رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین چه پیامی برای غرب دارد؟

تحلیلگران نظامی و بین المللی معتقدند که برگزاری رزمایش مشترک سه کشور ایران، چین و روسیه در منطقه دریای عمان و شمال اقیانوس هند که شامل بخش مهمی از مسیر تجارت جهانی انرژی و کالا می‌شود، پیام مهمی برای آمریکا دارد.
روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ رزمایش کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ با حضور نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروی دریایی فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین برگزار شد. این رزمایش که به مدت پنج روز ادامه داشت، در منطقه دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار شد. در این رزمایش ۲۰ فروند شناور و هلیکوپتر نظامی از سه کشور ایران، روسیه و چین حضور داشتند و همچنین برای نخستین بار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شناورهای پیشرفته کلاس سپهبد شهید قاسم سلیمانی در این رزمایش استفاده کرد.
استفاده از این شناور مجهز به سیستم موشکی VLS (عمود پرتاب) منجر به نگرانی تحلیلگران نظامی در مورد افزایش توان نظامی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین المللی شده است اما این تنها نگرانی غربی‌ها در مورد برگزاری چهارمین رزمایش مشترک کمربند امنیت دریایی سه کشور از سال ۲۰۱۹ میلادی نیست.
رزمایش کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ منجر به نگرانی عمیق غرب به رهبری آمریکا شده است. تحلیلگران نظامی و بین المللی معتقدند که برگزاری رزمایش مشترک سه کشور ایران، روسیه و چین در منطقه دریای عمان و شمال اقیانوس هند که شامل بخش مهمی از مسیر تجارت جهانی انرژی و کالا می‌شود، پیام مهمی برای آمریکا دارد.
در چند ماه گذشته منطقه شاهد جنگ و نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه بوده و در پاسخ به این جنایات نیروهای انصارالله یمن در چند ماه گذشته با استفاده از موشک و پهپاد حملاتی به سوی کشتی‌های حامل کمک به رژیم صهیونیستی داشته است. این اقدام انصارالله منجر به بالا رفتن هزینه کمک‌رسانی به صهیونیست‌ها شده و بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی را عملا از کار انداخته است. اما در مقابل نیز آمریکا و انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی حملاتی را برای تحت تاثیر قرار دادن حوثی‌های یمن ترتیب دادند که تاثیر چندانی بر روند حملات انصارالله به کشتی‌های به مقصد بنادر رژیم نداشت و به همین دلیل آمریکایی‌ها به فکر استفاده از اهرم فشار چین بر ایران برای متوقف کردن حملات حوثی‌ها افتادند.
در همین زمینه نیز شایعاتی مبنی بر فشار چین بر جمهوری اسلامی ایران و به منظور متوقف کردن حملات انصارالله یمن مطرح شد که با برگزاری رزمایش مشترک کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ اصل این شایعات نیز زیر سوال رفت. علت اصلی نگرانی تحلیلگران غربی نیز به دلیل کاهش نفوذ و قدرت دریایی آمریکا و غرب در دریاهای منطقه خاورمیانه است. حضور گسترده و پررنگ نیروی دریایی آمریکا و متحدانش در دریای خلیج فارس و تنگه باب المندب و همچنین اقیانوس هند تا کنون موفق به کنترل حملات انصارالله یمن نشده است. در مقابل شکل‌گیری ائتلافی دریایی از سه کشوری که ایالات متحده آمریکا از آنها به عنوان کشورهای متخاصم یاد می‌کند منجر به افزایش نگرانی‌ها از سوی محافل رسانه‌ای غرب شده است.
از سوی دیگر نیز باید به افزایش توان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد که با اضافه شدن چندین فروند ناو کاتاماران کلاس شهید قاسم سلیمانی در مدت زمان نسبتا کوتاهی بسیار افزایش یافته است. ناوگانی که محدوده عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریا را از تنگه هرمز به شمال اقیانوس هند افزایش داده و با تقسیم وظایفی که بین نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، محدوده عملیاتی قوای دریایی ایران را تا دریای سرخ و کانال سوئز رسانده است.
اقدامی که در شرایط فعلی منطقه و با توجه به درگیری گسترده نیروهای محور مقاومت با رژیم صهیونیستی و آمریکا، خبر خوبی برای آینده نفوذ نظامی و دریایی غرب در منطقه خاورمیانه و شمال اقیانوس هند نیست.
از طرفی نیز نگاه به افزایش روزافزون قدرت و حضور نظامی و اقتصادی چین در دریا و همچنین حضور روسیه در این رزمایش با وجود درگیری در جنگ اوکراین و همچنین حضور کشورهای پاکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، هند و آفریقای جنوبی به عنوان اعضای ناظر در این رزمایش نشان از ایجاد ائتلاف‌های نظامی جدید در مقابل قدرت دریایی ایالات متحده آمریکا دارد. آمریکایی که به واسطه این قدرت از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز به عنوان قدرت بلامنازع جهان در دریا دست به تجاوز، مداخله گری و همچنین نقض آزادی ملت‌ها زده است.

دیدگاهتان را بنویسید