چرا آتش‌بس موقت را باید شکست بزرگ اسرائیل دانست؟

توافق آتش بس موقت چهار روزه، سندی محکم بر ناتوانی صهیونیست ها در کسب دستاوردهای میدانی بوده است و الا اگر آن ها می توانستند به اهداف خود در میدان های جنگ غزه دست پیدا کنند، هیچگاه با حماس مذاکره نمی کردند. موضوعی که البته بسیاری از تحلیلگرانِ شناخته شده اسرائیلی نیز در مدت اخیر به آن اشاره داشته‌اند.
از ساعت 7 صبح جمعه گذشته، پس از کش و قوس های فراوان و رایزنی های قابل توجه بین المللی، آتش بس موقت 4 روزه میان رژیم اشغالگر قدس و جنبش حماس در بحبوبحه جنگ غزه آغاز شده است. آتش‌بسی که پس از گذشت بیش از یک و نیم ماه از آغاز جنگ غزه حاصل شده و بسیاری انتظار آن را داشتند که خیلی زودتر(با توجه به حجم گسترده حملات غیرانسانی صهیونیست ها به نوار غزه) برقرار شود.

با این حال، این آتش بس که در روز سه شنبه(6 آذرماه) آخرین روز خود را سپری می کند، حامل بندها و مفادی است که مواردی نظیر تسهیل روند ورود سوخت، مواد غذایی و دارویی، و ارائه دیگر کمک های ضروری به مردم نوار غزه را در بر می گیرد. در عین حال، حملات گسترده هوایی، توپخانه ای و زمینی صهیونیست ها به نوار غزه نیز همگی به حالت تعلیق درآمده اند و البته که روند مبادله اسرا میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی با میانجی گری طرف های بین المللی هم در دستورکار قرار گرفته است.

با این همه، شاید یکی از اصلی ترین و مهمترین نکاتی که در مدت اخیر، بسیاری از ناظران و تحلیلگران منطقه‌ای و بین المللی به آن اشاره داشته اند، این موضوع بوده که توافق آتش بس موقت 4 روزه، پیروزی بزرگی برای حماس و شکستی تحقیر آمیز برای صهیونیست ها بوده است. در این زمینه، به طور خاص می توان به 4 نشانه از این شکست بزرگ برای صهیونیست ها نیز اشاره کرد.

یک: تن‌دادن صهیونیست ها به معادلات مد نظرِ حماس
رژیم اشغالگر قدس پس از بیش از یک و نیم ماه جنگ افروزی وحشیانه علیه نوار غزه، در نهایت به همان چیزی تن داد که مقاومت اسلامی فلسطین در روزهای آغازین درگیری و نبرد با ارتش اسرائیل، بر آن تاکید کرده بود. در این راستا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تاکید کرده بود که آمادگی دارد تا اسرای غیرنظامی صهیونیست را به دلایل انساندوستانه با غیرنظامیان فلسطینی که در زندان های رژیم اشغالگر قدس به سر می برند و اغلب آن‌ها را نیز زنان و کودکان و سالخوردگان تشکیل می دهند، مبادله کند.

با این حال، مقام های صهیونیست هر مرتبه اهرم زور و قدرتِ نظامی ادعایی خود را به رخ می کشیدند و تاکید داشتند که خود توانایی آزادسازی اسرای اسرائیلی را دارند. معادله ای که محقق نشد و در نهایت صهیونیست‌ها مجبور شدند در قالب توافق آتش بس موقت، همان اصول و بندهایی را بپذیرند که حماس بر آن ها تاکید داشت. کما اینکه یک مرتبه به دلیل عدم رعایت اصول توافق شده در قالب توافق آتش بس و مبادله اسرا، حماس چند ساعت از تحویل اسرای اسرائیلی امتناع کرد. در نهایت نیز صهیونیست ها بار دیگر مجبور شدند همان کاری را انجام دهند که حماس از آن ها خواسته است.

دو: شکست اخلاقی بزرگ صهیونیست ها
رژیم اشغالگر قدس همواره رژیمی غیرانسانی و خونخوار بوده و حضور دولت های مختلف در اراضی اشغالی نیز تغییری در این ماهیت کثیف صهیوست ها ایجاد نکرده است. در جریان اتش بس موقت 4 روزه نیز رژیم اشغالگر قدس بار دیگر نشان داد که به هیچ عنوان برای هیچ توافقی احترام قائل نیست(بگذریم که این رژیم تاکنون موجب به شهادت رسیدن بیش از 20 هزار غیرنظامی در نوار غزه شده است. جمعیتی که اغلب آن ها را نیز زنان و کودکان تشکیل می دهند.)

کما اینکه جدای از برخی بدقولی های آن ها در روند مبادله اسرا، شاهد بوده ایم که صهیونیست ها در دوره آتش‌بس موقت، به روی مردم بی دفاع که بعضا در حال بازگشت به خانه های خود بودند، آتش گشودند و موجب کشته و زخمی شدن شماری از فلسطینی ها شدند. صهیونیست ها به قدری از تحمیل شکستی که حماس در جریان معادله مبادله اسرا و آتش بس موقت به آن ها تحمیل کرده بود عصبانی بودند که دیدیم به شماری از فلسطینی‌هایی که در محل زندان های رژیم اشغالگر قدس تجمع کرده بودند و از آزادی قریب الوقوع زندانیان فلسطینی خوشحال بودند نیز تیراندازی کردند و موجب زخمی شدن شماری از آن ها شدند. مسائلی که همه و همه از یک شکست اخلاقی بزرگ برای رژیم صهیونیستی حکایت دارند.

نکته جالب اینکه اغلب اسرای صهیوست وقتی به اراضی اشغالی بازگشته اند و یا تصاویر آزادسازی آن ها منتشر شده، از رفتارهای خوب و انسانی نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین با خود تشکر کرده اند. موضوعی که می تواند یک پیروزی اخلاقی بزرگ برای مقاومت فلسطینی باشد. در عین حال، انتشار تصاویر اسرای آزاد شده فلسطینی نشان می دهد که اغلب آن ها را نوجوانان و زنان تشکیل می دهند. موضوعی که پیام های روشنی را در مورد ماهیت سیاست های غیرانسانی صهیونیست ها مخابره می کند.

سه: شوک اطلاعاتی بزرگ به رژیم صهیونیستی
در روزهای گذشته، مناطق شمالی نوار غزه صحنه درگیریهای سنگین میان مبارزان فلسطینی و ارتش اسرائیل بوده است. در این راستا، اغلب تحلیلگران اطلاعاتی و امنیتی رژیم اشغالگر قدس این اعتقاد را داشتند که اسرای اسرائیلی، به مناطق جنوبی نوار غزه منتقل شده اند. با این حال، نکته جالب این بوده که رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین در جدیدترین دور از روند مبادله اسرا با صهیونیست ها، اقدام به آزادی اسرای اسرائیلی از مناطق شمالی نوار غزه کرده اند.

جالب‌تر اینکه پیشتر هم مبارزان شاخه نظامی حماس، اسرای اسرائیلی را از بخش های شمالی نوار غزه آزاد کرده و تحویل مقام های صلیب سرخ داده بودند. معادله ای که نشان می دهد تا چه اندازه تحلیل های اطلاعاتی صهیونیست ها از نوار غزه ضعیف است و مقاومت اسلامی فلسطین می تواند معادلات مد نظر خود را به رژیم اشغالگر قدس تحمیل کند و جلوی چشم صهیونیست ها رژه قدرت برود.

چهار: تحقیر قابل تامل دولت نتانیاهو
هم نتانیاهو و هم اعضای کابینه افراطی وی و البته ژنرال های ارشد ارتش اسرائیل، از روزهای آغازین جنگ غزه تاکنون، مدام از نابودی قریب الوقوع جنبش حماس و آزادی کلیه اسرای اسرائیلی سخن می گفتند. حتی در همان نخستین روزهای آغاز حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه نیز این نکته گفته شد که یک تیپ از نیروهای ویژه ارتش اسرائیل وارد نوار غزه شده اند و تمرکز آن ها صرفا بر آزاد‌سازی اسرای اسرائیلی است.

با این حال، تمامی این ادعاها پوچ بودن خود را در روزهای اخیر به نمایش گذاشته اند. انگار این نکته بر همگان آشکار شده که رژیم اشغالگر قدس صرفا ادعا و توهم است و با همین اهرم ها است که توانسته سال ها تصویری پوشالی از قدرت خود را به نمایش بگذارد. همینکه دولت نتانیاهو در نهایت مجبور شده با جنبش حماس که مدعی اراده جدی خود جهت نابود کردن آن است مذاکره کند، دلیلی روشن و محکم از این موضوع است که صهیونیست‌ها به واسطه شکست های بزرگ خود در عرصه میدانی جنگ غزه، دیگر نتوانسته اند جلوی فشارهای گسترده جامعه صهیونیستی مقاومت کنند و مجبور به تن دادن به معادله مطلوبِ حماس شده اند.

به بیان ساده تر، توافق آتش بس موقت 4 روزه، سندی محکم بر ناتوانی صهیونیست ها درکسب دستاوردهای میدانی از جنگ غزه بوده است و الا اگر آن ها می توانستند به اهداف خود در میدان های نبرد مذکور دست پیدا کنند، هیچگاه با حماس مذاکره نمی کردند. موضوعی که البته بسیاری از تحلیلگران شناخته شده اسرائیلی نیز در مدت اخیر به آن اشاره داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید