استراتژی موفق تهران، واشنگتن را خسته کرده است

تحولات که نتیجه جنگ غزه است، آمریکا را بدون برنامه ریزی سازماندهی شده رها می کند و از واشنگتن می خواهد تا استراتژی خود را بر اساس پاسخ های ایران و اقدامات شبه نظامیانی که واقعیت دیپلماتیک جدیدی را از طریق حملات تاکتیکی ایجاد می کنند، تعریف نماید.

ایران قبل از شروع جنگ غزه و پیامدهای منطقه‌ای آن، یک شبکه موازنه منسجم با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ایجاد کرد که در عمل شکستی برای آمریکا بود، روندی که هم اکنون با اقدامات گروه‌های طرفدار ایران در منطقه تشدید شده، به این معنی که تهران اکنون در حال توسعه استراتژی موفق خود در منطقه است، درحالیکه واشنگتن به پاسخ های ضعیف بسنده می کند.

موارد فوق نتیجه تحلیلی بود که روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر کرد و پایگاه العربی الجدید آن را بازتاب داد.

 

این روزنامه صهیونیستی اشاره کرد که دولت بایدن اکنون خود را در حال انجام یک جنگ ثانویه مداوم علیه شبه‌نظامیان طرفدار ایران می‌بیند که هیچ فایده‌ای نداشته و از نگاه متحدان واشنگتن در منطقه به قدرت بازدارندگی آمریکا آسیب رسانده است.

 

هاآرتص در ادامه آورده است: اگرچه بایدن قول داد به حمله شبه نظامیان طرفدار ایران به پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، پاسخ دهد، اما از سوی دیگر واشنگتن برای آرام کردن منطقه عجله دارد و سعی می کند که جنگ در غزه را حتی به طور موقت متوقف نماید.

 

یک جنگ ثانویه خسته کننده

واشنگتن خود را در یک جنگ ثانویه طاقت فرسا و مداوم با گروه ها (ی مقاومت) و شبه نظامیان و نه با دولت ها می بیند.

 

این تحلیل می افزاید که جنگ غزه آسیب جدی به اقتصاد کشورهای منطقه که قبلاً متوجه شده بودند، بازدارندگی آمریکا نتیجه حقیقی ندارد، وارد کرده است.

 

برخی از این کشورها از جمله مصر، عربستان و امارات نه تنها در ارتباط با این گروه‌ها، بلکه در رابطه با ایران نیز اقداماتی «خصوصی» انجام دادند که هماهنگ با سیاست های آمریکا نبود.

 

این تحلیل به آنچه دو روز پیش توسط وب سایت العربی الجدید در مورد درخواست مصر از انصارالله برای محدود کردن حملات خود به کشتی هایی که عازم سرزمین های فلسطین اشغالی هستند و عدم گسترش این حملات به کشتی های غربی برای کاهش تأثیر منفی بر کانال سوئز منتشر شد، درخواست مصر را رد کرد، اشاره دارد.

 

از سوی دیگر عربستان سعودی به دنبال اقدامات دیپلماتیک در راستای توافق صلح با انصارالله در یمن است و نمی خواهد آن را خراب کند.

 

امارات اولین کشوری بود که برای آتش بس با انصارالله در یمن و دستیابی به توافقی که از آن ابوظبی را در برابر حملات گروه یمنی محافظت می‌کرد، شتافت.

 

اما قطر متحد قدیمی ایران نیز با هرگونه اقدام آمریکا علیه تهران به شدت مخالفت خواهد کرد.

 

شبکه امن برای ایران

این تحلیل نتیجه می گیرد که شبکه ارتباطی ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که سال گذشته با از سرگیری روابط دیپلماتیک تهران با عربستان و احساس احیای روابط با مصر به اوج خود رسید، یک شبکه امن فراهم کرده است که بخشی از توازن بازدارندگی ای که آمریکا در پی آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی در تلاش برای ایجاد آن بود را تشکیل می دهد.

 

نتیجه اینکه هر اقدامی که واشنگتن در نظر دارد علیه ایران انجام دهد با یک سد دفاعی از سوی شبکه کشورهای عربی برخورد خواهد کرد.

 

بر اساس این تحلیل، این موازنه بازدارندگی جنبه دیپلماتیکی نیز دارد، به طوری که پس از حمله ارتش آمریکا به بیش از ۱۵۰ هدف در سوریه و عراق از ابتدای جنگ، درخواست عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی، از این کشور را نشان می دهد.

 

پس از اینکه آمریکایی ها اعلام کردند که قصد خارج کردن نیروهای خود را از عراق ندارند و در راستای نبرد با گروه تروریستی داعش در عراق حضور دارند!، برای اولین بار روز شنبه تیمی از متخصصان عراقی و آمریکایی به منظور بحث در مورد جدول زمانی و ترتیبات لازم برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق با یکدیگر دیدار کردند.

 

این روزنامه صهیونیستی معتقد است که اگر توافق خروج نیروهای آمریکایی از عراق حاصل شود، این یک پیروزی واقعی برای شبه نظامیان طرفدار ایران و برای خود ایران خواهد بود.

 

شبکه روابطی که دیپلماسی ایران با کشورهای عربی ایجاد کرده است، توانایی واشنگتن برای پاسخگویی کامل و مستقیم علیه ایران را محدود می کند، از اینرو، واشنگتن تلاش می کند با تهران برای آرام کردن منطقه مذاکره نماید.

 

مذاکره برای کاهش تنش

«حسین اکبری» سفیر ایران در سوریه در هشتم ژانویه در مصاحبه‌ای گفت که ۱۰ روز پیش، آمریکا پیامی را از طریق یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس [که نامش ذکر نشد] به ایران اعلام کرد که واشنگتن علاقه‌مند به حل مشکل در تمام منطقه و نه فقط برای حل‌وفصل جزئی جنگ است.

 

اگر ادعای اکبری صحت داشته باشد که هنوز تکذیب نشده، با پیام هایی که از طریق سفارت سوئیس به نمایندگی از آمریکا به تهران رسیده بود، تناقض دارد و گزارش های دیگر از مشارکت دیپلماتیک شدید عربستان خبر می دهند که همراه با عمان و قطر پیام هایی را بین ایران و آمریکا منتقل کرده است.

 

تاکنون هشدارها و تهدیدهای واشنگتن بیشتر نسبت به دخالت سپاه ایران در منطقه صادر شده است.

 

عربستان به کاهش تنش علاقه مند است

سعودی ها نیز با هدف خروج این کشور از بحران سیاسی و اقتصادی که از سال ۲۰۱۹ تجربه می کنند، در تحولات سیاسی لبنان با ایران مشارکت دارند.

 

در این پیوند، به نظر می رسد که ریاض در گفت وگو با تهران شریک شده و آماده است موضع خود را در قبال حزب الله تا حدی که برای دستیابی به توافقی در مورد تعیین رئیس جمهور و دولت لبنان لازم است، کاهش دهد و موضوع مرز لبنان و سرزمین های فلسطین اشغالی را به گونه ای که خطر رویارویی رژیم اسرائیل با حزب الله را از بین ببرد، حل و فصل کند.

 

هاآرتص در پایان این تحلیل آورده است: مشکل اینجاست که این تحولات که نتیجه جنگ غزه است، آمریکا را بدون برنامه ریزی سازماندهی شده رها می کند و از واشنگتن می خواهد تا استراتژی خود را بر اساس پاسخ های ایران و اقدامات شبه نظامیانی که واقعیت دیپلماتیک جدیدی را از طریق حملات تاکتیکی ایجاد می کنند، تعریف نماید.

دیدگاهتان را بنویسید