ظهور “جنگ سرد فناوری” بین ایالات متحده و چین!

خلاصه:

  1. بنیاد هریتیج، اندیشکده محافظه‌کار آمریکایی در این تحلیل به وقوع جنگ سرد فناوری میان ایالات‌متحده و چین پرداخته‌است.
  2. هریتیج در این تحلیل اشاره می‌کند که؛ جنگ فناوری به کابل‌های زیردریایی رسیده‌است، این کابل‌های برای زندگی روزمره ضروری و برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است. زیرا بیش‌از 97 درصد ترافیک داده جهانی از طریق این کابل‌ها جابه‌جا می‌شوند و روزانه بیش‌از 10 تریلیون تراکنش مالی از همین طریق انجام می‌شود.
  3. هریتیج اشاره می‌کند که؛ درحال حاضر کنترل شبکه کابل‌های زیردریایی مهم ترین مولفه قدرت اطلاعاتی دولت‌های مدرن است و در این شرایط ژئوپلیتیکی، تامین مالی و ساخت کابل زیردریایی چیزی فراتر از کسب سود است. کنترل شبکه های کابلی به معنای کنترل اطلاعات – مرکز ثقل در درگیری های مدرن است.
  4. این اندیشکده محافظه‌کار آمریکایی، جدی‌ترین رقبای این صحنه نبرد را ایالات متحده و چین معرفی می‌کند.
  5. و در ادامه با اشاره به مصداق نبرد این دو قدرت بزرگ، تصریح می‌کند که؛ در حال حاضر ایالات متحده و چین درگیر یک رقابت تمام عیار کابلی هستند، پروژه های جدید خود را راه اندازی می کنند و پروژه های آغاز شده توسط دیگری را مختل می کنند.
  6. و در آخر، تحلیلگر این تحلیل بحث خود را اینطور جمع‌بندی می‌کند؛ رقابت کابل زیردریایی بین ایالات متحده و چین پیامدهای جدی برای جنگ اطلاعاتی امروز دارد. اگر چین و آمریکا به رقابت با یکدیگر ادامه دهند، کشورها مجبور خواهند شد بین شبکه های کابلی خود یکی را انتخاب کنند و “پرده آهنین دیجیتال” را تشکیل دهند که اکوسیستم اینترنت را به دو قسمت تقسیم می کند. درست مانند آلمان دوران جنگ سرد، یک خط مرزی دو جهان ایدئولوژیک را از هم جدا خواهد کرد. با این حال، این بار دیوار برلین نامرئی خواهد بود و این شکاف نه یکی از ملت ها، بلکه از خود اطلاعات خواهد بود.

“جنگ فن آوری سرد” چین و آمریکا در حالی به اوج خود رسیده که تنش‌ها در زیر دریا در حال شکل گیری است. ابتدای جنگ با نیمه رساناها شد و حالا کابل های زیردریایی ادامه پیداکرده‌است.

کابل های زیر دریا، قابل دیدن نیست و اغلب نادیده گرفته می شوند، این کابل‌ها برای زندگی روزمره ضروری و برای امنیت ملی آمریکا حیاتی هستند. بیش از ۹۷ درصد ترافیک داده جهانی از طریق شبکه ای از کابل ها که در بستر اقیانوس های جهان قرار دارند، جابه‌جا می‌شود. همین کابل ها روزانه بیش از ۱۰ تریلیون دلار تراکنش مالی را انتقال می دهند و جزو اصلی عملیات های جنگ شبکه محور ارتش آمریکا هستند.

در شرایط ژئوپلیتیکی کنونی، تامین مالی و ساخت کابل زیردریایی چیزی فراتر از کسب سود است. کنترل شبکه های کابلی به معنای کنترل اطلاعات – مرکز ثقل در درگیری های مدرن است. اکنون، دولت های ملی خود را در جنگ های مزایده ای بین شرکت های خصوصی قرار می دهند تا به برتری استراتژیک نسبت به دشمنان خود در حوزه اطلاعات  دست یابند. در هیچ کجا چنین رقابتی آشکارتر از ایالات متحده و چین نیست.

پیروزی درباره جنگ سرد جدید: طرحی برای مقابله با چین

حزب کمونیست چین آشکارا جریان اطلاعات بین شهروندان خود را کنترل و تنظیم می کند و به طور فزاینده ای، همین امر در سراسر جهان صادق است. در واقع، حزب کمونیست چین حکم می کند که شرکت های فیبر نوری مستقر در چین هم از طرف خود در داخل و هم در خارج نظارت انجام دهند. دولت آمریکا از آن زمان استفاده از تجهیزات این شرکت ها در سواحل آمریکا را محدود کرده و اعلام کرده که مجوز آن “خطری غیرقابل قبول برای امنیت ملی” است.

در سال ۲۰۱۸، کنسرسیومی شامل شرکت دولتی چاینا موبایل درخواست ساخت کابل “بی تا بی اکسپرس” را داد که هنگ کنگ را به کالیفرنیا متصل می کرد. با این حال، یک کارگروه در دوران ترامپ ارزیابی کرد که کابل های مستقر در هنگ کنگ “ترافیک ارتباطی آمریکا را در معرض جمع آوری اطلاعات” توسط حزب کمونیست چین قرار خواهند داد. بنابراین مجوزهای مربوط به فرود کابلی که خاک آمریکا را به هنگ کنگ متصل می کرد، مسدود شد و چین را مجبور به ترک این پروژه کرد.

پس از شکست چندین قرارداد مشابه در اقیانوس آرام، صنعت کابل زیر دریایی چین به سمت آفریقا و بازارهای اوراسیا متمایل شد؛ بازارهایی که سطح پایینی از سرمایه گذاری آمریکا را دریافت می کنند و بنابراین پذیرای سرمایه چین هستند. در حال حاضر بخشی از “ابتکار کمربند و جاده”، استراتژی سرمایه گذاری عظیم رئیس جمهور شی جین پینگ برای افزایش نفوذ سیاسی حزب کمونیست چین در جهان در حال توسعه، برخی از این کشورها پذیرای تبدیل شدن به بخشی از شبکه کابلی چین هستند.

در سال ۲۰۲۱، چاینا موبایل، فیسبوک و دیگران یک کابل زیردریایی در اطراف قاره آفریقا ساختند. این کابل “جاده ابریشم دیجیتال” چین را پیش می برد که بخش فن آوری ابتکار کمربند و جاده پکن است که شبکه زیرساخت جهانی آن را گسترش خواهد داد. علاوه بر این، زیرمجموعه خوش نام هواوی به نام فناوری اچ ام ان در دسامبر ۲۰۲۲ کابلی به نام صلح قرار داد که کنیا و پاکستان را به فرانسه متصل می کرد. کابل صلح از کانال سوئز عبور می کند – یک راه آبی حیاتی که اقیانوس هند را به دریای مدیترانه در امتداد مسیر “جاده ابریشم دریایی” چین متصل می کند.

ایالات متحده در حال مبارزه با نفوذ فیبر نوری حزب کونیست چین در منبع خود – فرآیند مناقصه – است. در فوریه ۲۰۲۳، دولت ایالات متحده با موفقیت فناوری اچ ام ان چاینا تلکام و چاینا موبایل را از پروژه جنوب شرق آسیا – خاورمیانه – اروپای غربی حذف کرد.

متاسفانه، این موفقیت عمر کوتاهی داشت. دو ماه بعد، چاینا تلکام و چاینا یونیکام از برنامه ریزی برای تامین مالی یک کابل زیر دریایی ۵۰۰ میلیون دلاری خبر دادند و آن را اروپا – خاورمیانه – آسیا نامیدند. این کابل زیر دریایی رقیب مسیر سوم آسیای جنوب شرقی-خاورمیانه-اروپای غربی خواهد بود که در مسیری بسیار مشابه کشیده شده و در بسیاری از مکان های مشابه فرود می آید.

چین مصمم است راه خود را به قطب شمال باز کند

در حال حاضر ایالات متحده و چین درگیر یک رقابت تمام عیار کابلی هستند، پروژه های جدید خود را راه اندازی می کنند و پروژه های آغاز شده توسط دیگری را مختل می کنند. به عنوان مثال، ایالات متحده، ژاپن و استرالیا در ماه ژوئن سال جاری قراردادی را با میکرونزی امضا کردند تا یک کابل زیر دریا برای زنجیره جزیره ای خود بسازند. این جزایر در غرب اقیانوس آرام واقع شده اند – منطقه ای که واشنگتن و پکن هر دو برای نفوذ در آن رقابت می کنند. آمریکا با موفقیت میکرونزی ها را متقاعد کرد که در سال ۲۰۲۱ پیشنهاد مشابهی را از سوی چینی ها رد کنند و هشدار داد که حزب کمونیست چین احتمالا از یک کابل چینی برای جمع آوری اطلاعات استفاده خواهد کرد.

کاپیتول هیل همچنین در حال برداشتن گام هایی برای مقابله با توانایی چین در ساخت کابل های زیر دریا است. در اوایل سال ۲۰۲۳، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان به رهبری نماینده برایان ماست پیش نویس لایحه ای را تهیه کردند که “دولت بایدن را ملزم به توسعه یک استراتژی برای محدود کردن دشمنان خارجی مانند چین از دسترسی به کالاها و تکنولوژی هایی با قابلیت پشتیبانی از کابل های زیر دریا می کند.

رقابت کابل زیردریایی بین ایالات متحده و چین پیامدهای جدی برای جنگ اطلاعاتی امروز دارد. اگر چین و آمریکا به رقابت با یکدیگر ادامه دهند، کشورها مجبور خواهند شد بین شبکه های کابلی خود یکی را انتخاب کنند و “پرده آهنین دیجیتال” را تشکیل دهند که اکوسیستم اینترنت را به دو قسمت تقسیم می کند. درست مانند آلمان دوران جنگ سرد، یک خط مرزی دو جهان ایدئولوژیک را از هم جدا خواهد کرد. با این حال، این بار دیوار برلین نامرئی خواهد بود و این شکاف نه یکی از ملت ها، بلکه از خود اطلاعات خواهد بود.

https://www.heritage.org/technology/commentary/the-emerging-cold-tech-war-between-the-us-and-china

منبع: بنیاد هریتیچ

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید