اظهارات آتش افروزانه ترامپ در ناتو لرزه بر اندام اروپا انداخت

خلاصه تحلیل:

  1. سی ان ان این تحلیل خود را به اظهارات اخیر ترامپ در خصوص واکنش ناتو به تحرکات روسیه اختصاص داده‌است. و تاثیر این بحث را با رابطه روسیه و ناتو مورد بررسی قرار داده‌است.

  2. سی ان ان اشاره می‌کند که؛ سالهاست نظر ترامپ درباره ناتو این است که متحدان آمریکا را تحقیر کند و از قدرت آمریکا استفاده کند و هیچ سودی هم در عوض آن به متحدیدن ندهد.

  3. تحلیلگر سی ان ان این رویکرد ترامپ نسبت به تانو را با باد انتقاد می‌گیرد و اشاره می‌کند که؛ ناتو یک ائتلاف مبتنی بر حق وتو نیست. این بزرگ ترین بلوک نظامی تاریخ است که برای مقابله با تهدید شوروی شکل گرفته است. براساس دفاع جمعی، حمله به یک بلوک، حمله به همه است.

  4. وی در ادامه ناتو را نهاد تثویت کننده قدرت آمریکا معرفی می‌کند و بر این باور است که ناتو به تقویت موقعیت رو به افول آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت کمک می کند. این اتحاد گسترده و قدرت دیپلماتیک و اقتصادی آن را از بین ببرید و آمریکا در صحنه جهانی کاملا تنها به نظر می رسد.

  5. سی ان ان در ادامه اشاره می‌کند که اظهارات ترامپ مبنی بر قطع کمک‌های حیاتی ناتو به اوکراین عملا تمام معادلات را به نفع پوتین تغییر خواهد داد.

  6. در ادامه حتی این فرضیه که ترامپ به تقویت قدرت پوتین کمک می‌کند هم مطرح می‌شود و اشاره می‌شود که، در حالی که تاثیر واقعی اظهارات ترامپ هنوز مشخص نیست، اما می تواند فاجعه بار باشد. امنیت اروپا منوط به موفقیت اوکراین یا حداقل توانایی آن در عقب نگه داشتن و تضعیف ادامه حملات روسیه است.

  7. تحلیلگر سی‌ان ان پیش‌بینی می‌کند که؛ امکان حمله روسیه به بزرگ ترین اتحاد نظامی بسیار دور از ذهن است و روسیه به طور ناگهانی فرانسه را بمباران نخواهد کرد. پوتین ترجیح می دهد سوزن بزند، تحریک کند و خط قرمزها یا آمادگی مخالفانش را آزمایش کند.

  8. سی ان ان در نتیجه‌گیری تحلیل خود اشاره کرد؛ اعضای ناتو نسبت به سخنان ترامپ واکنش‌های تندی نشان داده‌اند از آن‌سو بر این مورد که روسیه و ارتش این کشور بسیار کم‌تر از حد انتظار ظاهر شده اما با در نظر گرفتن تمام این موارد بر این مهم که نمی توان تاثیر آمریکا بر ناتو را نادیده گرفت به عبارتی فقدان تضمین حمایت آمریکا به شدت کارایی ناتو را تضعیف می کند. این مساله انسجام اتحاد و در نتیجه وجود آن را زیر سوال می برد و ترامپ ایم موضوع را خوب می‌داند.

سی ان ان : نشانه های دونالد ترامپ معمولا در اتاق پژواک ساخته خود او بازتاب پیدا می کنند، نوعی خلا که اغلب آن ها را از هر نتیجه ای در سطح جهانی محروم می کند. این صدای سفید است، می توان فکر کرد – لفاظی طراحی شده برای نشان دادن قدرت و رد وضع موجود، به جای بیان هر سیاست واقعی. فقط ترامپ است که ترامپ است.

اما هنگامی که رئیس جمهور سابق روز شنبه پیشنهاد کرد که به روسیه اجازه دهد “هر کاری که آن ها می خواهند” برای هر عضو ناتو که دستورالعمل های هزینه ای را رعایت نمی کند، انجام دهد، تاثیراتی منفی روی اعضای ناتو می‌گذارد.

