شکست مجدد اوکراین در صورت کمک های آمریکا

خلاصه تحلیل:

  1. شورای روابط خارجی، اندیشکده سیاست خارجی آمریکا در این گزارش به تحلیل کمک‌های نظامی و مالی آمریکا به اوکراین پرداخته و تاثیرات این کنش‌های آمریکا را در معالادت جنگ اوکراین و روسیه مورد توجه قرارداده‌است.
  2. خبرنگار شورای روابط خارجی که برای تهیه گزارش مدتی در اوکراین اقامت داشت، مشاهدات خود از وضعیت روحیه اوکراینی‌ها را اینطور توصیف می‌کند؛ « روحیه از آخرین باری که در ماه مه ۲۰۲۳ آنجا بودم، کاهش یافته است، اما هنوز هم بالا است. یک مقام منطقه ای از استان دونتسک وضعیت ملی را چنین خلاصه کرد: ” ما خسته ایم اما خسته نیستیم.”»
  3. در نظرسنجی های افکار عمومی، تعداد اوکراینی هایی که از دادن امتیازات ارضی برای پایان دادن به جنگ حمایت می‌کنند، تقریبا دو برابر شده اما اکثریت قریب به اتفاق اوکراینی ها هنوز می خواهند بجنگند تا زمانی که تمام سرزمین های اشغالی اوکراین (حدود ۲۰ درصد کل)از کنترل روسیه آزاد شود.

  4. نویسنده این گزارش در ادامه به شرح موفقیت‌های نظامی اوکراین می‌پردازد و اضافه می‌کند

    که اوکراین در حال تغییر به یک استراتژی دفاعی در امتداد خط مقدم است. به شرطی که نیروهای اوکراینی مهمات کافی داشته باشند.

  5. اما با توجه به اینکه جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا همچنان مانع از کمک های بیشتر آمریکا می شوند، اوکراینی‌ها باید بتوانند از هر گونه پیشرفت بزرگ روسیه جلوگیری کنند.
  6. پرسش اساس که در این مقطع مطرح می‌شود این است که اگر ایالات متحده نتواند در این مقطع کمک نظامی بیشتری به اوکراین بدهد، چه اتفاقی می افتد؟ ناکامی آمریکا در کمک به اوکراین فاجعه ای جبران ناپذیر برای اوکراین، اروپا و آمریکا خواهد بود. اگر نیروهای اوکراینی هیچ مهماتی برای جلوگیری از حملات روسیه نداشته باشند، روس ها می توانند خطوط اوکراین را نقض کنند.

  7. شورای روابط خارجی اشاره کرد؛ کیف امسال سقوط نخواهد کرد، اما اشتباه نکنید: بدون کمک آمریکا، اوکراین احتمالا جنگ را از دست خواهد داد.
  8. در ادامه افزود: برای آمریکا و اروپا ضروری است که به یک استراتژی پایدار و بلندمدت برای حمایت از اوکراین دست یابند. این موضوع فقط نوع دوستی نیست بلکه به نفع خود است . اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، دیگر بخش های سابق امپراتوری شوروی احتمالا در فهرست هدف ولادیمیر پوتین قرارخواهند گرفت .

  9. این اندیشکده آمریکایی در بخش آخر تحلیل خود احتمال مذاکره با روسیه و پایان جنگ را مورد بررسی قرار داده و یکی از عوامل موثر بر آن را نتیجه انتخابات آمریکا ذکر کرده‌است و برای جمع بندی این بحث توضیح می‌دهد که، حمایت اوکراین برای آمریکا بسیار مهم است چون می‌خواهد به پوتین نشان دهد که نمی تواند پیروز شود .
  10. احتمال صلح را در صورتی ممکن می‌داند که در آن روسیه بخشی از سرزمین های اشغالی غیرقانونی خود را حفظ کند اما اوکراین تضمین های امنیتی را از غرب ( احتمالا در قالب عضویت آینده ناتو ) دریافت می کند که حاکمیت و بقای آن را تضمین می کند.

شورای روابط خارجی؛

شکست آمریکا در ادامه کمک های نظامی به اوکراین برای اوکراین و متحدان غربی آن فاجعه خواهد بود و در عین حال روسیه و دیگر متجاوزان بالقوه را جسور خواهد کرد.

با ورود اوکراین به سومین سال پس از حمله روسیه، این کشور هر روز با حملات موشکی به شهرهای خود، جنگ سخت در شرق و سوالات جدی درباره حمایت آمریکا مواجه می شود. روحیه در کشور چگونه است؟

پس از گذراندن یک هفته در اوکراین در اوایل فوریه، متوجه شدم که روحیه از آخرین باری که در ماه مه ۲۰۲۳ آنجا بودم، کاهش یافته است، اما هنوز هم بالا است. یک مقام منطقه ای از استان دونتسک در دیدار با هیات آمریکایی (که توسط کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تشکیل شده بود)وضعیت ملی را چنین خلاصه کرد: ” ما خسته ایم اما خسته نیستیم.”

