تظاهرات طرفداران فلسطین در سراسر آمریکا در حال افزایش است!

خلاصه تحلیل:

  1. آکسیوس در این تحلیل به بررسی آمارهای معترضین نسبت به جنگ در غزه پرداخته است. و نتیجه گرفته است که پس از اعلام آمار کشته‌شدگان در غزه، بیشتر تظاهرات‌ها مربوط به حمایت از مردم فلسطین بوده‌است.
  2. ACLED اعتراضات را به سه دسته تقسیم می‌کند؛ هنگامی که اخبار از غیرنظامیان اسرائیلی مورد هدف حماس حمایت می‎کند و حملخ حماس را مورد انتقاد قرار می‌دهد، اعتراض‌ها به نفع اسرائیل شکل می‌گیرد. هنگامی که اخبار از دولت‌های فلسطینی و غیرنظامیان آن حمایت می‌کند یا اقدامات دولت اسرائیل در غزه و شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را محکوم می‌کند، اعتراض‌ها به نفع طرفداران فلسطین پیش می‌رود. و معترضان بی طرف خواهان صلح هستند و به حمایت یا محکومیت هیچ یک از طرفین درگیری اشاره ای نمی کنند.
  3. و در نهایت هم اشاره می‌کند که؛ بیشترین اعتراضات مربوط به حمایت از اسرائیل در آمریکا شکل گرفته‌است. با این‌حال اما آمارهای تظاهرات‌ها در حمایت از فلسطین در سراسردنیا، نسبت به گذشته روند به‌شدت صعودی داشته و همچنین در مقایسه با اعتراضات حامیان اسرائیل بسیار بیشتر بوده‌است. آمار‌ها نشان دهنده تغییر نگاه افکارعمومی جهان نسبت به مسئله فلطسین و شناخت حقیقت این مناثشه است.

بر اساس شاخص شدت درگیری (ACLED) شهرهای سراسر آمریکا از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس شاهد صدها اعتراض بوده اند.

دیدگاه کلی : با افزایش عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه و افزایش آمار کشته شدگان، بخش قابل توجهی از تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها بوده است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که جوانان آمریکایی به ویژه از زمان آغاز درگیری ها با فلسطینی‌ها همدلی بیشتری پیدا کرده اند. بنا به اعلام وزارت بهداشت در غزه که تحت کنترل حماس است، از زمان آغاز عملیات نظامی اسرائیل تاکنون بیش از ۱۶ هزار فلسطینی کشته شده اند. در حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر کشته شدند.

جزئیات ACLED: اعتراضات را حضور گروهی با جمعیت‌های متفاوت در یک مجمع عمومی و با واکنشی بدون خشونت تعریف می کند. ACLED اعتراضات را به سه دسته تقسیم می‌کند؛ هنگامی که اخبار از غیرنظامیان اسرائیلی مورد هدف حماس حمایت می‎کند و حملخ حماس را مورد انتقاد قرار می‌دهد، اعتراض‌ها به نفع اسرائیل شکل می‌گیرد. هنگامی که اخبار از دولت‌های فلسطینی و غیرنظامیان آن حمایت می‌کند یا اقدامات دولت اسرائیل در غزه و شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را محکوم می‌کند، اعتراض‌ها به نفع طرفداران فلسطین پیش می‌رود. و معترضان بی طرف خواهان صلح هستند و به حمایت یا محکومیت هیچ یک از طرفین درگیری اشاره ای نمی کنند.

روند: در ابتدا پس از حمله ۷ اکتبر، بیشتر اعتراضات در آمریکا در همبستگی با اسرائیل بود.  براساس این داده ها، در عرض یک هفته، با آغاز واکنش نظامی اسرائیل، اعتراضات طرفدار فلسطین بیشتر از اعتراضات طرفدار اسرائیل شد. با این وجود بر اساس داده‌های ردیابی شده توسط  ACLED  بیشتر اعتراضات طرفداران اسرائیل بیشتر از هرکشوری در جهان در آمریکا رخ داده است .

https://www.axios.com/2023/12/09/palestinian-protests-us-israel-gaza-war

منبع: آکسیوس

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید