پایان لفاظی های «بی بی»

برای فهم آینده اسرائیل در پرتو جنگ غزه، نباید به مواضع نتانیاهو و مقام های دولتش توجه کرد بلکه باید آن چیزهایی را دید که آن ها قویا سعی در مخفی کردنشان دارند و هر روز جلوه های تازه ای از آن ها به رسانه ها درز می کند و افشا می شود.

قریب به چهار ماه از آغاز جنگ غزه می گذرد با این حال، رژیم اشغالگر قدس هنوز در دستیابی به اهداف تعیین شده خود در قالب جنگ مذکور شکست خورده است. در شرایط کنونی، نه جنبش حماس نابود شده، نه اسرای اسرائیلیِ در کنترل جنبش حماس آزاد شده اند و نوار غزه هم هنوز به مقابله جدی خود با تجاوز ارتش اسرائیل به این منطقه ادامه می دهد.

نکته قابل تامل اینکه نشریات صهیونیستی نظیر “یدیعوت آحارونوت” و “معاریو” در روزهای گذشته به صراحت اعلام کرده اند که اسرائیل تا شکست حماس راهی طولانی پیش رو دارد و بخش قابل ملاحظه ای از توانمندی‌های نظامی حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی، همچنان دست نخورده و فعال است.

در این شرایط، شمار تلفات و خسارات نظامیان و ادوات نظامی صهیونیست ها در نوار غزه رو به افزایش است و تل‌آویو هیچ چشم انداز روشنی را در مورد آینده جنگ غزه، علی رغم لفاظی های دور و دراز نتانیاهو و کابینه جنگی وی ندارد. با این همه، اراضی اشغالی در روزهای اخیر شاهد یک تحول معنادار در بحبوجه جنگ غزه بوده است.

در این راستا، جریان ها و افراد برجسته مخالف با تداوم جنگ غزه در اراضی اشغالی، به نحو آشکار‌تر و عیان‌تری به انتقاد از نتانیاهو و کابینه وی می پردازند. به عنوان مثال، “گادی آیزنکوت” ژنرال شناخته شده اسرائیلی که فرزند و خواهر زاده اش را در میدان های جنگ غزه از دست داده، به صراحت گفته است که اسرائیل باید برای آزادی اسرای خود با حماس مذاکره کند. از نگاهِ ایزنکوت، اسرائیل توانایی آزادسازی اسرای خود از دست حماس با استفاده عملیات های نیروهای ویژه نظامی خود را ندارد زیرا حماس تمهیدات لازم در این رابطه را اندیشیده است.

وی به صراحت نتانیاهو و طیف متحدانش را عاملان وضعیت کنونی اسرائیل معرفی کرده است. “تامیر پاردو” رئیس سابق سازمان جاسوسی موساد نیز در موضع گیری با اشاره ضمنی به دولت نتانیاهو گفته است که آن هایی که می گویند می توان حماس را شکست داد و اسرای اسرائیلی را آزاد کرد، دروغگوهای بی شرمی هستند که صرفا به دنبال فریبکاری هستند. اینکه این قبیل افراد شناخته شده از دستگاه های نظامی و امنیتی اسرائیل به صراحت از ضرورت پایان جنگ غزه سخن می گویند، تا حد زیادی نشان دهنده سنگین شدنِ وزن آن گروه هایی در اراضی اشغالی است که معتقدند جنگ غزه یک جنگ بیهوده و البته زیان آور برای اسرائیل است.

در کنار این موضوع، چند روز قبل، شاهد راه‌بندان عظیمی در یکی از اصلی ترین بزرگراه های تل آویو هم بودیم. راه بندانی که توسط خانواده های اسرای اسرائیلی ایجاد شده بود و بازتاب های بین المللی گسترده ای نیز پیدا کرد. خانواده های اسرای اسرائیل در مدت اخیر در بخش های مختلف اراضی اشغالی به همراه هزاران نفر دیگر، اعتراضات گسترده ای را برگزار و خواستار پایان فوری جنگ غزه و حصول توافق آتش بس با حماس شده اند. این طیف ها حتی تاکید دارند که دولت نتانیاهو برای آزادی اسرای اسرائیلی باید به حماس امتیاز نیز بدهد و هر آنچه می تواند را در این مسیر انجام دهد.

موضوعاتی که تاکنون نه نتانیاهو و نه کابینه جنگی اسرائیل به آن توجه نکرده اند و اساسا همین مسائل سبب شده اند تا گادی آیزنکوت از ضرورت برگزاری انتخابات زودرس در اراضی اشغالی آن هم در بحبوحه جنگ اسرائیل با حماس سخن بگوید. در کنار همه این ها، فرسایشی شدن جنگ غزه و عدم مدیریت تبعات این مساله از سوی اسرائیل نیز سبب شده تا تل آویو به نقطه پایان بسیاری از لفاظی های خود در رابطه با جنگ مذکور برسد.

اکنون هرگونه همراهی رهبران مختلف جهان با رژیم اسرائیل، به دلیل کشتارهای گسترده اسرائیل در نوار غزه، به امری پرهزینه تبدیل شده و می تواند برای این قبیل سیاستمداران تبعات مخرب و منفی گسترده ای را به همراه داشته باشد. مسائلی که همه و همه از یک واقعیت خبر می دهند: برای فهم آینده اسرائیل در پرتو جنگ غزه، نباید به مواضع نتانیاهو و مقام های دولتش توجه کرد بلکه باید آن چیزهایی را دید که آن ها قویا سعی در مخفی‌کردنشان دارند و هر روز جلوه های تازه ای از آن ها به رسانه ها درز می کند و افشا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید