توافقنامه تجاری با اتحادیه اوراسیا از فشار تحریم‌ها علیه ایران می‌کاهد

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران در جهت مقابله با تحریم‌های غرب به گسترش تعاملات و عضویت در ائتلاف‌های منطقه ای و بین المللی روی آورد، گفت: در این میان توافقنامه تجاری با اتحادیه اوراسیا هم میتواند از فشار تحریم‌ها علیه ایران بکاهد.

 کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اهمیت توافقنامه اخیر تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا در شرایطی که آمریکا و غرب تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرده‌اند اظهارداشت: توافقنامه تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا بسیار قابل اهمیت است و فرصتی است تا ایران بتواند در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی جهت دور زدن تحریم‌ها و نقل و انتقالات کالا و خدمات راهکارهایی را ارائه و از آنها استفاده کند.

وی گفت: با توجه به شرایط تحریمی که ایران از آن برخوردار است و «فشارهای تحریمی که از بابت نقل و انتقالات مالی کالا در حوزه‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی» بر ایران تحمیل شده، صدمات زیادی به اقتصاد کشور وارد آمده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: جمهوری اسلامی ایران در جهت مقابله با این تهدیدات و تحریم‌ها با گسترش تعاملات خود و «عضویت در پیمان‌هایی از جمله شانگهای، بریکس، اتحادیه اوراسیا» و سایر ائتلاف‌های منطقه‌ای تلاش کرد تا حدودی مسئله را کنترل و از فشار تحریم‌ها بکاهد.

مومنی بیان کرد: اتحادیه اوراسیا سال ۲۰۱۴ تاسیس شد، مبنای اصلی آن بر اساس تجارت آزاد بوده و کشورهای عضو اوراسیا را جهت تعاملات بیشتر و همکاری‌های مشترک به این پیمان دعوت کردند. این اتحادیه رفته رفته با حضور ایران و سایر کشورهای دیگر گسترش پیدا کرد و این فرصتی بود برای ایران تا بتواند با کشورهای شمالی خود و اعضای اتحادیه اوراسیا ارتباطات بیشتری را داشته باشد.

وی تصریح کرد: با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، تهران توانست با پیشنهاد احداث منطقه آزاد تجاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را جهت همکاری‌های ۲ و چند جانبه به منظور توسعه تعاملات تجاری ترغیب کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: با توجه به اینکه تجارت بر اساس منافع کشورها انجام می‌شود بسیاری از «کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا مایل به همکاری‌های تجاری با ایران هستند». به طور مثال قزاقستان بسیاری از کالاهای خود را از طریق بندرهای جنوبی و ریلی ایران انجام می‌دهد. روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان نیز از شرایطی بعضاً مشابه برخوردار هستند و این خط شمال و جنوب هم به همین دلیل بود تا بتواند این مسئله را نهادینه کند.

وی گفت: خوشبختانه ایران عضو دو نهاد مهم اقتصادی بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای هست، «بریکس قلب اقتصادهای نوظهور جهانی است» که می‌تواند معادلات آینده جهان را تغییر دهد و از طرف دیگر سازمان همکاری شانگهای هم با حضور روسیه چین و برخی دیگر از اعضا از توانمندی اقتصادی بسیار بالایی در عرصه جهانی برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سه پیمان منطقه‌ای و بین‌المللی اتحادیه اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و بریکس را کنار یکدیگر بگذاریم، حدود ۷۰ درصد از جمعیت جهان خواهند شد و قدرت زیادی به حساب می‌آیند و «می‌توانند در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا مقابله کنند».

 

 

میرقاسم مومنی

دیدگاهتان را بنویسید