پارلمان اروپا؛ نهادی با اهداف ضد بشری

پارلمان اروپا به‎تازگی قطعنامه‎ای را درباره ایران تصویب کرد.در حالی که قرار است در نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل در مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲) درباره آینده فعالیت به‎اصطلاح گزارشگر ویژه حقوق در امور ایران و کمیته موسوم به حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر تصمیم‌گیری شود، از اقدام پارلمان اروپا یعنی تصویب قطعنامه ضد ایرانی می‌توان به‌عنوان تلاشی برای کنترل یا تاثیرگذاری بر تحولات نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل نام برد.

قطعنامه ادعایی پارلمان اروپا چه می‌گوید؟

پارلمان اروپا در آستانه پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، مجموعه‌ای از قطعنامه‌ها را علیه کشور‌هایی مانند ایران تصویب کرد؛ این قطعنامه‌های ادعایی در چارچوب سیاست اتحادیه اروپا برای انتقاد از کشور‌هایی که معمولا همراهی با رویکرد‌های اروپا در زمینه‌های مورد تاکید اروپا ندارند، تصویب شده است.

این قطعنامه‌های سیاسی با ظاهر حقوق بشری در حالی تصویب شدند که پارلمان اروپا در قبال بدترین بحران بشردوستانه جهان تاکنون اقدامی جز ابراز نگرانی انجام نداده است؛ این نهاد اروپایی در موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کرده و رویه حمایت از تل آویو را در دستور کار دارد.

قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا با تمرکز بر آنچه نقض حقوق بشر خوانده شد، با ۴۵۹ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۳۳ رای ممتنع تصویب شد؛ این قطعنامه مانند دیگر قطعنامه‌های پارلمان اروپا تلاش می‌کند تا موضوع‌های کاملا داخلی ایران را دستاویز قرار دهد.

نگاهی به قطعنامه‌ها پارلمان اروپا درباره ایران

پارلمان اروپا تاکنون بار‌ها با اتخاذ مواضعی مداخله‌جویانه به بهانه‌های حقوق بشری اقدام به صدور قطعنامه‌ها و موضع‌گیری‌هایی علیه ایران کرده است.

پارلمان اروپا علاوه بر تصویب قطعنامه‌های ضد ایرانی در سال‌های اخیر تلاشی گسترده را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران انجام داده و بسته‌های تحریمی متفاوتی را به مردم ایران تحمیل کرده است.

پرسش مهم در این باره، تناقض در رویکرد پارلمان اروپا است؛ این نهاد مدعی نگرانی وضعیت حقوق بشر در ایران، چگونه می‌تواند اقدام متناقض و ضد بشری خود را در تحمیل تحریم‌های ظالمانه به مردم ایران که مانع دسترسی آن‌ها به اقلام حیاتی مانند دارو‌ها می‌شود، توجیه کند؟

اقدامات و اهداف ضدبشری پارلمان اروپا

نگاهی به رویکردها، اقدام‌ها و موضع‌گیری‌های پارلمان اروپا در قبال ایران فهرستی بلندبالا از دشمنی‌ها، مانع تراشی‌ها و کارشکنی‌های این نهاد در قبال تامین، حفظ و تقویت حقوق بشری مردم ایران را ارائه می‌کند.

این نهاد اروپایی که یکی از اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشری مردم ایران با استفاده از ابزار‌های مختلف محسوب می‌شود، برای دستیابی به اهداف نامشروع سیاسی، خود را تا حد یک تریبون برای ایران‌ستیزان و گروهک‎های ورشکسته تقلیل داده است.

راهرو‌ها و سالن‌های برگزاری رویداد‌های پارلمان اروپا اکنون به محل انداختن عکس یادگاری و سخنرانی افرادی تبدیل شده‌اند که سابقه ایران‌ستیزی آن‌ها بر کسی پوشیده نیست.

جولان این افراد در به اصطلاح سمبل دموکراسی اتحادیه اروپا (تعبیر اروپایی‌ها از پارلمان اروپا) در حالی رخ می‌دهد که هدف نقض حقوق بشر مردم ایران حتی به بهای از بین رفتن اندک اعتبار باقی‌مانده این نهاد است.

در عین حال، پارلمان اروپا به میزبان اعضای گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی نیز تبدیل شده است.

این نهاد در سال جاری دست‌کم دو بار میزبان کنفرانس‌هایی بود که تروریست‌ها آن را با اهداف کاملا آشکار ضد ایرانی برگزار کردند.

نگاهی به میزبانی پارلمان اروپا از تروریست‌های ضد ایرانی، آن هم در شرایطی که دستان این تروریست‌ها به خون بیش از ۲۰ هزار شهروند ایرانی آلوده است، به خوبی عمق پوچی و بیهودگی ادعا‌ها و ابراز نگرانی‌های پارلمان اروپا درباره آنچه نقض حقوق بشر به‌ویژه زنان در ایران می‌خواند، آشکار می‌کند.

مقام‌های اروپایی تاکنون جواب واضح و آشکاری به پرسش‌های متعدد درباره استاندارد‌های دوگانه خود در قبال ایران نداده و تلاش کرده‌اند با فرافکنی افکار عمومی را از واقعیت امر منحرف کنند.

هرچند این نهاد اروپایی در نهایت ناچار شد در فوریه ۲۰۲۳ با تشکیل «کمیته ویژه دخالت خارجی در روند‌های دموکراتیک در اتحادیه اروپا شامل تبلیغات سوء، تقویت صداقت، شفافیت و پاسخگویی در پارلمان اروپا»، به تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به منظور ممانعت از دخالت خارجی در این پارلمان اقدام کند؛ یکی از بند‌های مقدماتی این قطعنامه، به اقدام‌های گروهک تروریستی منافقین اختصاص یافته است.

گروهک تروریستی منافقین در سال‌های گذشته با استفاده از روش‌های گوناگون مانند پرداخت مبالغ هنگفت و روش‌های متقلبانه تلاش کرده است تا حمایت سیاستمداران غربی را به نفع خود جلب کند تا یک چهره موجه از خود به نمایش بگذارد.

انتقاد‌های داخلی از استاندارد‌های دوگانه اتحادیه اروپا

رویکرد‌های ضد ایرانی پارلمان اروپا به حدی بوده که برخی از نمایندگان این نهاد نیز به منتقدان آن تبدیل شده و به رویکرد‌ها و استاندارد‌های دوگانه آن اعتراض می‌کنند.

میک والاس، نماینده ایرلندی اتحادیه اروپا بر این باور است که اتحادیه اروپا در همراهی با آمریکا از موضوع نقض حقوق بشر مردم ایران به دلیل تحریم‌ها چشم پوشی می‌کند.

والاس همچنین به موارد متعددی از استاندارد‌های دوگانه پارلمان اروپا در قبال برخی از کشور‌ها اعتراض کرده و خواستار تغییر این روند است.

دیدگاهتان را بنویسید