تاب‌آوری نیروهای نظامی اسرائیل کاهش شدیدی داشته است

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به کاهش تاب‌آوری نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی اظهار کرد: تا زمانی که اسرائیل و حامیان غربی آن نسبت به واقعیت‌های میدانی و مطالبان مقاومت کم توجهی یا بی‌توجی نمایند، فرو رفتن ارتش این رژیم و دولت نتانیاهو در گرداب خودساخته همچنان ادامه خواهد داشت.

 پس از هفته‌ها گمانه‌زنی در خصوص احتمال دستیابی به آتش‌بس تا قبل از مبارک رمضان و ادعاهایی که مقامات غربی مطرح می‌کردند، اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد و جنگ همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد که سرنوشت این جنگ در میدان مشخص خواهد شد و نباید به فضاسازی و جنگ روانی رژیم صهیونیستی و حامیان آن توجهی کرد. از طرفی، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نتانیاهو تا دستاورد ملموس سیاسی از این جنگ کسب نکند، به جنایات خود علیه مردم غزه ادامه خواهد داد. دکتر سیدرضا صدرالحسینی –کارشناس مسائل منطقه- در گفتگو به بحث در مورد آینده جنگ غزه پرداخت.

وی در خصوص دلایل عدم دستیابی به آتش‌بس اظهار کرد: از حدود 60 روز پس از عملیات موفق طوفان الاقصی و شروع جنایات رژیم صهیونیستی و عدم دستیابی به حداقل‌های اعلام شده از سوی مقامات ارشد این رژیم موضوع بررسی طرح‌های گوناگون و مسئله آتش‌بس به عنوان یکی از مفاد این طرح‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ تحلیلگرانی که با توجه به شرایط گذشته، حال و روشن بودن چشم انداز آینده مسائل را در این ارتباط تحلیل می‌کردند، از آن زمان تا کنون موضوع آتش‌بس تحمیلی را که آمریکایی‌ها با فشار رژیم صهیونیستی و در چارچوب طرح‌های غربی-عبری یا عربی و یا عربی-آمریکایی پیگیری می‌شد را بی‌ثمر می‌دانستند.

از نظر این کارشناس منطقه، با توجه به عدم وجود حداقل‌هایی در چارچوب عدالت و بی‌توجهی به دست برتر مقاومت در طول ایام گذشته هیچ یک از طرح‌های آتش‌بس موقت و یا صلح تحمیلی قابل اجرا نبوده است. صدرالحسینی با بیان اینکه هدف از فضاسازی در این مورد، به حاشیه بردن جنایات سبعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه بوده است، اظهار کرد: تا زمانی که رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن نسبت به واقعیت‌های میدانی و مطالبان مقاومت کم توجهی یا بی‌توجی نمایند، فرو رفتن ارتش رژیم صهیونیستی و دولت نتانیاهو در گرداب خودساخته همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص انگیزه‌های شخصی نتانیاهو و تلاش برای کسب دستاورد سیاسی ملموس در این جنگ گفت: دیدگاه‌های فردی نتانیاهو در این رابطه بی‌تاثیر نیست و یکی از دلایل اختلافات او با فرماندهان ارشد نظامی و عمیق شدن شکاف‌های بین دولتمردان با این موضوع ارتباط دارد اما موضوع مهمتر شکسته شدن هیمنه رژیم صهیونیستی در مقابل چشمان مردم جهان است و او با مستمسک قرار دادن این مسئله که می‌خواهد جایگاه رژیم صهیونیستی را به جایگاه قبل از عملیات طوفان الاقصی بازگرداند، منویات شخصی خود را پشت سر آن پنهان می‌کند.

صدرالحسینی در پاسخ به سوالی در مورد قدرت تاب‌آوری و کاهش حمایت آنها از گروه‌های مقاومت فلسطینی تصریح کرد: اگر قرار بود چنین اتفاقی رخ دهد با توجه به حجم جنایات رژیم صهیونیستی باید تا الان اتفاق افتاده بود. وی افزود: باید این سوال را مطرح کرد که آیا تا کنون قدرت تاب‌آوی مردم غزه به عنوان حامیان اصلی مقاومت فلسطین کاهش پیدا کرده یا تاب‌آوری ساکنان سرزمین‌های اشغالی؟ کدامیک از آنها در واکنش به شرایط موجود دست به اعتراض زده‌اند؟ کدامیک از آنها درخواست تعلیق و تغییر مقامات سیاسی خود را مطرح کرده‌اند؟

وی در انتها تصریح کرد: با کنار هم قرار دادن این دو تصویر کاملا مشخص می‌شود که تاب‌آوری رژیم صهیونیستی چه در حوزه ساکنان و چه در حوزه دولت و نیروهای نظامی ریزش بیشتری داشته و احتمال فروپاشی بیشتری خواهد داشت.

مجید فرخی

دیدگاهتان را بنویسید