جنگ طولانی غزه منجر به درگیری‌های گسترده تر منطقه ای می شود!

خلاصه تحلیل:

  1. گلوبال تایمز، رسانه رسمی چین؛ در این تحلیل به عواقب طولانی شدن جنگ غزه در منطقه پرداخته‌است.

  2. طبق نظر کارشناسان چینی؛ باتوجه به اظهارات فرمانده نظامی اسرائیل مبنی بر طولانی بودن جنگ، پیش‌بینی زمان پایان جنگ بسیار دشوار است اما جنگ طولانی مدت به طور فزاینده ای به ضرر اسرائیل خواهد بود.

  3. گلوبال تایمز عوامل اثرگذار بر واکنش اسرائیل را به دوسته تقسیم می‌کند و اشاره می‌کند که؛ «اطلاعاتی که از اسرائیل به دست می آید هنوز تا حدودی مبهم است، اما می توان آن را به طور گسترده به دو جنبه تقسیم کرد: ” از یک سو، تلاش هایی در پاسخ به فشارهای بین المللی و نگرانی های بشردوستانه، از سوی دیگر، یک موضع نظامی قوی وجود دارد که نشان دهنده عزم برای ادامه درگیری است.»

  4. در ادامه نیز با اشاره به گزارش فایننشال تایمز می‌گوید؛ گالانت نسبت به خطر فزاینده درگیری های منطقه ای در خاورمیانه همزمان با افزایش تنش ها با ایران هشدار داد.

  5. اسرائیلی ها بر این باورند که، اسرائیل در یک “جنگ چند جانبه” از هفت منطقه مورد حمله قرار گرفته است و این هفت منطقه را غزه، کرانه باختری، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران معرفی کرد.

  6. گلوبال در ادامه بحث خود صنه درگیری را اینطور تصویر می‌کند؛ «درگیری ها در خاورمیانه تکامل یافته است و کشورهای عربی و ترکیه موضعی عموما بی طرف یا جدا از هم اتخاذ کرده اند. بنابراین، ایران به تدریج به کانون اصلی درگیری ها تبدیل شده است. در مقابل، آمریکا و اسرائیل احتمالا درگیری های خود را دوباره هدایت خواهند کرد. سان خاطرنشان کرد: با تشدید این درگیری ها، اسرائیل و آمریکا به دنبال به تصویر کشیدن ایران و نمایندگان آن به عنوان تهدید اصلی در خاورمیانه خواهند بود. »

  7. با این حال اما این رسانه چینی در بخش آخر تحلیل خود به انزوای آمریکا و شکست پروژه رهبری ‌اش در دریای سرخ اشاره می‌کند و اضافه می‌کند که کشورهای منطقه هم دیگر تمایلی به همکاری با آمریکا ندارند و شواهد حاکی از شکست سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا می‌باشد.

 

کارشناسان چینی روز چهارشنبه نگرانی هایی را درباره خطرات رو به رشد درگیری های گسترده تر در خاورمیانه مطرح کردند. زیرا فرمانده نظامی اسرائیل هشدار داد که جنگ این کشور با حماس احتمالا ماه ها به طول خواهد انجامید.

کارشناسان می گویند که پیش بینی زمان پایان جنگ دشوار است، اما جنگ طولانی مدت به طور فزاینده ای به ضرر اسرائیل خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه رویترز، هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز سه شنبه در یک بیانیه تلویزیونی از مرز غزه به خبرنگاران گفت که جنگ “برای چندین ماه” ادامه خواهد داشت. روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشت: در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر رهبران این رژیم وعده ادامه جنگ را داده اند،

با وجود افزایش فشارهای بین المللی برای پایان دادن به این جنگ و درخواست برای توافق برای آزادی گروگان های اسیر در غزه، به نظر می رسد که ارتش این رژیم آماده تشدید فشار به بخش های مرکزی و جنوبی نوار غزه است.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز سه شنبه به قانونگذاران کنست گفت که اسرائیل حماس را به خاطر حمله وحشیانه ۷ اکتبر “چه ماه ها و چه سال ها” مجازات خواهد کرد. با این حال به گزارش الجزیره در ۱۹ دسامبر، اسحاق هرزوگ، رئیس جمهور اسرائیل گفت که اسرائیل مایل است با آتش بس موقت جدید با حماس در غزه موافقت کند تا آزادی اسیران بیشتری که در اسارت گروه های فلسطینی هستند، تضمین شود.

اطلاعاتی که از اسرائیل به دست می آید هنوز تا حدودی مبهم است، اما می توان آن را به طور گسترده به دو جنبه تقسیم کرد: ” از یک سو، تلاش هایی در پاسخ به فشارهای بین المللی و نگرانی های بشردوستانه، از جمله کمک های بشردوستانه و مذاکرات برای آتش بس و تبادل گروگان ها وجود دارد. از سوی دیگر، یک موضع نظامی قوی وجود دارد که نشان دهنده عزم برای ادامه درگیری است.

لیو خاطرنشان کرد: با این حال، پیش بینی پایان درگیری اسرائیل و فلسطین ممکن است چالش برانگیز باشد، در حالی که این درگیری طولانی به طور فزاینده ای به ضرر اسرائیل است، اسرائیل موضع قوی برای انتقال تصمیم خود به ویژه به حماس دارد.

به گزارش فایننشال تایمز، گالانت همچنین روز سه شنبه نسبت به خطر فزاینده درگیری های منطقه ای در خاورمیانه همزمان با افزایش تنش ها با ایران هشدار داد.

وی به یک کمیته پارلمانی گفت که اسرائیل در یک “جنگ چند جانبه” از هفت منطقه مورد حمله قرار گرفته است که آن ها را غزه، کرانه باختری، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران معرفی کرد.

به گزارش تایمز آو اسرائیل، آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که ۱۲ هواپیمای بدون سرنشین و ۵ موشک پرتاب شده از سوی شبه نظامیان حوثی در یمن را هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک جت جنگنده با موفقیت یک “هدف هوایی متخاصم” را هدف قرار داده است که گمان می رود یک هواپیمای بدون سرنشین باشد که از یمن بر فراز دریای سرخ به سوی اسرائیل پرتاب شده است.

براساس گزارش رسانه ها، در بحبوحه تشدید درگیری ها در منطقه، نیروهای حوثی روز سه شنبه به یک کشتی کانتینری که از دریای سرخ عبور می کرد نیز حمله کردند که باعث شد چندین کشتی از این منطقه دور شوند.از اواخر دسامبر شاهد تحولات جدیدی در وضعیت اسرائیل و فلسطین بوده ایم. سان دگانگ، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه فودان، روز چهارشنبه به گلوبال تایمز گفت: اسرائیل عملیات ویژه دقیق تری را هنگام حمله به حماس در نوار غزه انجام داده است که منجر به دامنه محدودتری از حملات در مقایسه با بمباران بی هدف در شمال غزه شده است.

ما می توانیم ببینیم که درگیری ها در خاورمیانه تکامل یافته است و کشورهای عربی و ترکیه موضعی عموما بی طرف یا جدا از هم اتخاذ کرده اند. بنابراین، ایران به تدریج به کانون اصلی درگیری ها تبدیل شده است.در مقابل، آمریکا و اسرائیل احتمالا درگیری های خود را دوباره هدایت خواهند کرد. سان خاطرنشان کرد: با تشدید این درگیری ها، اسرائیل و آمریکا به دنبال به تصویر کشیدن ایران و نمایندگان آن به عنوان تهدید اصلی در خاورمیانه خواهند بود.

برخی کارشناسان بر این باورند که آمریکا به طور فزاینده ای در سیاست خاورمیانه ای خود و به خصوص در مورد ائتلاف دریای سرخ به رهبری آمریکا منزوی شده است، زیرا کشورهای منطقه تمایلی به نشان دادن حمایت علنی خود ندارند. لیو گفت: گسترش بحران دریای سرخ به دلیل درگیری اسرائیل و فلسطین، اقدام نظامی طولانی مدت در غزه و همچنین حمایت آمریکا است که اتفاق افتاده‌است.

 

https://www.globaltimes.cn/page/202312/1304428.shtml

 

منبع: گلوبال تایمز

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید