آیا ارتش اسرائیل آنقدر که ادعا می کند از نظر نظامی موفق است؟

بزرگترین شکست کارزار نظامی اسرائیل باید واکنش بیش از حد عمدی، نامتناسب و وحشیانه آن باشد ، واکنشی که ده ها هزار غیرنظامی را کشته است. بیش از 20 هزار فلسطینی توسط اسرائیل کشته شدند. اگر ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه 8500 نیروی حماس را کشته پذیرفته شود باز هم به این معنی است که بیش از 13300 غیرنظامی از جمله 8600 کودک کشته شده اند.

الجزیره در گزارشی تحلیلی به این پرسش پاسخ داده که آیا ارتش اسرائیل آنقدر که ادعا می کند از نظر نظامی موفق است؟

حملات حماس در 7 اکتبر هماهنگ، متمرکز، مرگبار و  شوکی برای  اسرائیلی ها بود. سازمان های دفاعی، اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل غافلگیر شده و ناامیدکننده رفتار کردند.  واکنش آنها کند و البته ناکافی بود که منجر به تحقیر کل تشکیلات شد.  اولین واکنش نظامی مطابق با دکترین نظامی اسرائیل در مورد حملات قدرتمند علیه اهدافی بود که قبلاً تعیین شده بود. چند روز طول کشید تا همه دست به کار شوند، دولت اضطراری ایجاد  و بسیج عظیمی از 360000 نیروی ذخیره را اعلام کنند.

سه هفته بعد، در میان بمباران بی‌رویه مداوم، ارتش اسرائیل وارد غزه شد. سپس در بیش از دو ماه نبرد زمینی، ارتش عملا غزه را به سه قسمت تقسیم کرد ، شهر غزه را احاطه و خان یونس را منزوی کرد. اکثر فلسطینی ها به جنوب گریختند، جایی که اکنون در شرایط غیرقابل تحمل و در یک ازدحام وحشتناک گرفتار شده اند.

اسرائیل مدعی است که اگرچه هنوز حماس را شکست نداده، اما به هدف اعلام شده خود نزدیک شده و مدعی است که 8500 نیروی نظامی حماس را از بین برده است. با این حال، نمایش ارتش اسرائیل در بسیاری از جنبه‌های واکنش نظامی و دیپلماتیک بسیار  نامتجانس بوده است.

عملکرد نظامی: شکست نیست، اما دور از موفقیت است

در شرایط صرفا نظامی، اسرائیل به درجه ای از موفقیت دست یافته است. آنها  با پیشروی پیوسته در عین حال بسیار محتاطانه و آهسته، عملیات نظامی پیچیده ای را در مناطق مسکونی  که قطعاً مرگبارترین شکل جنگ است، پیش برده اند.  مراکز شهر غزه و خان یونس در محاصره زمینی هستند، اما ارتش تاکنون نتوانسته واحدهای رزمی حماس را خنثی کند.

در یک محیط نبرد بسیار چالش برانگیز، ارتش اسرائیل با موفقیت بسیاری از واحدهای مختلف را با سوابق، آموزش و تجربیات مختلف ادغام کرد ، از جمله تعداد زیادی از واحدهای تخصصی که به طور مستقیم به ستاد کل خارج از زنجیره فرماندهی ارضی یا تیپ عادی گزارش می دهند.

این ترتیبات پیچیده مستلزم حضور افسران بالاتر در خط مقدم برای هماهنگی و جلوگیری از سردرگمی احتمالی است. در میان 172 سرباز اسرائیلی که تاکنون کشته شده اند، نسبت درجه افسران ارشد به طور غیرعادی زیاد و تعداد افسرانی که در نبرد جان خود را از دست داده اند زیاد است.

خسارات جانی حماس قطعا کمتر از ادعای اسرائیل است. یک برآورد محتاطانه آن را تا به امروز 3500 نفر نشان می دهد که به معنای نسبت کشته شدن 20 جنگجوی حماس به ازای هر یک سرباز اسرائیلی است. در جنگ کلاسیک، هر ژنرالی با خوشحالی این نسبت را به عنوان یک پیروزی قطعی می پذیرد. با این حال، در این جنگ نه. مبارزان حماس دارای انگیزه ایدئولوژیک و مذهبی هستند و اساسا مرگ به چشم آنها نمی آید و کشته شدگان هم شهید محسوب می شوند که همه مشتاق آن هستند.  در مقابل، جامعه اسرائیلی که به شدت نظامی شده، تحمل کمتری در قبال تلفات جانی دارد.  در میدان ، نیروهای اسرائیلی که ادعای برتری نظامی (و اخلاقی) قاطع خود را داشتند، ثابت کردند که فاقد توانایی یا تمایل برای نابودی قاطعانه شبکه تونل حماس هستند. پرکردن این تونل ها با آب هم ایده ای بود که هرچند مطرح شد اما عملیاتی نشد.

شکست وحشتناک در آزاد کردن اسرا

علاوه بر نابودی حماس، هدف اصلی دیگر اعلام شده از تهاجم اسرائیل به غزه، آزادسازی اسرای باقی مانده در دست حماس بود. نه تنها این هدف محقق نشد، بلکه اسرائیل موفق شد سه اسیر را که سعی در تسلیم شدن داشتند، بکشد.

فناوری نظامی: عملکرد بسیار خوب، اما غیر تعیین کننده

در بسیاری از جنبه های فناوری نظامی، ارتش اسرائیل به عنوان یک پیشرو در جهان شناخته می شود.  سخت‌افزار و نرم‌افزار آن مطابق انتظارات بالای ارتش عمل می‌کند که مطمئناً صادرات آن را پس از جنگ افزایش می‌دهد و حداقل به جبران بخشی از هزینه‌های سرسام‌آور جنگ کمک می‌کند.

سلاح ها و سیستم های جدید با موفقیت با سلاح های قدیمی ادغام شده اند. خودروی جنگی زرهی ایتان ساخت اسرائیل یک سال قبل از ورود برنامه ریزی شده آن به واحدهای رزمی بدون مشکل وارد عمل شد. محصولات جدید مانند خمپاره هوشمند Iron Sting و پهپادهای کوچک، ساده و ارزان مخصوص شناسایی ، در کاهش تلفات در نبردهای شهری ارزشمند هستند. محصولات موجود تطبیق پذیری خود را نشان داده اند : دوربین های بدنه کوچک و دوربین های تفنگ اکنون در همه تیم ها مستقر هستند. سگ‌ها با دوربین‌های زنده امکان شناسایی را در داخل ساختمان‌هایی که مشکوک به تله انفجاری هستند، گسترش داده‌اند. اما علیرغم موفقیت عملیاتی ارتش، هیچ یک از فناوری های آن تغییر دهنده واقعی بازی نبود.

روابط عمومی: یک فاجعه تمام عیار

دستگاه تبلیغاتی اسرائیل تلاش زیادی کرده تا روایت رسمی خود را بفروشد اما با موفقیت محدودی روبرو شده است. آنها حماس را تروریست خواندند اما  به نظر می رسد تلاش ها برای یکسان سازی حماس با داعش ، تلاشی که به ویژه جهان عرب و اسلام را هدف قرار داده بود، با شکست سختی روبرو شده است. اما بزرگترین شکست اسرائیل تلاش برای متقاعد کردن جهان به این ادعا بود که «اسرائیل متعهد به  حداقل رساندن آسیب غیرنظامیان و رعایت قوانین بین‌المللی است.» حتی خود اسرائیلی ها نیز این ادعاها را زیر سوال برده اند. فیلم‌های بازداشت و برهنه کردن  فلسطینی ها در نهایت مورد سرزنش قرار گرفت.

اظهاراتی که هدف آنها انسانیت زدایی از فلسطینیان بود، مانند توصیف آنها به عنوان حیوانات انسان نما منجر به اعلام انزجار از این قبیل موضع گیری ها شد.

با این حال، بزرگترین شکست کارزار نظامی اسرائیل باید واکنش بیش از حد عمدی، نامتناسب و وحشیانه آن باشد ،  واکنشی که ده ها هزار غیرنظامی را کشته است. بیش از 20 هزار فلسطینی توسط اسرائیل کشته شدند (به شهادت رسیدند).  اگر ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه 8500 نیروی حماس را کشته پذیرفته شود  باز هم به این معنی است که بیش از  13300 غیرنظامی از جمله 8600 کودک کشته شده اند(به شهادت رسیدند).

دیدگاهتان را بنویسید