او آنچه را که گفت، گفت وگویی با یک متحد “بزرگ” ناتو بود. مشخص نبود که او به چه کسی اشاره می کند یا چه زمانی این گفت و‌گو صورت گرفته که به گفته او، از صرف معادل توصیه شده ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای دفاع خودداری کرده بود، اما با این حال می خواست از سوی آمریکا اطمینان حاصل کند که در صورت حمله روسیه از آن‌ها محافظت خواهد شد. ترامپ گفت که چنین تضمینی نخواهد داد، زیرا این متحد “بزهکار” است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باید احساس آزادی کند تا راه خود را پیدا کند.

نظر ترامپ در مورد ناتو سال هاست که شناخته شده است.  او متحدان آمریکا تحقیر می کند و از قدرت آمریکا بدون دادن چیزی  استفاده می کند: یک باشگاه وفاداری فروشگاهی که در آن شما امتیاز می گیرید بدون هزینه متناسب.

مانند بسیاری از سیاست های خارجی، نامزد جمهوری خواه به شدت ماهیت و هدف این رابطه را اشتباه درک کرد.

ناتو یک ائتلاف مبتنی بر حق وتو نیست. این بزرگ ترین بلوک نظامی تاریخ است که برای مقابله با تهدید شوروی شکل گرفته است. براساس دفاع جمعی، حمله به یک بلوک، حمله به همه است. این اصل در ماده ۵ پیمان تاسیس ناتو تصریح شده است.

این هدفی است که کاملا برای آمریکا مناسب است: کاخ سفید پس از ۱۱ سپتامبر به ماده ۵ استناد کرد. و از زمان ایجاد ناتو، ایالات متحده ممکن است اغلب در سطح جهانی به عنوان بیان یک اجماع ده ها نفره بسته بندی شده باشد.

ناتو به تقویت موقعیت رو به افول آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت کمک می کند. این اتحاد گسترده و قدرت دیپلماتیک و اقتصادی آن را از بین ببرید و آمریکا در صحنه جهانی کاملا تنها به نظر می رسد.

به طور خلاصه، آمریکا بدون توجه به متحدان خود، تقریبا همیشه بیش از هر کس دیگری برای ارتش خود هزینه خواهد کرد. ناتو به آن بس تر جهانی مشروعیت، حمایت از دلار و هژمونی پس از شوروی را می دهد.

باتوجه به سو تفاهم روز شنبه، اظهارات ترامپ در زمان بسیار بدی برای اروپا مطرح شد. غول سرکش حزب جمهوریخواه که از او حمایت می کند، پیوسته در تلاش است تا کمک های حیاتی به اوکراین را از بین ببرد. اگر ۶۰ میلیارد دلار مورد نظر به دست نیاید، یا خیلی بیشتر به تاخیر بیفتد، تاثیری غیرقابل بازگشت بر دفاع عملی اوکراین در خط مقدم، انسجام سیاسی در کی یف و روحیه ملی خواهد داشت.* خسارت هم اکنون در حال انجام است. و این پوتین است که سود می برد .

هنوز یک راز است که چرا ترامپ به طور غیرقابل توضیحی به پوتین وابسته است این معمایی است که فقط با گذشت زمان می توانیم آن را درک کنیم. آیا این یک جاذبه درهم تنیده برای یک “مرد بد” است، ضربه ای بر فرهنگ عمیقا پدرسالارانه روسیه، یا چیزی که بیشتر با تاریخ شخصی ترامپ گره خورده است؟

اظهارات آتش افروزانه روز شنبه روایتی از سواستفاده، کم کاری و در نتیجه افول جهانی ایالات متحده را تغذیه می کند. حزب جمهوریخواه ترامپ از این موضوع تغذیه می کند، شاید غافل از اینکه این یک حلقه خود ارضا کننده نارضایتی است. هر چه آمریکا از متحدان خود و بی توجهی آن ها به ناتو و عقب نشینی از آن بیشتر ناراحت می شود، قدرت آن کم تر می شود.

در حالی که تاثیر واقعی اظهارات ترامپ هنوز مشخص نیست، اما می تواند فاجعه بار باشد. امنیت اروپا منوط به موفقیت اوکراین یا حداقل توانایی آن در عقب نگه داشتن و تضعیف ادامه حملات روسیه است.

ممکن است سال ها طول بکشد تا مسکو پیروز شود؛ در همین حال، پوتین اکنون موفق شده است اقتصاد و جامعه خود را برای زمان جنگ دوباره متمرکز کند و ممکن است تسلط بر قدرت را برای متوقف کردن طبل های درگیری نامناسب بداند. پیشرفت های روسیه در زاپوریژیا می تواند منجر به حرکت به سمت خرسون و سپس میکولایف و اودسا شود و پوتین را در آستانه رومانی ناتو قرار دهد.

اما انتظار نداشته باشید که مسکو حمله ای تمام عیار به بزرگ ترین اتحاد نظامی تاریخ انجام دهد. روسیه به طور ناگهانی فرانسه را بمباران نخواهد کرد. پوتین ترجیح می دهد سوزن بزند، تحریک کند و خط قرمزها یا آمادگی مخالفانش را آزمایش کند.

آیا ناتو حاضر است با مسکو بر سر بخش های روسی زبان ایالت بالتیک استونی وارد جنگ شود؟ یا جزیره کوچک و نیمه مسکونی نروژی سوالبارد؟ آیا یک تحریک کوچک روسیه به آرامی نشان دهنده عدم اتحاد ناتو و بی میلی آن ها به بسیج مردم خود برای درگیری به همان شیوه ای است که روسیه دارد؟

اروپا نزدیک به یک دهه است که با این احتمال زندگی می کند که ممکن است تنها با تهدید روسیه مواجه شود. در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ صدای بلندی به گوش می رسید. اما اکنون بزرگ ترین جنگ زمینی در اروپا از دهه ۱۹۴۰ وجود دارد که خطر را شدیدتر می کند. انگلیس اخیرا لفاظی های گسترده تر خود را در هفته های اخیر تغییر داده است تا نشان دهد غرب دیگر در یک دنیای پس از جنگ نیست بلکه یک دنیای پیش از جنگ است. بریتانیایی های ارشد نظامی حتی به این فکر کرده اند که آیا سربازگیری حتی امکان پذیر است یا خیر. فنلاند و سوئد به سرعت به دنبال پیوستن به ناتو هستند. وزارت خارجه آلمان به اظهارات ترامپ با عنوان “یکی برای همه و یکی برای همه” واکنش نشان داد. شارل میشل، رئیس شورای اروپا “اظهارات بی پروا” ترامپ را به باد انتقاد گرفت.

” اما دفاع اروپا به ندرت بدون قدرت حمایت آمریکا رشد کرده است. مسکو پس از حمله نافرجام به همسایه ای ناآماده، هنوز نسبتا ضعیف است. این جنبش، جنبشی نیست که بتواند در سراسر اروپای غربی شعله ور شود. این کشور با ارتش قدرتمندی که در سال ۲۰۲۱ تصور می شد، فاصله زیادی دارد. با این حال اشتباه نکنید: فقدان تضمین حمایت آمریکا به شدت کارایی ناتو را تضعیف می کند. این مساله انسجام اتحاد و در نتیجه وجود آن را زیر سوال می برد.

ترامپ این را می داند. او به سادگی نمی گوید که آمریکا به متحدان ناتو که پول نداده اند، کمک نخواهد کرد. او می گوید که روسیه را تشویق خواهد کرد که به متحدان آمریکا حمله کند، حمله کند و وحشت ماریوسپول را به آن ها تحمیل کند. ممکن است سر و صدا باشد، ممکن است هدف شلاق زدن مومنان در مقابل جایگاه او باشد. اما به ویژه در پایتخت های اروپایی و مسکو صدای آن بلند بود. بخشی از درخواست ترامپ از حامیانش، عدم آمادگی او برای ریاست جمهوری است. اما پس از حمله دو سال پیش اوکراین، این دیگر یک بازی نیست. این لحظه ای است که امیدوارم کتاب های تاریخی مجبور نباشند به گذشته نگاه کنند و آن را به عنوان یک اتفاق مهم تحلیل کنند.

 

https://edition.cnn.com/2024/02/12/europe/trump-nato-putin-europe-analysis-intl/index.html

 

 

منبع: سی ان ان

نویسنده نیک پاتن والش

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید