پیام امریکا به ایران برای برون رفت از بحران

سخنگوی وزارت امور خارجه:ریشه ناامنی در منطقه، حمایت امریکا از رژیم صهیونیستی است

امریکا باز هم برای ایران پیام فرستاد؛ پیامی که به نظر می‌رسد هدف از ارسال آن فارغ از استیصال دولتمردان امریکایی در جنگ فرسایشی غزه و وضعیت رو به سقوط «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نباشد. حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی در دمشق خبر داده که ایران 10 روز پیش پیامی از سوی یکی از کشورهای عربی خلیج فارس دریافت کرده است که هیأت خود را به تهران فرستاده بود و حامل پیام امریکایی‌ها بود؛ پیامی که مقام‌های کاخ سفید در آن خواستار حل بحران تمام منطقه شده بودند.
این برای نخستین بار نیست که واشنگتن در پی وقوع جنگ غزه در 7 اکتبر 2023 برای تهران پیام می‌فرستد. سیر تحولات پس از آغاز جنگ در سرزمین‌های اشغالی زیر سایه حملات نظامی بی‌امان اسرائیل در پاسخ به عملیات «طوفان الاقصی» چنان در کوتاه مدت شتاب گرفته که امریکا را در برابر آزمونی سخت قرار داده است؛ آزمونی به نام چند و چون اتخاذ تصمیم و حرکت در میدان عمل برای تعامل یا تقابل با محور مقاومت و کشورهای حامی آن.
ایالات متحده تاکنون حمایت همه جانبه خود را از تل آویو تا تحقق کامل اهداف استراتژیک این رژیم در جنگ جاری در بالاترین سطح به مرحله اجرا گذاشته و هدفگذاری اسرائیل برای اشغال کامل غزه را مبنای تصمیم‌گیری خود در صحنه میدانی قرار داده و آن را به نوعی به پیش شرط توقف فوری جنگ گره زده است. امریکا این همراهی را در فضای دیپلماتیک و در تلاش برای ممانعت از به تصویب رسیدن قطعنامه‌های توقف جنگ در سازمان ملل نیز ثابت کرده است اما به نظر می‌رسد با تشدید تنش در غزه که دامنه آن به آب‌های دریای سرخ و ورود اسرائیل به فاز عملیات تروریستی در سایر کشورهای منطقه کشیده شده است، واشنگتن خود را گرفتار تهدیداتی می‌بیند که توازن قوا را به زیان این کشور و متحد اسرائیلی‌اش تغییر داده است. این در حالی است که نیروهای مقاومت در عراق و سوریه از آغاز جنگ تاکنون پایگاه‌های امریکایی‌ را در تیررس خود قرار داده‌اند و به موازات اقدامات اسرائیل در غزه بر شمار و شدت حملات خود به نیروهای نظامی امریکا افزوده‌اند.دلیل سفر شتابزده «بلینکن»
با وجود اینکه جمهوری اسلامی تاکنون در برابر اتهامات واهی اسرائیل مبنی بر مشارکت در حملات موشکی و پهپادی در دریای سرخ بر استقلال عمل گروه‌های مقاومت تأکید کرده است، اما فعال شدن حوزه عملیات تروریستی اسرائیل که چندی پیش به ترور سردار سید رضی موسوی، از فرماند هان نیروی قدس سپاه و همچنین پشتیبانی پنهان از گروه‌های تروریستی فعال در منطقه انجامید، تحولات را به سمت و سویی برده که نگرانی غرب را نسبت به واکنش احتمالی جمهوری اسلامی که وعده «پاسخ سخت» داده، افزایش داده است. سفر شتابزده «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا به منطقه فارغ از تحولات جدید و برداشتن گامی برای رفع نگرانی‌های امریکا در شرایط بحرانی کنونی نیست. چند روز پیش بود که رسانه عربی «الجزیره» خبر داد که امریکا از طریق واسطه‌های خود به تهران پیام داده است و مدعی شده که این کشور در شرایط کنونی چندان به «نتانیاهو» که می‌خواهد دایره جنگ را در منطقه گسترش دهد، تکیه‌ای ندارد و او را بخشی از راه‌حل سیاسی این مناقشه نمی‌داند.
سفر شتابزده «بلینکن» به منطقه را می‌توان در چهارچوب تحولات مورد اشاره ارزیابی کرد؛ زمانی که پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه در معرض بالاترین سطح ناامنی قرار گرفته‌اند و واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی نسبت به واکنش احتمالی جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات تروریستی تل آویو نگرانی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند. بنابراین «بلینکن» با به‌ کارگیری دیپلماسی فعال در سفر جاری به منطقه، هدف کنترل تنش‌ و جلوگیری از تبعات برآمده از جنایات رو به تزاید اسرائیل را دنبال می‌کند. وزیر خارجه امریکا آبان ماه گذشته نیز وقتی مراکز نظامی امریکا در عراق و سوریه در معرض حملات نیروهای مقاومت عراق قرار گرفته بود با این ادعا که جمهوری اسلامی در پشتیبانی از این حملات نقش دارد، راهی بغداد شده بود تا با استفاده از ظرفیت دولت بغداد و جمهوری اسلامی به یک تفاهم مشترک با دولت‌های منطقه دست یابد. یک روز بعد از سفر «بلینکن»، «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق راهی تهران شد تا ظرفیت تهران را در مسیر تنش‌زدایی و اجرای طرح آتش بس به کار گیرد؛ طرحی که ایران ماه‌هاست زیر سایه آن، توقف فوری حملات اسرائیل و سپس تبادل اسرای غیر نظامی را دنبال می‌کند.

تناقض پیام با عمل
اما واضح است رویکرد جمهوری اسلامی با مواضع ادعایی واشنگتن و حمایت تمام عیار آن از اسرائیل تناسبی ندارد. امریکا در حالی برای چندمین بار به ایران پیام می‌دهد که پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» درباره پیام‌های واشنگتن به ایران گفته است: «امریکا از روزهای اول هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه چندین پیام فرستاد. یکی از موضوعات مورد اهتمام امریکا، توصیه ایران به خویشتنداری بود. این درخواست اول امریکا از ایران بود. موضوع دوم این است که امریکا در پیام هایش تأکید می‌کند که ایالات متحده به دنبال توسعه دامنه جنگ نیست. تقریباً در همه این پیام‌ها امریکا از ایران می‌خواهد که به گروه‌های موجود در عراق، سوریه، یمن و منطقه توصیه کند که دست به اقدامی علیه اسرائیل و پایگاه‌های امریکایی نزنند. ما به صراحت گفتیم که ایران هیچ گروه یا مجموعه نیابتی در منطقه ندارد.»
به این ترتیب هشدار جمهوری اسلامی در قالب دیپلماسی پیدا و پنهانی که با هدف متوقف کردن جنگ غزه در پیش گرفته این پیام را به گوش مقام‌های واشنگتن رسانده که چنانچه حملات نظامی اسرائیل علیه غزه ادامه پیدا کند و بحران به سطح غیرقابل کنترلی برسد، مقام‌های امریکا باید خود را برای هر وضعیت احتمالی در یک جنگ فراگیر آماده کنند. به نظر می‌رسد مقام‌های امریکا و اسرائیل باید این هشدار را پس از ورود تل آویو به فاز ترور جدی‌تر بگیرند. چه این رویکرد، شکنندگی تحولات را به اوج رسانده است و وزیرخارجه امریکا از همین حالا باید برای جلوگیری از ابعاد غیر قابل پیش‌بینی آن در منطقه به دنبال راه چاره باشد.

 

بــــرش

سخنگوی وزارت امور خارجه:
ریشه ناامنی در منطقه، حمایت امریکا از رژیم صهیونیستی است
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود درباره برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر پیشنهاد امریکا به ایران برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای گفت: مسائل منطقه متعلق به ملت‌ها و کشورهای منطقه است. نقش امریکا در منطقه مداخله‌جویانه و بی‌ثبات‌کننده است و بزرگ‌ترین کمکی که دولت امریکا می‌تواند انجام دهد این است که از انجام مداخلات غیرسازنده در امور منطقه خودداری کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اظهارات مطرح شده از سوی وزیر خارجه امریکا در ارتباط با احتمال گسترش جنگ در منطقه هم گفت: اگر از ادامه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین پیشگیری نشود ابعاد و دامنه‌های جنگ گسترش می‌یابد. پیش از این ما در این زمینه هشدار داده‌ایم و این مقام امریکایی کشف جدیدی را در این زمینه صورت نداده است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اقدام آفریقای جنوبی مبنی بر شکایت از مقامات رژیم صهیونیستی به‌خاطر انجام جنایت‌های جنگی به دیوان بین‌المللی دادگستری اظهار کرد: ما حامی استفاده از سازکارهای بین‌المللی برای تعقیب و پیگرد مقامات رژیم صهیونیستی و اعمال نُرم‌های بین‌المللی برای این رژیم غاصب به دلیل جنایت‌های جنگی و نسل‌کشی که در غزه و علیه مردم فلسطین انجام داده، هستیم و از اقدام صورت گرفته حمایت می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شاهد تنش بین نیروهای حشدالشعبی و جریان مقاومت در عراق با نیروهای امریکایی هستیم و از دیگر سو تنش‌هایی در دریای سرخ ایجاد شده و اینکه برخی از مقامات غربی بر این موضوع ادعا دارند که این اقدامات از سوی نیروهای نیابتی ایران انجام می‌شود، گفت: ریشه ناامنی در منطقه حضور نیروهای نظامی امریکا و مداخلات این کشور و همچنین حمایت بی‌قید و شرط کاخ سفید از جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی است. در مورد عراق و اقداماتی که دولت امریکا اخیراً در این کشور انجام داده دولت عراق به صورت رسمی مواضع خود را اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید