مایلی در اسرائیل؛ واکاوی اتحاد راست افراطی علیه فلسطین

در حالی که خیابان‌های پایتخت آرژانتین مملو از جمعیت مردمی است که خواستار توقف اصلاحات اقتصادی دولت جدید هستند، خاویر مایلی تصمیم گرفته است تا با سفر به سرزمین‌های اشغالی، حمایت بزرگ‌ترین متحد خارجی آمریکا یعنی اسرائیل را جلب نماید. کارشناسان معتقدند رئیس جمهور جدید آرژانتین از تبار افرادی همچون ترامپ، زلنسکی، مودی و بولسونارو است و قصد دارد تا یوینس آیرس را در ساختارهای غربی به صورت کامل ادغام کند. شاید تفاوت اصلی مایلی با برخی چهره‌ها راست افراطی را بتوان در تمایل وی به نهادهای بین‌المللی ارزیابی کرد. برهمین اساس سفر مایلی به اسرائیل و انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس را می‌توان نخستین گام جدی در راستای پیوستن آرژانتین به اردوگاه راست گرایان پوپولیست ارزیابی کرد.

ظاهرا در میدان فلسطین، اسرائیل و جنبش اسلامی حماس درگیر نبردی برای بقا هستند اما به نظر می‌رسد این تنش ژئوپلیتیکی دامنه بسیار گسترده‌تری داشته باشد. طی 125 روز اخیر کشورهای حوزه «جنوب» و «شمال» جهان با مشخص کردن جایگاه خود در این منازعه بزرگ سعی کردند تا به مطالبات افکار عمومی داخل کشور پاسخ داده و در عین حال منافع ملی خود را در بازی قدرت‌های منطقه‌ای- بین‌المللی دنبال نمایند. سفر خاویر مایلی رئیس جمهور لیبرتارین و ضدسوسیالیست آرژانتین به فلسطین اشغالی را می‌توان یکی از مهم‌ترین نمادهای سمبولیک برخورد میان حامیان و مخالفان فلسطین در عرصه جهانی دانست. این چهره پوپولیست در جریان این سفر تاریخی به صورت رسمی اعلام کرد که سفارت این کشور از تل‌آویو به «بیت‌المقدس» انتقال خواهد یافت. این اقدام بوینس آیرس سبب شد تا بسیاری از بازیگران منطقه‌ای، من جمله اتحادیه عرب انتقال سفارت آرژانتین به پایتخت ابدی فلسطین را به شدت محکوم کنند.

 

مایلی در اسرائیل؛ واکاوی اتحاد راست افراطی علیه فلسطین

 

سخنرانی خاویر مایلی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس

مایلی پیش از سفر به فلسطین اشغالی راهی داووس سوئیس شد تا در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کند. وی در سخنرانی پر شور و حرارت اعلام کرد که «جهان غرب» در خطر است! وی سپس با حمله به سوسیالیست‌ها و جمع گرایان، تنها راه مقابله با فقر، بازگشت مجدد به سرمایه داری و بازار آزاد است. رئیس جمهور جدید آرژانتین مدعی شد که برنامه‌های دولتی مانند اعطای یارانه‌ها، فمینیسم و … سبب دخالت بیشتر دولت در شئون مختلف زندگی مردم شده و می‌تواند آزادی‌های اساسی را محدود کند. در نگاه مایلی «دولت راه‌حل نیست، بلکه مشکل اصلی است.»

مایلی در اسرائیل؛ واکاوی اتحاد راست افراطی علیه فلسطین

نیایش رئیس جمهور پوپولیست آرژانتین در برابر دیوار ندبه

شاید مهم‌ترین جلوه نخستین سفر رسمی مایلی را بتوان در انگاره‌های عوام گرایانه  آن مشاهده کرد. رئیس جمهور جدید آرژانتین در حالی که دوربین‌ رسانه‌های جمعی در حال پوشش سفر وی به بیت‌المقدس بودند در برابر دیوار ندبه قرار گرفت و در اقدامی عجیب شروع به گریستن کرد! ثبت چنین تصویری یادآور حمایت‌های مکرر مایلی از اسرائیل و ابراز تمایل او برای گرویدن به آئین یهودیت است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تهران باید آماده اقدامات آرژانتین علیه «ایران» و «محور مقاومت» باشد. در جریان دیدار نتانیاهو با مایلی یکی از نکات مورد اشاره از سوی نخست وزیر اسرائیل، اشتراک نظر طرفین برای مقابله با تهدید ایران برای جامعه جهانی و امنیت اسرائیل بود. دولت جدید آرژانتین می‌تواند با مبنا قراردادن واقعه مشکوک «آمیا»، کمیپن جدیدی برای برخورد با عوامل مقاومت در این کشور ایجاد کند.

مایلی در اسرائیل؛ واکاوی اتحاد راست افراطی علیه فلسطین

خاویر مایلی چهره نزدیک به لابی اسرائیل در آرژانتین

قدرت گیری راست‌گرایان افراطی در آرژانتین بار دیگر سبب تقویت موضع آمریکا در مرزهای جنوبی این کشور شده است. در حالی که لولا داسیلوا موفق شد تا بولسونارو را شکست داده و بار دیگر برزیل را از اردوگاه واشنگتن خارج کند اما تغییر قدرت سیاسی در آرژانتین سبب شده است تا بار دیگر نوعی موازنه در منطقه برقرار گردد. در حالی که کشورهایی مانند شیلی، بولیوی، کلمبیا، ونزوئلا و برزیل حمایت خود را مقاومت غزه اعلام و خواستار توقف نسل‌کشی در فلسطین شدند، حال رئیس جمهور راستگرای تصمیم به حمایت علنی از تل‌آویو گرفته است. نکته قابل ذکر آن است که رابطه اسرائیل و دولت آرژانتین امری قدیمی بوده و ریشه در منافع سیاسی- اقتصادی دارد. در شکل گیری این روابط راهبردی و حتی سرایت آن به حوزه دیپلماسی عمومی، شخصیت‌های شناخته شده‌ای همچون لیونل مسی، ستاره جهان فوتبال نیز نقش کلیدی ایفا کردند.

مایلی در اسرائیل؛ واکاوی اتحاد راست افراطی علیه فلسطین

کمپین مردمی «بایکوت اسرائیل» خسارت مالی شدیدی به برندهای حامی تل‌آویو وارد کرده است

هم‌زمان با اعلام حمایت چپ گرایان از فلسطین، بسیاری از مردم ساکن آمریکای لاتین، همراه با مردم نقاط مختلف جهان مانند چین، هند و خاورمیانه بایکوت محصولات و خدمات برندهای حامی اسرائیل را در دستور کار قرار دادند. در لیست اعلامی کمپین «BDS» نام کمپانی‌هایی همچون «کوکاکولا»، «نسکافه»، «استارباکس»، «مک دونالد» و «آدیداس» دیده می‌شود. به گزارش واشنگتن پست شرکت‌های نام برده به دلیل حمایت از اسرائیل در سه ماه پایانی سال 2023 فروش بسیار کمتری نسبت به پیش‌بینی‌های تجاری خود در نقاط مختلف جهان داشتند. با آنکه چنین اقدامی نمی‌تواند تاثیر جدی بر روی ماشین جنگی اسرائیل در غزه بگذارد اما می‌تواند سبب اعتبازدایی از رژیم صهیونیستی در رسانه‌های اجتماعی و درد عین حال تشدید فشار کمپانی‌های بزرگ به دولت‌های غربی برای پایان جنگ در فلسطین شود. به عبارت دیگر با گسترده‌تر شدن اتحاد میان کشورهای حوزه جنوب جهان، واشنگتن- بروکسل چاره‌ای جز افزایش فشار به تل‌آویو برای کاهش میزان خسارت‌های اقتصادی ندارند. در این کارزار حتی حمایت چهره‌های راست‌گرایی مانند نخست وزیر هند یا رئیس جمهور آرژانتین از اسرائیل نیز نمی‌تواند از روند اجتناب ناپذیر پایان جنگ کمک کند.

 محمد بیات

دیدگاهتان را بنویسید