در نظرسنجی های افکار عمومی، تعداد اوکراینی هایی که از دادن امتیازات ارضی برای پایان دادن به جنگ حمایت می‌کنند، تقریبا دو برابر شده و از ۱۰ درصد در ماه مه ۲۰۲۳ (پیش از آغاز عملیات بزرگ ضدشورش اوکراین)به ۱۹ درصد در ماه دسامبر (پس از شکست آن)افزایش یافته است. اما اکثریت قریب به اتفاق اوکراینی ها هنوز می خواهند بجنگند تا زمانی که تمام سرزمین های اشغالی اوکراین (حدود ۲۰ درصد کل)از کنترل روسیه آزاد شود.

در حالی که این جنگ خسارات سنگینی به مردم اوکراین و اقتصاد این کشور وارد کرده است، این کشور همچنان با درجه شگفت انگیزی از عادی سازی خارج از مناطق خط مقدم به کار خود ادامه می دهد. ما از شهرهای بزرگ از جمله اودسا، دنیپرو و کیف دیدن کردیم و دیدیم که با وجود حملات هوایی منظم، همه آن ها شلوغ و پر جنب و جوش هستند. پدافند هوایی اوکراین بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های روسیه را رهگیری می کند. حتی خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، با وجود مواجه شدن با بمباران های سنگین تر روسیه، همچنان به کار خود ادامه می دهد، زیرا تنها بیست مایل (سی و دو کیلومتر)از مرز روسیه فاصله دارد. بیشتر اوکراینی ها به جنگ عادت کرده اند و تا جایی که می توانند ادامه می دهند. تسلیم شدن یک گزینه نیست.” مردم آسیب دیده اند، اما ما چاره ای نداریم.” ایرینا بورووتس، معاون وزیر امور خارجه در حالی که آژیر حمله هوایی به صدا درآمده بود، به ما گفت: ” اگر روس ها پیروز شوند، نسل کشی رخ خواهد داد.”

علیرغم تنش ها، اوکراین موفقیت های شگفت انگیزی در برابر نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه داشته است.  اکنون که اوکراین یک فرمانده نظامی جدید دارد، آیا تغییری در تاکتیک ایجاد خواهد شد؟” موفقیت بی چون و چرای اوکراین در دریای سیاه گواهی بر نبوغ این کشور در مواجهه با احتمالات به ظاهر غیرقابل حل است. اوکراین ناوگان دریای سیاه روسیه را بدون داشتن نیروی دریایی خود شکست داده است. اوکراین برای خارج کردن نیروی دریایی روسیه از لنگرگاه تاریخی خود در سواستوپول و بازگشایی دریای سیاه برای صادرات غلات اوکراین به هواپیماهای بدون سرنشین دریایی، موشک ها و حملات کماندویی متکی شده است. روز چهارشنبه ارتش اوکراین گزارش داد که یک کشتی جنگی دیگر روسیه را غرق کرده و در نتیجه یک سوم ناوگان دریای سیاه را از کار انداخته است. در نتیجه، صادرات در سه بندر اودسا تقریبا به سطح قبل از جنگ باز می گردد.

” موفقیت اوکراین در دریا به اهمیت استفاده از تاکتیک های نامتقارن در برابر روسیه به جای حملات پیش دستانه مانند عملیات متقابل ناموفق سال گذشته اشاره دارد که منجر به جایگزینی ژنرال والری زالوژنی به عنوان فرمانده نظامی اوکراین شد. در زمان جانشینی زالوژنی، ژنرال الکساندر سیرسکی،

اوکراین در حال تغییر به یک استراتژی دفاعی در امتداد خط مقدم است. به شرطی که نیروهای اوکراینی مهمات کافی داشته باشند – که با توجه به اینکه جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا همچنان مانع از کمک های بیشتر آمریکا می شوند – آن ها باید بتوانند از هر گونه پیشرفت بزرگ روسیه جلوگیری کنند.

در همین حال، اوکراین می تواند از سکوهای حمله دوربرد، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین و موشک، برای درهم شکستن خطوط تدارکاتی روسیه و هدف قرار دادن پایگاه های روسیه در کریمه استفاده کند و حفظ نیروها در جبهه را برای روسیه دشوار کند. ورود جنگنده های ا ف -۱۶، احتمالا تا تابستان امسال، ظرفیت حمله دوربرد اوکراین را تا حد زیادی افزایش خواهد داد، اما کی یف همچنین به موشک های کروز بیشتری از اروپا و آمریکا و سیستم های موشکی تاکتیکی دوربرد ارتش (ATACMS)نیاز خواهد داشت. اگر اوکراین در استراتژی حمله دوربرد خود موفق شود، می تواند شرایط را برای یک حمله متقابل موفق تر در سال ۲۰۲۵ فراهم کند.

 

اگر ایالات متحده نتواند در این مقطع کمک نظامی بیشتری به اوکراین بدهد، چه اتفاقی می افتد؟

 

– ناکامی آمریکا در کمک به اوکراین فاجعه ای جبران ناپذیر برای اوکراین، اروپا و آمریکا خواهد بود. فوری ترین اثرات آن احتمالا کمبود شدید مهمات توپخانه خواهد بود که در حال حاضر در جبهه مشهود است و مهمات دفاع هوایی. اگر نیروهای اوکراینی هیچ مهماتی برای جلوگیری از حملات روسیه نداشته باشند، روس ها می توانند خطوط اوکراین را نقض کنند.

پیش از این، روز شنبه، سیرسکی اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در حال عقب نشینی از شهر اودیویکا در استان دونتسک هستند و بدین ترتیب بزرگ ترین پیروزی خود را از زمان سقوط باخموت در ماه مه ۲۰۲۲ به نیروهای روسیه تحویل می دهند. از دست دادن کوپیانسک در استان خارکف حتی نگران کننده تر نیز خواهد بود، زیرا این امر به نیروهای روسی اجازه خواهد داد تا بار دیگر دومین شهر بزرگ اوکراین را محاصره کنند.

همچنین این چشم انداز نگران کننده وجود دارد که در صورت کمبود مهمات دفاع هوایی در اوکراین، روسیه قادر به وارد کردن تلفات و ویرانی های بسیار بیشتری به شهرهای اوکراین خواهد بود. این امر باعث بهبود اوضاع اقتصادی اوکراین خواهد شد و احتمالا منجر به مهاجرت بزرگ دیگری از پناهندگان خواهد شد. (در حال حاضر، ۶.۳ میلیون اوکراینی از این کشور گریخته اند و ۳.۷ میلیون نفر دیگر در داخل آواره شده اند)

کیف امسال سقوط نخواهد کرد، اما اشتباه نکنید: بدون کمک آمریکا، اوکراین احتمالا جنگ را از دست خواهد داد.

* متحدان غربی اوکراین در ماه های پیش رو باید روی چه چیزی تمرکز کنند؟

برای آمریکا و اروپا ضروری است که به یک استراتژی پایدار و بلندمدت برای حمایت از اوکراین دست یابند . این موضوع فقط نوع دوستی نیست بلکه به نفع خود است . اگر روسیه در اوکراین پیروز شود , دیگر بخش های سابق امپراتوری شوروی ( از جمله لهستان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) و جمهوری های بالتیک ) احتمالا در فهرست هدف ولادیمیر پوتین , رئیس جمهور روسیه قرار خواهند گرفت . این امر به نوبه خود می تواند ایالات متحده را درگیر جنگ کند , البته به شرطی که دونالد ترامپ در آن زمان رئیس جمهور آمریکا نباشد و تاکنون ناتو را تضعیف یا نابود نکرده باشد .

– اجرای یک استراتژی بلندمدت به معنای تسریع پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و امضای توافقنامه های دوجانبه برای ادامه کمک های نظامی و اقتصادی به اوکراین خواهد بود. بخشی از کمک های غرب باید صرف کمک به اوکراین برای ساخت صنایع دفاعی خود شود تا این کشور بتواند در زمینه تسلیحات خودکفا شود. این یک تعهد ارزان نخواهد بود، اما بسیار ارزان تر از گزینه اجازه دادن به روسیه برای پیروزی است و در نتیجه به دیگر متجاوزان بالقوه (به عنوان مثال چین)نشان می دهد که آن ها می توانند با مصونیت به همسایگان خود حمله کنند.

* دورنمای برقراری هرگونه مذاکره با روسیه که منجر به پایان جنگ شود، چیست؟

در حال حاضر هیچ شانسی برای پایان دادن پوتین به جنگ وجود ندارد . وقتی می بیند حمایت آمریکا از اوکراین متزلزل است ,

چرا باید این کار را بکند؟ روسیه به طور حتم امیدوار است که ترامپ در ماه نوامبر ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورد و سپس با انحلال ناتو، اوکراین را قطع کند . برای آمریکا بسیار مهم است که به حمایت از اوکراین ادامه دهد تا به پوتین نشان دهد که نمی تواند پیروز شود . ( ارسال 300 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده روسیه به اوکراین قطعا توجه کرملین را به خود جلب خواهد کرد ) که به نوبه خود می تواند در نهایت به صلحی منجر شود که در آن روسیه بخشی از سرزمین های اشغالی غیرقانونی خود را حفظ کند اما اوکراین تضمین های امنیتی را از غرب ( احتمالا در قالب عضویت آینده ناتو ) دریافت می کند که حاکمیت و بقای آن را تضمین می کند.

https://www.cfr.org/in-brief/resilient-ukraine-faces-defeat-if-us-aid-falters

 

 

منبع: شورای روابط خارجی

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید