مقاومت یمن چگونه ابر قدرت آمریکا را از پا در آورده است؟

پیروزی جبهه‌ مقاومت انصاراللّه یمن در مقابل ائتلاف دریایی آمریکا، نشان می‌دهد که مقاومت انصارالله به‌عنوان جبهه‌ای مستقل با توانمندی‌های نظامی بسیار بالا وارد میدان نبرد شده است.

مقاومت انصارالله یمن از همان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه، اعلام کرده بود: کشتی‌های تحت مالکیت یا با پرچم اسرائیل که قصد عبور از دریای سرخ را دارند را مورد هدف قرار می‌دهد، و نیز اعلام داشت دریای سرخ برای عبور کشتی‌های کشورهای دیگر امن است.

آمریکا برای مقابله با مقاومت یمن، ائتلاف دریایی تشکیل داد اما تاکنون موفقیتی در اهداف خود نداشته است و کشورهای حامی اسرائیل در بیانیه‌ای اعتراف کردند که مسیر خود را از دریای سرخ به دور زدن قاره‌ی آفریقا تغییر دادند.

در این بیانیه آمده است: «شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی کماکان به تغییر مسیر کشتی‌های خود از دماغه‌ی امیدنیک استفاده می‌کنند و این موجب افزایش قابل توجه قیمت و هفته‌های تأخیر برای تحویل کالاها می‌‌شود و در نهایت، انتقال محموله‌های حیاتی غذا، سوخت و کمک‌های انسانی در سراسر جهان را با خطر مواجه می‌کند.»

ائتلاف دریایی آمریکا علیه یمن به دلایل زیر شکست خورد

طبق گزارش‌ منابع اقتصادی، سالانه حدود ۳۵ هزار کشتی تجاری، در دریای سرخ تردد می‌کنند و کالاها را میان آسیا، خاورمیانه و اروپا جابه‌جا می‌کنند که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد. ائتلاف دریایی با نام «نگهبانان سعادت» به دلایل زیر به شکست انجامید:

۱. عدم انسجام بین اعضای ائتلاف

کشورهای عربی هم پیمان آمریکا همچون عربستان و امارات، در این ائتلاف شرکت نکردند، چراکه مطمعن هستند در همکاری با آمریکا در حمله به یمن، در باتلاق سختی فرو خواهند رفت و مسیر عبوری دریای سرخ که در تیررس مقاومت یمن است، برای آنها نا امن می‌شود. بنابراین آمریکایی‌ها برای حمایت از رژیم اشغال‌گر باید از شرکای اروپایی کمک بگیرند که برای آنها هزینه‌ها و مبالغ هنگفت به دنبال خواهد داشت، زیرا آوردن ناوگان دریایی خود و تجهیزات نظامی و لجستیکی، باعث متحمل شدن هزینه‌های بسیار بالا و سرسام‌آور است. بدین‌رو میان اعضای ائتلاف دریایی آمریکا علیه یمن، هماهنگی وجود ندارد. این عدم انسجام، باعث شده است که ائتلاف نتواند به اهداف خود در دریای سرخ دست پیدا کند.

۲. عدم حمایت بین‌المللی

ائتلاف دریایی آمریکا علیه یمن، از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست. این عدم حمایت، باعث شده است که ائتلاف با چالش‌های زیادی در دریای سرخ مواجه شود. آمریکا با مطرح کردن پروژه‌ی «نگهبانان سعادت» با ائتلاف ۲۰ کشور، درصدد حفاظت از عبور کشتی‌های رژیم صهیونیستی در برابر حملات انصارالله یمن برآمد، اما طولی نکشید که ائتلاف دچار واگرایی و انحلال گردید و کشورهای متحد آمریکا همچون فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و استرالیا به آن جواب منفی دادند.

۳. حمایت مردم یمن از مقاومت انصارالله

حمایت مردم یمن از مقاومت انصارالله بسیار گسترده و فراگیر است. این حمایت، ناشی از عوامل مختلفی است، از جمله:

اعتقاد مردم یمن به اهداف مقاومت انصارالله در دفاع از استقلال و حاکمیت یمن؛

موفقیت مقاومت انصارالله در مقابله با ائتلاف سعودی- آمریکایی؛

تبلیغ گسترده مقاومت انصارالله در میان مردم یمن؛ مقاومت انصارالله، از طریق رسانه‌های مختلف، به تبلیغ اهداف و فعالیت‌های خود در میان مردم یمن می‌پردازد. این تبلیغات، باعث شده است که مردم یمن، از مقاومت انصارالله، به عنوان یک نیروی مدافع منافع ملی یمن، آگاه شوند.

در مجموع، حمایت مردم یمن از مقاومت انصارالله، یک حمایت گسترده و فراگیر است. این حمایت، یکی از عوامل مهمی است که باعث شده است که مقاومت انصارالله، در طول جنگ یمن، بتواند به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد و اکنون نیز از مردم مظلوم غزه حمایت کنند و مدافع آنها باشند.

۴. پیشرفت تجهیزات نظامی مقاومت یمن

مقاومت انصارالله یمن، با استفاده از استراتژی‌های موثری توانسته است ائتلاف دریایی آمریکا را شکست دهد تا جایی‌که کشتی‌های تجاری وابسته به رژیم صهیونیستی (حدود ۱۱۰ کشتی کانتینری) مسیر کوتاه کانال سوئز را رها کرده و مجبور به انتخاب مسیر طولانی حدود ۶هزار مایلی (چهار هفته طولانی‌تر) و دور زدن قاره‌ی آفریقا و عبور از دماغه‌ی نیک در آفریقای جنوبی و تنگه‌ی جبل الطارق در شمال آفریقا شدند. ناوگان دریایی آمریکا به خوبی دریافتند که در دریای سرخ نمی‌توانند اوقات آرامی را سپری کنند.

مقاومت انصارالله یمن با تجهیزات زیر توانسته به این هدف دست یابد

– موشک‌های بالستیک

موشک‌های عقیل، طوفان، فالق ۱؛ سام ۷؛ قاهر۲؛ برکان۲ و۳؛ ذوالفقار، قاصم، فاتح، زالزال، حاتم و بدر.

این موشک‌ها برخی کوتاه برد و دوربرد هستند و برخی رادارگریز و نقطه زن می‌باشند.

– موشک‌های کروز دوربرد

موشک‌های قدس۴، با برد دوهزار کیلومتر.

– موشک‌های ضد کشتی

تنکیل با برد ۳۰۰ کیلومتر و سجیل با برد ۱۸۰ کیلومتر و سر جنگی ۱۰۰ کیلوگرمی جدیدترین سلاح ضد کشتی یمنی است. موشک ‌های روبیج، المندب، فالق نیز از این دسته هستند.

– قایق انتحاری

کارایی انواع قایق‌های انتحاری انصارالله یمن همچون عاصف۱ و ۲، طوفان، نذیر عبارتند از:

قایق‌های تندرو فاقد سرنشین: این قایق‌ها، بدون سرنشین هستند و از راه دور هدایت می‌شوند. آنها، از سرعت و چابکی بالایی برخوردارند و می‌توانند به اهدافی در فواصل دور حمله کنند.

قایق انتحاری: این قایق کوچک تندرو است که با استفاده از مواد منفجره، به اهداف خود حمله می‌کند.

قایق انتحاری اژدرانداز: این قایق، از یک قایق تندرو ساخته شده است و حامل یک اژدر است که با انفجار آن، به اهداف خود حمله می‌کند.

قایق انتحاری قایق پرنده: این قایق، از یک قایق تندرو ساخته شده است که با استفاده از بال‌های متحرک، می‌تواند به پرواز درآید. این قایق، از سرعت و چابکی بالایی برخوردار است و می‌تواند به اهدافی در فواصل دور حمله کند.

قایق‌های انتحاری انصارالله یمن، قبل از این، در طول جنگ یمن، نقش مهمی در مقابله با ائتلاف سعودی ایفا کرده‌اند. این قایق‌ها، چندین کشتی و ناوچه ائتلاف سعودی را هدف قرار داده‌اند و به آنها خسارت زیادی وارد کرده‌اند.

– پهباد

پهپادهای شناسایی و انتحاری در مدل‌های مختلفی نظیر قاصف، صماد۱، ۲ و ۳ و وعید۱.

پهپادهای انتحاری یکی از سلاح‌های موثر مقاومت یمن در برابر ائتلاف دریایی آمریکا هستند. این پهپادها می‌توانند بدون شناسایی شدن به اهداف نزدیک شوند و سپس با برخورد خود به آن‌ها، خسارت زیادی وارد کنند.

– پدافند هوایی

سامانه‌های جدید با نام‌های معراج، برق۱، برق۲ و موشک صقر۲.

– مین‌های دریایی

مین‌ها از نوع ثاقب، کرار، مجاهد ۱و ۲، اویس، مسجور۱ و ۲ و عاصف.

فرجام سخن

پیروزی جبهه‌ی مقاومت انصاراللّه یمن در مقابل ائتلاف دریایی آمریکا، نشان می‌دهد که مقاومت انصارالله به‌عنوان جبهه‌ای مستقل با توانمندی‌های نظامی بسیار بالا وارد میدان نبرد شده است و هیچ ارتباط سیستماتیک و سازمان‌یافته‌ای با ایران ندارد. مقاومت انصارالله، با در نظر گرفتن مقتضیات و راهبردها و اهدافی که در نظر گرفته، اقدام می‌کند و نیازی به دستور ایران نخواهند داشت. موفقیت مقاومت یمن و شکست مفتضحانه‌ی ناوگان دریایی آمریکا، به دلیل استفاده از استراتژی موثر و موفقیت مقاومت یمن در توسعه‌ی توان موشکی و پهبادی خود است.

این پیروزی نشان می‌دهد که این مقاومت همچنان توانمندی بالایی در دفاع از خود دارد. این پیروزی همچنین، پیامی مهم به کشورهای حامی ائتلاف دریایی آمریکا بود و نشان داد که مقاومت یمن، یک نیروی قابل توجه و تاثیر گذار در منطقه دریای سرخ و تنگه‌ی باب المندب است.

 

محمدتقی سازندگی 

دیدگاهتان را بنویسید