لاریجانی: نظر شورای نگهبان فصل الخطاب است، جایگاه شورای نگهبانی باید حفظ شود

خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد که  اصالت این نامه در پیگیری‌‌های خبرنگار فارس تأیید شده است. ماجرا از آن جا شروع شد که رئیس سابق مجلس  که از او به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری 1400 یاد می شد، در نهایت نتوانست تایید شورای نگهبان را بگیرد و خبر احراز نشدن صلاحیت اش بازتاب گسترده ای داشت. پس از آن بود که گمانه زنی و شایعات رسانه ها برای دلیل  احراز نشدن صلاحیت  او بالا گرفت. رسانه ای از تابعیت خارجی دختر لاریجانی نوشت و رسانه دیگر، تصویب 20 دقیقه ای برجام را در زمان ریاست مجلس او، دلیل  احراز نشدن صلاحیت او بیان کرد. خراسان در ادامه نوشت: در این بین از زمان انتشار فهرست نهایی کاندیداهای ریاست جمهوری تا به الان علی لاریجانی بارها از شورای نگهبان خواسته است که دلایل احراز نشدن صلاحیت  او در انتخابات 1400 را بیان کند. موضوعی که در نهایت با واکنش شورای نگهبان همراه شد و  سخنگوی این نهاد در مرداد امسال از ارسال نامه دلایل  احراز نشدن صلاحیت علی لاریجانی برای وی خبر داد. او بعدتر خواستار شکسته شدن قفل محرمانگی نامه رد صلاحیتش شد که جواب روشنی از سوی شورای نگهبان به این درخواست او داده نشد تا این که در نهایت رسانه ها روز گذشته از نامه محرمانه شورای نگهبان به علی لاریجانی درباره دلایل رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری که در 6 مرداد امسال برای وی ارسال شده است، رونمایی کردند و رئیس سابق مجلس نیز در نامه مبسوطی که در تاریخ 27 مهرماه به تعدادی از سران نظام و مقامات عالی‌رتبه ارسال کرده و روز گذشته منتشر شد، توضیحاتی در خصوص رای شورای نگهبان مطرح و از برخی مواردی که به ادعای او بی‌دقتی شده، گلایه کرده است.

بند هفتم شورای نگهبان درخصوص عدم احرازصلاحیت لاریجانی:

براساس متن منتسب به شورای نگهبان درباره دلایل  عدم احراز صلاحیت لاریجانی به این موارد هفت گانه اشاره شده است: ۱.مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات مختلف از جمله فتنه سال ۸۸ 2. حمایت از افراد رد صلاحیت شده و دفاع از عملکرد آن‌ها و به کارگیری برخی از آن‌ها در مناصب تحت امر خود ۳. داخله یکی از فرزندان در قرارداد‌های خدماتی و ساختمانی مجلس در دوره ریاست 4. اقامت و ادامه تحصیل برخی از منسوبین درجه یک در کشور معاند انگلیس بر خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی 5. سفر‌های متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت دیگر فرزند شما در آمریکا ۶. رعایت نکردن اصل ساده زیستی مسئولان مورد تاکید امام و رهبری  ۷. تلقی سهیم بودن در بخش‌هایی از نابسامانی وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر(دولت یازدهم و دوازدهم)

پاسخ 27 صفحه ای لاریجانی چه بود؟
لاریجانی  اما در واکنش  به این نامه متن مبسوط و مفصلی را نوشته و در تاریخ 27 مهر امسال برای  مسئولان ارشد نظام   ارسال کرده است که متن این نامه دیروز در رسانه ها منتشر شد. به گزارش  خبرگزاری فارس لاریجانی در بند نخست  نامه خود  که گفته شده بود مواضع سیاسی او در فتنه 88 یکی از عوامل رد صلاحیت اوست، نوشت: «آن شورای محترم در گذشته یک بار برای انتخابات ریاست جمهوری و چندین بار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی این جانب را تایید کرده است و آخرین بار آن اواخر سال ۱۳۹۴ بود این اطلاعات که یک باره نازل نشده! چطور در گذشته در اختیار شورای نگهبان قرار نمی گرفت؟! یا شورا به آن ها توجه نمی کرد؟!» وی افزود:« فرض کنید مواضع شورای نگهبان در برخی مسائل، از جمله فتنه ۸۸، با نظرات این جانب یکسان نبوده، چه دلیلی بر رد صلاحیت این جانب می شود؟ آیا مواضع بنده در فتنه ۸۸ در مغایرت با اسلام، قانون اساسی، حقوق اساسی مردم و خطوط تعیین شده توسط رهبری بود؟ یا صرفا با سلیقه عده ای خاص در تعارض بود؟» یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم در این صورت، حداقل جمله ای معنادار ایراد کرده بودید.

واکنش برخی  کاربران فضای مجازی 

پای نامه رد صلاحیت لاریجانی و پاسخ های تفصیلی او به دلایل رد صلاحیتش به فضای مجازی نیز کشیده شد.

کاربری با توجه به بند آخر نامه شورای نگهبان برای رد صلاحیت علی لاریجانی، این اقدام شورای نگهبان را مثبت ارزیابی کرد و نوشت: «همان بند آخر(۷) برای رد صلاحیت علی لاریجانی کافی بود منتهی ما تلقی نمی‌کنیم، بلکه مطمئنیم لاریجانی بخشی از وضع نابسامان کشور است. طبری ها زمانی بوجود آمدند که دو قوه از سه قوه دست برادران لاریجانی بود.»

کاربر دیگری با بازنشر سخنی از رهبرانقلاب نوشت: «رهبری: بعضی از عناصر انقلابی از راه برگشتند؛ انقلاب ریزش داشته است، دلِ کسانی بسته‌ی به دنیا شد. صدر اسلام هم همین‌جور بود؛ در صدر اسلام هم یک عدّه انقلابیّون اول کار، بعد شدند دنیاداران اواسط و اواخر عمر. بله،این هست؛ امّا در کنار این ریزش، چند برابر، ما رویش داریم؛ رویش انقلاب…»

از سوی دیگر ‏کاربری با توجه به تصویب فوری برجام در مجلس در توئیتی  نوشت: در ماجرای #علی_لاریجانی چیزی که مهم است تصویب برجام کمتر از پانزده دقیقه با نقل قول از دفتر رهبری است! … مشکل اینجا بود که مجلس نمی‌خواست مسئولیت بپذیرد!ود

 به علاوه لاریجانی در گفتگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شده بود در پاسخ سوال مجری در خصوص تایید صلاحیت ها میگوید:

من فکر میکنم شورای نگهبان فصل الخطاب است و باید پذیرفت …

جایگاه شورای نگهبان باید حفظ شود و مورد احترام باشد …

من دفاع نمیکنم از اینکه به شورای نگهبان اسائه ادب شود …

من به حضرت آیت الله جنتی احترام زیادی قائل هستم …

دیدگاهتان را بنویسید