رأی دادیم چی شد!؟

رأی‌دادیم تورم ۶۰درصدی دولت قبل در کمتر از یک‌سال به ۴۵درصد رسید؛ تورمی که همه اقتصاددانان  و حتی مسئولان دولت قبلی پیش‌بینی می‌کردند سه‌رقمی می‌شود.

مهم‌ترین شبهه این روزهای مرددین برای رأی ندادن، این گزاره است که معمولا به زبان‌های مختلف بیان می‌شود. مثلا رأی دادیم تورم چی شد؟ یا مگه رأی دادیم مسکن درست شد؟ یا اگر رأی‌دادن فایده داشت اینقدر بیکاری نبود یا خودرو چنان نبود و غیره. اما واقعا رأی دادیم چی شد؟

۲پاسخ در این رابطه وجود دارد و لازم است توأمان به هردو توجه کرد.

اولا فارغ از اینکه با رأی‌دادن چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود، خود رأی‌دادن موضوعیت دارد نه صرفا طریقیت. صندوق رأی قدرت‌ساز است. قدرت مهم‌ترین رکن یک جامعه است برای اینکه به هرجایی بخواهد برسد. حضور مردم اراده جامعه و حاکمیت را تقویت می‌کند. همین قدرت است که امنیت‌ساز است. همین قدرت است که موجب انسجام اجتماعی و جلوگیری از فروپاشی می‌شود. همین قدرت است که مسیر پیشرفت را تعیین می‌کند. اراده صالح‌ترین مسئول در بالاترین سطح کارآمدی، بدون پشتوانه و اقبال و مشارکت مردم محکوم به شکست است.

اما واقعیت این است که فارغ از این موضوع، رأی دادیم و تغییر هم ایجاد شد.

رأی‌دادیم تورم ۶۰درصدی دولت قبل در کمتر از یک‌سال به ۴۵درصد رسید؛ تورمی که همه اقتصاددانان و حتی مسئولان دولت قبلی پیش‌بینی می‌کردند سه‌رقمی می‌شود.

رأی‌دادیم نرخ بیکاری از ۵/۱۱درصد به ۵/۷درصد رسید و رکورد کاهش نرخ بیکاری پس از انقلاب شکسته شد.

رأی‌دادیم و قدم‌های بلند برای شفافیت قوا برداشته شد. قانون سوت‌زنی برای مبارزه با فساد تصویب شد و به جای اینکه مسئولان دولتی خط‌قرمز مبارزه با فساد باشند، گشت ارشاد مدیران راه‌افتاد و ۶۰مدیر متخلف، بیکار و ۲۰مدیر به دادگاه معرفی شدند.

رأی‌دادیم و نرخ رشد اقتصادی از منفی‌بودن خارج شد و به ۴درصد بدون احتساب نفت و ۷درصد با احتساب نفت رسید.

رأی‌دادیم و مالیات تولید از ۲۶درصد به ۱۵درصد کاهش یافت و همزمان مالیات خانه‌های خالی و مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی و مالیات بر درآمد سلبریتی‌ها و هنرمندان و غیره برقرار شد.

رأی‌دادیم و رشد ۱۰برابری قیمت مسکن در چند سال آخر دولت قبل، با ساخت یک میلیون مسکن در سال، متوقف و در برخی نقاط کاهشی شد.

رأی‌دادیم و رشد تولید خودرو افزایش یافت و به یک‌میلیون‌و۳۰۰هزار دستگاه در سال رسید و با واردات خودروی مصرفی، انحصار خودروی داخلی شکسته و درنهایت جلوی رشد افسارگسیخته قیمت‌ها گرفته شد.

رأی‌دادیم و تسهیلات مسکن۵/۳ برابر و حقوق سربازان ۱۲برابر و یارانه ۹برابر شد.

رأی‌دادیم و ۵دهک اول بیمه کامل شدند و ۳دهک بیمه رایگان شدند و هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج صفر شد.

اینها همه ثمره رأی‌دادن است. امروز وظیفه همه ما این است که برای دیگران هم توضیح دهیم که رأی دادیم و شد.

 

 

محسن مهدیان

دیدگاهتان را بنویسید