bypass-oil-sanctions-a-ghost-fleet-30ae98c7

 

 

منبع: بارونز

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید