استراتژی آمریکا پس از ۷ اکتبر در خاورمیانه در حال تغییر است!

خلاصه تحلیل:

  1. شورای آتلانتیک در این تحلیل در تلاش است تا راه‌های تثبیت قدرت آمریکا در منطقه را مورد بررسی قرار دهد. این اندیشکده آمریکایی که طبعا محتوای خود را متناسب با امنیت ملی آمریکا تولید می‌کند، بر این باور است که، مناقشه غزه و اسرائیل در منطقه مانند سابق، به رهبری آمریکا نیاز دارد.
  2. این تحلیل، آخرین تلاش‌های ایلات متحده برای مناقشه در منطقه را در دو واکنش توضیح می‌دهد، 1. سخنرانی مک‌‌گورک، هماهنگ‌کننده کاخ‌سفید در امور خاورمیانه که به منجر به آتش بس موقت شد! 2. سرمقاله روزنامه واشنگتن پست به قلم جو بایدن با عنوان “آمریکا از چالش پوتین و حماس عقب نشینی نخواهد کرد” بود. این تحلیل یکی علل این مدل کنش آمریکا را تاثیر نشست همکاری خلیج فارس می‌دانند.
  3. مک‌گورک و بایدن برای پیشبرد اهداف خود از پنج اصل راهنما پیروی می کنند که مک گورک به عنوان “دکترین بایدن” برای خاورمیانه در شورای آتلانتیک در ماه فوریه ارائه کرده است. این پنج اصل شامل؛ مشارکت، بازدارندگی، دیپلماسی، یکپارچگی و ارزش ها می‌باشد.
  4. تحلیلگر شورای آتلانتیک بر این باور است که، باوجود تحولاتی که پس از 7 اکتبر رخ داده‌است، همچنان آمریکا بر اساس همین پنج اصل عمل می‌کند. بایدن و مک گورک هر دو بر مسیری برای امنیت اسرائیل تاکید می‌کنند که ماهیت استراتژیک دارد و فراتر از یک تضمین مبتنی بر قدرت سخت است . در واقع، آن ها روشن می‌کنند که امنیت بلندمدت اسرائیل وابسته به اجازه دادن به مردم فلسطین برای زندگی امن در کشور خودشان است. طرحی که آمریکایی همچنان آن را دنبال می‌کنند؛ راه حل «دودلتی» برای این منازعه است.
  5. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست گروه هفت (جی ۷)در ۸ نوامبر عناصر پنج گانه را برای برای غزه مطرح کرد، که عبارتند از؛ ۱)عدم جابجایی اجباری فلسطینی ها در غزه، ۲)عدم اشغال مجدد غزه توسط اسرائیل، ۳)عدم کاهش قلمرو غزه، ۴)عدم استفاده از غزه برای حمله مجدد به اسرائیل و ۵)عدم محاصره جمعیت غیرنظامی.
  6. تحلیلگر آتلانیک در ادامه به 5 راهکار برای دستیابی به یک راه حل پایدار برای بحران  آینده می‌پردازد : ۱)مردم فلسطین باید در مرکز غزه پس از بحران باشند؛ ۲)کرانه باختری و غزه باید به حاکمیت یکپارچه بازگردند؛ ۳)اسرائیل باید امن باشد؛ ۴)غزه ای ها به بهبود کیفیت زندگی نیاز دارند و ۵)غزه به یک مکانیسم بازسازی پایدار نیاز دارد. و در ادامه  همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد؛ فوری ترین نیاز حل مناقشه اسرائیل و حماس را ، برقراری مجدد بازدارندگی اسرائیل و پیشرفت به سمت راه حل دو دولتی می‌داند.
  7. اما این تحلیل بر این باور است که این راهکار باید همراه با اقدامات گسترده‌تری پیگیری شود؛ اقداماتی مانند؛ بیان تعهد آمریکادر قبال منطقه پس از خروج آمریکا از افغانستان در سال 2021 و متعاقب آن کاهش توان دفاعی آمریکا، مقابله با گسترش چین، مقابله با تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین که پیامدهایی برای خاورمیانه دارد، مقابله با تجاوزات منطقه‌ای ایران و تقویت همسویی میان اسرائیل و عربستان.
  8. تحلیگر شورای آتلانیتک بحث خود را اینطور جمع‌بندی می‌کند که؛ امنیت بلندمدت در خاورمیانه با توانایی حفظ نظم بازدارنده منطقه ای پایدار علیه ایران و عوامل آن آغاز خواهد شد. از آنجا که بررسی وضعیت جهانی سال ۲۰۲۱ نشان داد که ایالات متحده فاقد نیروهای لازم برای حفظ وضعیت دفاعی قابل توجه و دائمی در خاورمیانه است، این نظم منطقه ای به فشار ایالات متحده به سمت راه حل دو کشوری بستگی خواهد داشت. و موفقیت آینده برای آمریکا، از بسیاری جهات، وابسته به این است که چگونه می تواند اقدامات اسرائیل را شکل دهد.

شورای آتلانتیک؛ حملات ۷ اکتبر حماس و پاسخ مداوم اسرائیل به غزه چه تاثیر ماندگاری بر استراتژی آمریکا در خاورمیانه داشته است؟پاسخ این سوال روشن خواهد شد و در روزهای اخیر دو دریچه به رویکرد دولت بایدن در قبال این مناقشه و چالش های خاورمیانه و امنیت جهانی به صورت گسترده تر باز شده است. انتظار حماس از آزادی تعدادی از گروگان های خود در ازای توقف درگیری ها، اولین گام دولت برای حل مناقشه غزه و رسیدگی به منابع گسترده تر بی ثباتی در منطقه است. در واقع اصول راهنمای این رویکرد نسبت به قبل از ۷ اکتبر تغییری نکرده است.  و در حالی که این درگیری ضرورت دخالت ایالات متحده در منطقه را افزایش داده است، این تنها یکی از چندین تحولی است که نیاز به رهبری مجدد ایالات متحده دارد.

آخرین واکنش‌های دولت مربوط به سخنرانی روز شنبه برت مک گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید برای خاورمیانه درگفتگوی منامه 2023 در بحرین در روز شنبه بود.  دوم؛ سرمقاله روزنامه واشنگتن پست به قلم جو بایدن با عنوان “آمریکا از چالش پوتین و حماس عقب نشینی نخواهد کرد” بود. شایان ذکر است که اظهارات مک گورک در منامه به عنوان بخشی از تلاش های دولت برای برقراری آتش بس موقت در غزه و آزادی بخشی از گروگان های  حماس  در توافقی که روز سه شنبه اعلام شد و همچنین شامل آزادی ده ها اسیر فلسطینی از سوی اسرائیل نیز بیان شد . (قطر میانجی اصلی در این معامله بود.)

به وضوح آنچه بایدن و مک گورک در روزهای اخیر ارائه کردند، ناشی از سازگاری نشست های ۲۰۲۲ بایدن در عربستان با رهبری شورای همکاری خلیج فارس را نشان می دهد.  آن ها از پنج اصل راهنما پیروی می کنند که مک گورک به عنوان “دکترین بایدن” برای خاورمیانه در شورای آتلانتیک در ماه فوریه ارائه کرد : مشارکت، بازدارندگی، دیپلماسی، یکپارچگی و ارزش ها. در نقش قبلی ام در شورای امنیت ملی که زیر نظر مک گورک کار می کردم، دیدم که این اصول دست اول توسعه پیدا کردند، همان طور که در سفر بایدن در سال 2022 به منطقه و در رویکرداستراتژی امنیت ملی در سال2022 به خاورمیانه آشکار شد .

حتی پس از حملات ۷ اکتبر، این پنج اصل زیربنای اقداماتی هستند که ایالات متحده امروز انجام می دهد، از جمله؛ تایید حمایت قاطع ایالات متحده از امنیت اسرائیل. با این حال، بایدن و مک گورک هر دو بر مسیری برای امنیت اسرائیل تاکید کردند که ماهیت استراتژیک دارد و فراتر از یک تضمین مبتنی بر قدرت سخت است . در واقع، آن ها روشن می‌کنند که امنیت بلندمدت اسرائیل وابسته به اجازه دادن به مردم فلسطین برای زندگی امن در کشور خودشان است. ایالات متحده در توانایی خود برای تضمین امنیت اسرائیل و پیشرفت به سمت یک راه حل دو کشوری پایدار منحصر به فرد است.  سرمقاله بایدن، اظهارات مک گورک در منامه و اظهارات مرتبط با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست گروه هفت (جی ۷)در ۸ نوامبر حاوی همان عناصری است که این مسیر را ترسیم می کنند.

این عناصر شامل پنج گام پیشگیرانه برای غزه است: ۱)عدم جابجایی اجباری فلسطینی ها در غزه، ۲)عدم اشغال مجدد غزه توسط اسرائیل، ۳)عدم کاهش قلمرو غزه، ۴)عدم استفاده از غزه برای حمله مجدد به اسرائیل و ۵)عدم محاصره جمعیت غیرنظامی.

پنج گام مثبت برای دستیابی به یک راه حل پایدار برای بحران به آینده  : ۱)مردم فلسطین باید در مرکز غزه پس از بحران باشند؛ ۲)کرانه باختری و غزه باید به حاکمیت یکپارچه بازگردند؛ ۳)اسرائیل باید امن باشد؛ ۴)غزه ای ها به بهبود کیفیت زندگی نیاز دارند؛ و ۵)غزه به یک مکانیسم بازسازی پایدار نیاز دارد.

عوامل مرتبط با استراتژی آمریکا

در این لحظه پرتنش این خطر وجود دارد که درگیری را به صورت مجزا ببینیم. فوری ترین نیاز حل مناقشه اسرائیل و حماس، برقراری مجدد بازدارندگی اسرائیل و پیشرفت به سمت راه حل دو کشوری است.  اما این کار باید همراه با مجموعه گسترده تری از اقدامات آمریکا انجام شود، از جمله:

بیان تعهد آمریکادر قبال منطقه پس از خروج آمریکا از افغانستان در سال 2021  و متعاقب آن کاهش توان دفاعی آمریکا

مقابله با گسترش چین

مقابله با تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین که پیامدهایی برای خاورمیانه دارد

مقابله با تجاوزات منطقه ای ایران

تقویت همسویی میان اسرائیل و عربستان

ایالات متحده باید این اقدامات را انجام دهد زیرا؛ این نهاد منحصر به فرد است که برهمه عوامل مرتبط به هم در بازی غالب تاثیر می‌گذارد.

درگیری اسرائیل و حماس

حمله ۷ اکتبر حماس اعتبار بازدارنده اسرائیل را از بین برد. حتی اگر اسرائیل در طول چند هفته گذشته توانسته بود حماس را از بین ببرد، این اتفاق می افتاد.  وجهیه اسرائیل به عنوان یک نیروی متوازن علیه ایران به طور موقت کاهش یافته است. در نتیجه ، ایالات متحده دو گروه حمله  ناو هواپیما بر و دیگر قابلیت های نظامی مهم را با هدف جلوگیری از گسترش درگیری ایران و متحدانش در منطقه مستقر کرد. تا ایران و نیروهای نیابتی آن را از گسترش درگیری بازدارد .  آمریکا همچنین طی چند هفته گذشته سه حمله جداگانه علیه نیروهای نیابتی ایران در سوریه انجام داده است. در حالی که کارزار اسرائیل در غزه به منظور از بین بردن حماس و برقراری مجدد بازدارندگی است، شمار قابل توجهی از تلفات غیرنظامیان، حل و فصل سیاسی پس از درگیری با مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری را دشوارتر خواهد کرد. این توافق و پذیرش منطقه ای آن از سوی اعراب، تاثیر بیشتری بر امنیت اسرائیل نسبت به تلاش های کوتاه مدت آن علیه حماس خواهد داشت.

افغانستان و تعادل مجدد وضعیت جهانی سال ۲۰۲۱

درست زمانی که ایالات متحده از افغانستان خارج می شد، مقادیر قابل توجهی از تواناترین توان رزمی خود را از خاورمیانه به اروپا و آسیا منتقل کرد. علی رغم سخنان اطمینان بخش مقامات ارشد دولت بایدن در آن زمان، رهبران منطقه این اقدامات را نشانه ای از این می دانستند که ایالات متحده دیگر به دفاع از منطقه متعهد نیست.  همزمان با موضع گیری های کنگره در مورد فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، چندین کشور منطقه ای تصمیم گرفتند روابط امنیتی خود را با کشورهایی مانند چین متنوع کنند . اقدامات اخیر دولت آمریکا برای ایجاد توافقنامه های امنیتی جدید در منطقه و همچنین فروش سلاح، ابزاری برای متصل نگه داشتن کشورهای کلیدی منطقه به یک نظم منطقه ای به رهبری آمریکا است که به حل مناقشه غزه وابسته است.

مقابله با گسترش چین

همانطور که چندین کشور خاورمیانه روابط نظامی و فن آوری خود را با جمهوری خلق چین گسترش دادند، این تنوع یک چرخه معیوب ایجاد کرد که به موجب آن حضور فن آوری و زیرساخت های چینی ارائه جایگزین های آمریکایی را دشوارتر کرد . در دو سال گذشته، دولت بایدن تلاش کرده است تا کشورهای منطقه را وادار کند تا خود را از سیستم های فناوری چینی خاص کنار بگذارند و در عین حال جایگزین های آمریکایی را ارائه دهند.  علاوه بر این، ایالات متحده برای مقابله با سرمایه گذاری های زیرساخت های اقتصادی چین، راه اندازی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا را در جریان اجلاس سران گروه بیست (جی 20) در سال 2023 اعلام کرد.  با وجود مزایای اقتصادی بالقوه آن، این کریدور به یک خاورمیانه یکپارچه وابسته خواهد بود – که به حل مثبت مناقشه غزه نیز نیاز دارد.

حمایت از اوکراین در برابر روسیه

از نظر دیپلماتیک، منطقه خاورمیانه در حمایت از اوکراین در سازمان ملل متحد رای داده است. با این حال، منطقه به طور علنی از اوکراین برای کمک به مقاومت در برابر تهاجم همه جانبه روسیه حمایت نظامی نکرده است. منطقه یا به دنبال جدا کردن خود از پیامدهای بین المللی این تهاجم مانند کمبود مواد غذایی و تورم در مصر و اردن است یا مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر از افزایش قیمت انرژی سود می برد. به طور قابل توجهی، اسرائیل به دلیل نیاز اسرائیل به موافقت روسیه با حملات اسرائیل علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه، در حاشیه مناقشه اوکراین باقی مانده است. اگرچه دولت بایدن برای مقابله با تلاش های روسیه برای استفاده از منطقه برای دور زدن تحریم ها تلاش کرده است، اما رهبری آمریکا در منطقه همچنان برای جلوگیری از دسترسی روسیه به روزنه های تحریم مهم است . همان طور که بایدن بیان کرد، حمایت آمریکا از اوکراین با ابلاغ تعهد ایالات متحده به عقب نشینی در برابر تجاوز و حفظ نظم جهانی، اهمیت ویژه ای برای منطقه دارد.

از بین بردن حماس و تلفات غیرنظامیان و بدتر شدن شرایط انسانی با کمک به تحقق این پیشرفت، روشن است که کاخ سفید درک می کند که الزامات امنیتی بلندمدت اسرائیل همچنان به اظهارات بایدن درباره لزوم حفاظت از جان غیرنظامیان و اینکه اسرائیل مانند، یک نیروی اشغالگر در غزه عمل نکند، وابسته است.

امنیت بلندمدت در خاورمیانه با توانایی حفظ نظم بازدارنده منطقه ای پایدار علیه ایران و عوامل آن آغاز خواهد شد. از آنجا که بررسی وضعیت جهانی سال ۲۰۲۱ نشان داد که ایالات متحده فاقد نیروهای لازم برای حفظ وضعیت دفاعی قابل توجه و دائمی در خاورمیانه است، این نظم منطقه ای به فشار ایالات متحده به سمت راه حل دو کشوری بستگی خواهد داشت. این پیشرفت به نوبه خود به اسرائیل اجازه خواهد داد تا روابط خود را با عربستان سعودی عادی کند و به طور جامع تر خود را در منطقه ادغام کند. در کنار مزایای عادی سازی گسترده، توافق های امنیتی آمریکا که کشورهای منطقه به دنبال آن هستند، نشان دهنده تعهد ایالات متحده به دفاع از منطقه خواهد بود. همانطور که بایدن و مک گورک هر دو بیان می کنند، موفقیت آینده این تلاش ها، از بسیاری جهات، وابسته به این است که ایالات متحده چگونه می تواند اقدامات اسرائیل را شکل دهد. اولین گام ستودنی در این مسیر آتش بس موقت و آزادی نسبی گروگان ها است.

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/the-post-october-7-us-strategy-in-the-middle-east-is-coming-into-focus/

منبع: شورای آتلانیک

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید