اقتصاد اسرائیل نمی‌تواند هنگام نبرد پابرجا بماند!

• در جنوب رژیم صهیونیستی، محصولات زراعی در حال حاضر در زیر نور خورشید منتظر می‌مانند، هر دقیقه که می‌گذرد بیشتر پژمرده می‌شوند و درحالی‌که وسایل نقلیه ارتش در حال عبور هستند، اندکی می‌لرزند. مزارع این منطقه به پهنه وسیعی برای برگزاری عملیات ارتش تبدیل‌شده است که مملو از چادرها و مخازن سبز زیتونی است. مزرعه‌داران در هیچ جا دیده نمی‌شوند .
• حدود هفت هزار شهروند تایلندی، بیشترین سهم نیروی کار کشاورزی را تشکیل می‌دهند، پس از ربوده شدن حدود 22 نفر و قتل‌عام ده ها نفر از رژیم صهیونیستی فرار کردند .
• رژیم صهیونیستی به نوآوری‌های فنّاورانه خود در کشاورزی و توانایی خود برای رشد در یک منطقه عمدتاً خشک و تغذیه مردم خود افتخار می‌کنند. اکنون در صدر فهرست بخش‌هایی قرار دارد که بار سنگین جنگ طولانی با حماس را متحمل خواهند شد. نفت و گاز، گردشگری، مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی و فناوری برخی از موارد دیگر همه آسیب‌دیده‌اند .
• سیندی، از فیلیپین که به دلایل امنیتی خواست تنها بانام کوچک خود شناسایی شود، گفت: “بسیاری از همکاران من ترک کرده‌اند.” او در بازاری در اورشلیم به من گفت: ما هم می‌رویم، اگر اوضاع بدتر شود.
• بسیاری از خطوط هوایی پروازهای خود را به رژیم صهیونیستی متوقف کرده‌اند درحالی‌که دولت درخواست کرده است که فعالیت در یک میدان گازی متوقف شود تا خطر حمله هدفمند به حداقل برسد. «شیکل» واحد پول رژیم صهیونیستی در حال حاضر به پایین‌ترین حد در 14 سال گذشته سقوط کرده است، بانک مرکزی پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال جاری را از 3 درصد به 2.3 درصد کاهش داده است و صنایع برجسته با اختلال مواجه هستند.
• رژیم صهیونیستی با 200 میلیارد دلار ذخایر و 14 میلیارد دلار کمک، عمدتاً برای بودجه نظامی، وارد جنگ شد. بااین‌حال کارشناسان میگویند که درگیری‌های جاری میلیاردها دلار برای اقتصاد رژیم صهیونیستی هزینه خواهد داشت و بهبود آن نسبت به گذشته بسیار طولانی‌تر خواهد بود. داوطلبان رژیم صهیونیستی در داخل و خارج با نیروی کار اضافی و کمک‌های اقتصادی دست‌به‌کار می‌شوند حرکتی قابل‌تحسین اما برای جبران کمبود اقتصادی کافی نیست.
• میشل استراوچینسکی، اقتصاددان دانشگاه عبری اورشلیم و مدیر سابق بخش تحقیقات بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، گفت که هزینه دو رویارویی قبلی، جنگ لبنان در تابستان 2006 و علیه حماس در سال 2014 تا 0.5 جی دی چی هزینه داشت. اما این بار، برآوردها برای کاهش 3.5 تا 15 درصدی سالانه در سه‌ماهه آخر سال جاری است.
• کل شهرها رهاشده‌اند و مشاغل تعطیل‌شده‌اند زیرا دویست و پنجاه هزار نفر تخلیه‌شده و مجبور شده‌اند در هتل‌های کشور یا با اقوام ساکن درجاهای دیگر پناه بگیرند. علاوه بر این، فراخوان سیصد و شصت هزار نفر از نیروهای ذخیره که در زمان صلح در مشاغل مختلف مشغول به کار بودند، شرکت‌ها را تحت‌فشار قرار داده و ادامه فعالیت آن‌ها را به‌عنوان مشاغل انتفاعی متزلزل کرده است. استراوچینسکی گفت: اگر جنگ طولانی باشد، تأثیر کمبود منابع انسانی هزینه زیادی برای اقتصاد رژیم صهیونیستی خواهد داشت.
• گردشگری، بخشی که سه درصد از تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد و به‌طور غیرمستقیم شش درصد از کل مشاغل را فراهم می‌کند، ضربه مُهلکی نیز خورده است. ساحل در تل‌آویو و خطوط سنگفرش شده شهر قدیمی در اورشلیم، جاذبه‌های گردشگری اصلی، هر دو خالی هستند.
• الان فصل اوج گردشگری است، اما رستوران‌ها و بارها در محله‌های تاریخی دروازه یافا به تعداد کمی از بازدیدکنندگان، بیشتر روزنامه‌نگاران، خدمات ارائه می‌کنند. گردشگرانی که این بخش از جهان را برای غوطه‌ور شدن در آفتاب و حمام کردن در حال و هوای مخلوط خاورمیانه و غربی ؛ با لذت بردن از حُمُص و کوکتل در آب‌وهوای مطبوع نوامبر غایب بودند. هتل‌ها میزبان آوارگان داخلی بودند، با مقداری یارانه از سوی دولت، اما هنوز ضرر زیادی داشتند.
• هم یهودیان رژیم صهیونیستی و هم کارآفرینان عرب تبار در اینجا در استیصال خود متحد شده بودند، جرعه‌جرعه قهوه می‌نوشیدند و ناامیدانه به خیابان‌های خالی خیره می‌شدند. در هتل مارکت هاوس در همان نزدیکی، علا مارشاگی، یک عرب رژیم صهیونیستی، در محل پذیرایی نشست و گفت که در مقایسه با سال‌های گذشته تنها 10 درصد اشغال بود. اتاق‌ها توسط افرادی اشغال‌شده بود که با ما و با ضرر تخفیف سنگین از جنوب تخلیه‌شده بودند. او به فارین پالیسی گفت 50 درصدی به‌اضافه غذای رایگان از آن‌ها پذیرایی می‌کنیم . در حال حاضر، دولت کمک می‌کند، اما این فقط تا 22 نوامبر است. (یک کد مهم! یعنی تا 22 نوامبر بحران خاتمه خواهد یافت؟! نیاز به بررسی دارد)
• صنعت استارت آپ در رژیم صهیونیستی موفقیت بزرگی داشته است و اگرچه در مقایسه با آن آسیب کمتری می‌بیند، اما از قبل تحت‌فشار بود زیرا سرمایه‌گذاران از کشوری که در اعتراضات گسترده به اصلاحات قضایی غرق‌شده بود عقب‌نشینی کردند. سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش در سال گذشته به نصف کاهش یافت و هزاران نفر در اعتراض به اصلاحات قضایی دولت که ظاهراً دادگاه‌ها را تضعیف می‌کند و سیاستمداران حاکم را قدرت می‌بخشد، تجمع کردند.
• گروهی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر جهانی به کمک استارتآپ های نوپای رژیم صهیونیستی آمده‌اند و تلاش می‌کنند میلیون‌ها دلار برای نجات آن‌ها از ورشکستگی جمع‌آوری کنند. آن‌ها ابتکاری به نام ملت آهنین (پیشنهاد حمله سایبری و هک به این کمپین و تحریم اقتصادی شرکت‌ها و بانیان آن برای رسوای آن‌ها) را برای محافظت از شرکت‌ها و اقتصاد کشور از فروپاشی تحت‌فشار راه‌اندازی کرده‌اند. (بیش از 20 درصد از نیروهای ذخیره به‌عنوان کارمند در صنعت فناوری دو برابر شدند). بنیان‌گذاران ابتکار ادعا کردند که 150 شرکت (فهرست این شرکت‌ها را با هک و کار سایبری باید درآورد) قبلاً برای دریافت شانسی بین 500 هزارتا 1.5 میلیون دلار برای ادامه فعالیت کسب‌وکار خود به دنبال کمک بوده‌اند .
• بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه عبری با عنوان «مشارکت جامعه مدنی در رژیم صهیونیستی در طول جنگ شمشیرهای آهنین» انجام شد، تقریباً نیمی از جمعیت رژیم صهیونیستی به نحوی در طول جنگ شمشیرهای آهنین داوطلب شدند تا به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به هم‌وطنانی که تحت تأثیر حملات حماس و جنگ متقابل بودند، کمک کنند(یعنی در حد 70 درصد هم حاضر نشدند به هم کمک کنند!! (
• پروفسور Michal Almog-Bar نویسنده این مطالعه، به رسانه‌های رژیم صهیونیستی گفت که سازمان‌های بشردوستانه داخلی و سازمان‌های غیردولتی ده ها میلیون دلار اهدا کردند، درحالی‌که تخمین زده می‌شود که کمک‌های یهودیان در آمریکای شمالی به صدها میلیون دلار برسد. (کد مهمی بود، فکر کرده‌اند هنوز مردم جهان تحت سلطه رسانه‌ای 30 سال پیش هستند و جیب‌ها را برای صهیونیست‌ها شل خواهند کرد!!!(
• در همین حال، اقتصاددانان برای تأمین هزینه‌های جنگ که انتظار می‌رود به میلیاردها شیکل افزایش یابد، دولت را تحت‌فشار قرار می‌دهند تا بودجه را دوباره اولویت‌بندی کند. سیصد اقتصاددان رژیم صهیونیستی نامه‌ای سرگشاده به دولت نوشتند (که البته اگر در ایران ما بود کلی در بوق وکرنا می‌کردند! اما اینجا نامه سیصد اقتصاددان سانسور می‌شود یا حداقل انتشار محدود!) و از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، که از یک حزب راست افراطی است، خواستند تا فوراً مجموعه‌ای از اقدامات را اجرا کنند که هرچند برای برخی از رأی‌دهندگانشان ناخوشایند باشد. آن‌ها همچنین خواسته‌اند که پولی که برای برنامه‌های آموزشی برای جوامع افراطی ارتدکس کنار گذاشته می‌شود، به هزینه‌های نظامی اختصاص یابد.
• استراچینسکی گفت که اولویت‌ها تخصیص مجدد میلیاردها شیکل به سمت هزینه‌های دفاعی و غرامت دادن به افراد و شرکت‌های آسیب‌دیده به‌ویژه در جنوب و شمال است. ما توصیه می‌کنیم آنچه را که وجوه ائتلاف نامیده می‌شود، یعنی پولی که برای برنامه‌های کلیدی احزاب مختلف تحت توافقنامه ائتلاف تخصیص داده می‌شود، هدایت کنید.
• جناح راست افراطی همچنان مصمم است که اجازه ندهد فلسطینی‌ها بخشی از راه‌حل باشند. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، پر سر و صداترین رهبر راست افراطی، از پیشنهاد استخدام فلسطینیان بیشتر برای رفع کمبود کارگران در مزارع رژیم صهیونیستی جلوگیری کرده است.
• صنعت کشاورزی با کمبود ده هزار کشاورز!!! مواجه است و وزارت کشاورزی رژیم صهیونیستی طرحی را برای استخدام هشت هزار نفر از کسانی که از کرانه باختری رود اردن، شامل زن های فلسطینی در تمام سنین و مردان 60 ساله یا بیشتر، پیشنهاد کرده است. (باید بچه‌های مقاومت رو در قالب این نیروی کار نفوذ داد به داخل سرزمین‌های اشغالی)
• رژیم صهیونیستی تازه‌وارد در درگیری نیست و درگذشته از آن عبور کرده است، اما این بار انتظار می‌رود که جنگ طولانی‌تر باشد و ممکن است به یک رویارویی منطقه‌ای تبدیل شود. استراچینسکی پیشنهاد کرد که عامل کلیدی درنهایت طول درگیری خواهد بود.

 

منبع: فارن پالیسی
ترجمه دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید