آیا ماه عسل هند و آمریکا به زودی به پایان می رسد؟

خلاصه تحلیل:

  1. گلوبال تایمز در این تحلیل به روند رو به افول رابطه هند و آمریکا پرداخته است و در تلاش است تا نشانه‌های افول این رابطه دوستانه را احصا و سپس تحلیل کند.

  2. این رسانه چینی در سناریو تحلیل خود به منافع آمریکا در داشتن رابطه نزدیک و دوستانه با هند پرداخته و برای این امر سه دلیل اصلی برمی‌شمارد؛ فرارمغزها، بازار بزرگ و کنترل روایت. و بر این باور است که براساس این سه عامل اصلی اتفاقا آمریکایی‌ها باید از رابطه با هند خیلی هم خوشحال باشند. با این حال اما آمریکا باز هم از این ارتباط ناراضی است.

  3. و در ادامه به چالش‌هایی که هند با کشورهای غربی از جمله؛ کانادا داشته، اشاره می‌کند و در ادامه به نگرانی‌های بیجای رسانه‌های غربی در خصوص دمکراسی در هند می‌پردازد. اما این رسانه چینی همه این موارد را مطرح می‌کند تا در نهایت به یک اصل مهم برسد، و آن هم این است که آمریکا و کشورهای غربی زمانی که کشوری دچار بی‌ثباتی می‎‌شود، نسبت به مسائل حقوق بشری حساس می‌شوند و این حساسیت به تعبیری فعال سازی مکانیزم براندازی برای آن کشور است.

  4. گلوبال اشاره می‌کند که؛ آمریکا انتظار دارد متحدش تمام و کمال طبق منویات او عمل کند بنابراین؛ وقتی هند، وارد روابط استراتژیک با روسیه می‌شود و رابطه اقتصادی خود را با چین از سر می‌گیرد و از بریکس و جهان قطبی حمایت می‌کند، از آن ناامید می‌شود.

  5. تحلیلگران چینی این تحلیل در آخر هم با اشاره مدل سیاستگذاری آمریکا بر این باورند که؛ آمریکایی‌ها در اتاقی خودشان را حبس کرده‌اند و باور نمی‌کنند که دیگر قدرت تک‌قطبی جهان نیستند و جهان در حال تغییر است

  6. این رسانه چینی تحلیل خود را با یک توصیه به هند پایان می‌دهد؛ «امیدوارم هند به دنبال روابط حسنه با چین، یک تمدن باستانی همسایه باشد. از قضا، ایالات متحده ممکن است به عنوان امپراتوری غربی که سهم قابل توجهی در ظهور قرن آسیا داشت، پایان یابد.»

 

گلوبال تایمز؛ مشکلات جدی در روابط ژئوپلیتیک همگرایی و استراتژیک بین هند و آمریکا در حال شکل گیری است. به گفته رسانه های هندی به نقل از منابع دولتی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای رژه روز جمهوری در ماه ژانویه به هند سفر نخواهد کرد.

این چرخش دیپلماتیک که نارندرا مودی، نخست وزیر هند و به طور کلی هند را هدف قرار داده است، نشان دهنده تغییر قابل توجهی در روابط آمریکا و هند است و پیامدهای آن می تواند بسیار گسترده باشد.

برای درک کلی این مسئله، وقایع اخیر را باید به عنوان اوج اقدامات غیردوستانه  آمریکا در قبال هند تحلیل می‌کنیم. این ها با توجه به پیوندهای عمیق اقتصادی و “ارزش های دموکراتیک مشترک” شگفت انگیز هستند.

از نظر تئوری، آمریکایی ها باید به شدت از روابط خود با هند خوشحال باشند. این سه نتیجه را در نظر بگیرید.

اول، فرار مغزها: آمریکا قادر است باهوش ترین مهندسان هند را به دام بیندازد.

دوم، بازار بزرگ: آمریکا از انحصار مجازی در بخش های کلیدی – رسانه های اجتماعی، تجارت الکترونیک، فن آوری مالی و غیره – در اقتصاد در حال رشد هند برخوردار است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ از ژاپن و آلمان پیشی بگیرد.

سوم، کنترل روایت:  ۱ کانال تلویزیونی انگلیسی در هند سی ان ان است، و تقریبا تمام اتاق های فکر تاثیرگذار در هند طرفدار آمریکا هستند. در مورد چین، اجماع واشنگتن در روایت اصلی در هند نفوذ می کند. با این حال، به نظر می رسد که ایالات متحده هنوز ناراضی است.

امسال شاهد درگیر شدن هند و غرب در اختلافات متعدد بودیم. اول، یک مستند بی بی سی وجود داشت که درگیری سال ۲۰۰۲ مسلمانان و هندوها را در گجرات، که زمانی که مودی وزیر ارشد دولت بود، دوباره بررسی کرد. سپس حمله کلاسیک غرب با استفاده از جدایی طلبان صورت گرفت. کانادا – یکی از اعضای گروه پنج چشم – دولت هند را به سازماندهی ترور جدایی طلبان سیک در کانادا متهم کرد. پس از آن کیفرخواستی در آمریکا صادر شد که ادعا می کند یک مقام دولت هند در توطئه قتل برای سیک ها در آمریکا دست داشته است.

توجه داشته باشید که متحدان واقعی هرگز نگران پناه دادن آمریکا به مخالفان – مثلا جدایی طلبان کانادایی فرانسوی یا جدایی طلبان باسک از اسپانیا – نیستند. تنها زمانی که کشوری هدف بی ثباتی قرار می گیرد، دولت آمریکا به نقض حقوق بشر و آزادی پی می برد. چین این تاکتیک های براندازی را به لطف آنچه آمریکا در جزیره تایوان و در شیزونگ و همچنین هنگ کنگ و سین کیانگ انجام داده است، درک می کند.

به طور واضح تر، رسانه های غربی از زمان به قدرت رسیدن مودی، در مورد دموکراسی در هند اشک تمساح ریخته اند. در اینجا چند تیتر هیجان انگیز آورده شده است؛

” هند جایی است که دموکراسی جهانی می میرد ” ( نیویورک تایمز )

مکتب شخصیتی مودی جایگزین دموکراسی هند شده است ” (سیاست خارجی)

” (وزارت امور خارجه، نشریه شورای بسیار قدرتمند روابط خارجی) گرایش استبدادی هند

استبداد انتخاباتی تنزل دموکراسی هند ” (بی بی سی)

خشنود کردن آمریکا که خواستار بیعت و اطاعت کامل از همه “متحدان” خود است، بسیار دشوار است. نخست، هند دوستی خود با روسیه را که یک شریک منحصر به فرد و استراتژیک است، گرامی می دارد.

خودداری هند از طرد پوتین از زمان جنگ اوکراین، دولت بایدن را که به طرز احمقانه ای امیدوار بود با تحریم ها اقتصاد روسیه را نابود کند، تحت تاثیر قرار داده است.

دوم، سران شرکت های آمریکایی از پیشرفت هند در جایگزینی چین به عنوان قدرت تولیدی به شدت ناامید شده اند. از آنجایی که توانایی تولید هند ۲۰ سال عقب تر از چین است، عرضه این محصول فرآیند بسیار کندی داشته است. به عنوان مثال، در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از آیفون ها در هند مونتاژ می شوند، در حالی که بسیاری از قطعات از چین وارد می شوند.

در نهایت، حمایت هند از گسترش بریکس و جهان چندقطبی باعث شده است که بسیاری از آمریکایی ها در مورد اینکه آیا هند یک شریک قابل اعتماد است، تردید داشته باشند.

نخبگان آمریکایی در یک اتاق پژواک گیر افتاده اند و به یکدیگر می گویند که آمریکا بزرگ ترین کشور است، هژمونی تک قطبی آن تا ابد ادامه خواهد داشت و فروپاشی چین حتمی است. به طور شگفت انگیزی، این افراد از جهان چند قطبی در حال ظهور، گسترش بازی گونه بریکس، الگوی جدید تجارت و توسعه جهانی، سونامی آینده دلار زدایی، شکست مطلق جنگ های تجاری و فن آوری آمریکا علیه چین و پیروزی روسیه در برابر آمریکا و ناتو در اوکراین بی خبر هستند.

با توجه به چنین وضعیت غم انگیزی، بسیار محتمل است که آمریکا فشار بر هند را افزایش دهد و آن را به خاطر استقلال استراتژیکش مجازات کند.

اگر ماه عسل به کابوس تبدیل شود، امیدوارم هند به دنبال روابط حسنه با چین، یک تمدن باستانی همسایه باشد. از قضا، ایالات متحده ممکن است به عنوان امپراتوری غربی که سهم قابل توجهی در ظهور قرن آسیا داشت، پایان یابد.

 

https://www.globaltimes.cn/page/202312/1303791.shtml

 

منبع: گلوبال تایمز

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید