رسانه‌های هندی گمانه‌زنی کردند

رسانه‌های هندی با اشاره به وضعیت تجارت دریایی در دریای سرخ، درباره احتمال ازسرگیری تجارت نفت میان تهران و دهلی‌نو گمانه‌زنی کردند.

رسانه هندی «بیزینس استاندارد» در این‌باره نوشت: «منابع آگاه به این رسانه گفتند هند در حال بررسی راه‌های خرید محموله‌های نفت خام از ایران است، زیرا ارتش یمن حملات خود را به تجارت دریایی در دریای سرخ و مناطق خلیج عدن در نزدیکی سواحل یمن افزایش داده است. این موضوع ممکن است در دیدار‌های دوجانبه اخیر بین ۲ کشور طی هفته گذشته در پی سفر سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند به ایران، مورد بحث قرار گرفته باشد».

این رسانه هندی در ادامه گزارش خود آورده است: «تجارت و انتقال محموله‌های نفتی از ایران از طریق خلیج فارس و خلیج عمان انجام می‌شود. هند تاکنون از هیچ کشوری که تحت تحریم‌های جهانی قرار گرفته، نفت خام خریداری نکرده است. دولت تنها پس از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، واردات نفت از این کشور آمریکای جنوبی را آغاز کرد».

یک مقام آگاه هندی به این رسانه گفته است: «ما همیشه در حال نظارت بر جریان نفت خام جهان هستیم. با این حال پیشنهاد‌هایی برای از سرگیری واردات نفت خام از ایران وجود دارد».

این رسانه در ادامه نوشت: با توجه به اینکه جنگ‌های اوکراین و غزه، تنش‌ها را به اوج رسانده و تجارت نفت را بی‌ثبات نگه داشته، وضعیت دریای سرخ نیز به دردسر بزرگی برای دولت هند تبدیل شده است. واردات نفت از عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت و عمان از خلیج فارس عبور می‌کند تا به دریای عرب و بنادر ساحل غربی هند برسد.

بر اساس گزارش ورتکسا، ماه دسامبر (آذر)، عراق و عربستان سعودی دومین و سومین منبع بزرگ نفت خام برای هند بودند. در همین حال، تخفیف‌های دریافتی هند به ۲ تا ۴ دلار در دسامبر کاهش یافته است، در حالی که ماه پیش از آن از ۹ تا ۱۱ دلار در هر بشکه بود.

با آغاز تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ۱۵ مهرماه و هدف قرار دادن بی‌وقفه مناطق مسکونی و مراکز درمانی و آموزشی این منطقه، ارتش و انصارالله یمن اعلام کردند در حمایت از ملت فلسطین، کشتی‌های رژیم صهیونسیتی و کشتی‌های حامل کالا برای این رژیم را که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند، هدف قرار می‌دهند، اما کشتیرانی برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آن‌ها از امنیت برخوردارند.

روز گذشته عبدالملک العجری، عضو ارشد جنبش انصارالله یمن گفت: دولت صنعا و نیروی دریایی یمن برای همکاری با همه کشور‌های ذی‌نفع برای تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها و نقش بر آب کردن تلاش‌های آمریکا برای کشاندن رویارویی‌ها به دریای سرخ آماده‌اند. العجری افزود: با وجود ارعاب و فشار‌های آمریکا برای تغییر مسیرشان از دریای سرخ، امروز ده‌ها کشتی در امنیت از دریای سرخ عبور کردند.

* مذاکره هند با ایران برای از سرگیری واردات نفت
ایندیا نیوز نیز در این باره نوشت: هند به‌دنبال تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن در حال بررسی موضوع ازسرگیری واردات نفت خام از ایران است. منابع می‌گویند نفت ایران از طریق دریای عمان و خلیج فارس به هند می‌رود که یمنی‌ها حضوری در آن ندارند، به علاوه یمن از متحدان ایران است و انتظار نمی‌رود علیه تهران اقدامی انجام دهد. هند در زمان حاضر به خاطر تحریم‌ها نفتی از ایران خریداری نمی‌کند، دولت این کشور واردات نفت از ونزوئلا را نیز پس از برداشته شدن تحریم‌های نفتی این کشور آغاز کرد. یکی از مقامات هندی که در این جلسات حاضر بوده است، می‌گوید: «ما شرایط جریان نفت خام را به دقت زیر نظر داریم. پیشنهاد‌هایی برای از سرگیری واردات نفت خام از ایران وجود دارد که در حال بررسی آن‌ها هستیم».

* تجارت نفت خام از ایران به هند
ایران تا سال ۲۰۱۹ یکی از بزرگ‌ترین منابع نفت خام هند بود. در ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۱۳۹۸)، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ایران را تحریم کرد. با لغو مجوز‌هایی که برای کشور‌هایی مانند هند برای تامین نفت از ایران صادر کرده بود، دسترسی هند و ایران به دلار آمریکا برای پرداخت هزینه تجارت قطع شد. ارقام سازمان کشور‌های صادرکننده نفت نشان می‌دهد با این تحریم‌ها، ایران از جایگاه نهمین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان در سال ۲۰۱۸ به هفتادویکمین صادرکننده نفت خام در سال ۲۰۲۱ رسید.

دیدگاهتان را بنویسید