آیا اقدامات اخیر ایران منجر به گسترش جنگ در منطقه خواهد شد؟

اقدام اخیر ایران نه تنها منجر به جنگ نخواهد شد بلکه این اقدامات در جهت جلوگیری از جنگ بود؛ زیرا دشمن طی چند هفته اخیر درحال رسیدن به این برآورد بود که هر اقدامی را و در هرسطحی انجام بدهد با واکنش مواجه نمی شود که عملیات های اخیر این معادله را به طور کامل عوض کرد.

بعد از عملیات هایی که سپاه پاسداران علیه مقرهای موساد و گروه های تروریستی انجام داد این مساله در برخی مواضع و تحلیل ها مطرح شده که این اقدامات منجر به گسترش جنگ و اقدام علیه ایران خواهد شد. در رابطه با این مساله و پاسخ به این سوال چند نکته قابل ذکر است:

۱. اقدام اخیر ایران نه تنها منجر به جنگ نخواهد شد بلکه این اقدامات در جهت جلوگیری از جنگ بود. زیرا دشمن طی چند هفته اخیر درحال رسیدن به این برآورد بود که هر اقدامی را و در هرسطحی انجام بدهد با واکنش مواجه نمی شود که عملیات های اخیر این معادله را به طور کامل عوض کرد.

آیا اقدامات اخیر ایران منجر به گسترش جنگ در منطقه خواهد شد؟

۲. آمریکا در این مساله تاکنون سکوت کرده و نهایتا یک بیانیه محکومیت داده است. آمریکا در مقطع کنونی؛

اولاً قصد عملیات علیه ایران را ندارد؛

ثانیاً توان انجام این کار را ندارد، زیرا بارها پیام های مبنی بر عدم گسترش جنگ را به ایران داده است که نمونه آخر آن بعد حمله به یمن بود. ثالثا منافع آن همچون پایگاه های نظامی اش، مورد حمله قرار نگرفته که بخواهد جوابی بدهد؛رابعاً آمریکا خود در باتلاق جواب دادن به یمنی ها گرفتار شده است.

۳. صهیونیست ها نیز به سه دلیل وضعیتی مشابه آمریکا دارند.

– اول اینکه با گذشت ۱۰۰ روز از جنگ سطح توان نظامی آنها تحلیل رفته و علنا راهبردی برای ادامه و پایان جنگ ندارند.

-دوم اینکه توان عملیات علیه ایران را ندارند که بخواهند اقدامی علیه ایران انجام دهند.

– سوم اینکه صهیونیست ها نشان داده اند که بعد از هربار ضربه خوردن تا مدت ها در یک حالت انفعالی قرار می گیرند و توان عملیاتی خاصی نخواهند داشت.

آیا اقدامات اخیر ایران منجر به گسترش جنگ در منطقه خواهد شد؟

۴. عملیات های سپاه در واقع عملیاتی ترکیبی بود که در آن عوامل طراحی، اجرایی و عملیاتی مورد هدف قرار گرفته شدند و این امر منجر به این شد که تا مدت ها در یک وضعیت انفعالی قرار بگیرند. بنابراین اقدام اخیر ایران نه تنها منجر به گسترش جنگ نخواهد شد بلکه روند پایان جنگ را تسریع خواهد بخشید.

میثم صدیقیان

دیدگاهتان را بنویسید