سیاست ارعاب و ابهام نصر الله

این روزها، سخن از انواع اسلحه و توانمندی‌های محور مقاومت در منطقه برای مبارزه با رژیم صهیونیستی، ورد زبان همه است.در توانمندی‌های نظامی مقاومت، شکی نیست اما یکی از موثرترین ابزارهای مقاومت علیه صهیونیست‌هادر جنگ اخیر سیاست سکوت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بود وحالا نیز سیاست ابهام،به حیرت و سردرگمی صهیونیست ها خواهد افزود.

 این روزها، سخن از انواع اسلحه و توانمندی‌های محور مقاومت در منطقه برای مبارزه با رژیم صهیونیستی، ورد زبان همه است.در توانمندی‌های نظامی مقاومت، شکی نیست اما یکی از موثرترین ابزارهای مقاومت علیه صهیونیست‌هادر جنگ اخیر سیاست سکوت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بود وحالا نیز سیاست ابهام،به حیرت و سردرگمی صهیونیست ها خواهد افزود.

واقعیت این است که برخی از تحلیلگران بویژه ناظرین غربی سخنرانی نصر ا… را به منزله افزایش و تصعید تعارضات در سرزمینهای شمالی اشغالی تحلیل می کردند. اما آنچه نصرالله در این سخنرانی یادآور شد ابتدا تجلیلی از شهدای غزه و نیز ورود مجاهدین عراقی ویمنی به جنگ غزه بود و در ابتدای سخنرانی عملیات ۷ اکتبر را در ابعاد تصمیم گیری و اجرا یک عملیات صد درصد فلسطینی خواند که بدون هماهنگی با بیروت و تهران رخ داده‌است. در بخش دوم وی به مسئولیت جبهه مقاومت و کشورهای منطقه نسبت به مقاومت غزه سخن گفت و یادآور شد که مقاومت لبنان از همان ۸ اکتبر عملیات خود را برای مشغول نگه داشتن جبهه شمالی آغاز کرده است. در ادامه نیز نصرالله همچنان با پاسخ ابهام آمیز از عبارت همه “گزینه ها روی میز است” در قبال اسراییل سخن گفت.البته این رویکرد حزب‌الله صرفا در حوزه رسانه نیست و با وجود ارسال ده‌ها پیام متعدد سوالی، درخواستی، تهدیدآمیز و … از طرق مختلف به حزب‌الله، پاسخ‌های حزب‌الله بسیار مبهم، کلی و قابل تفسیر بوده است و همین موجب سردرگمی و عصبانیت دشمن شده است. دیروزنیز کل محور مقاومت دست به تشدید حملات بطور یکپارچه زد تا علاوه بر افزایش فشار، آمادگی مقاومت برای جنگ گسترده نیز اعلام شود. اکنون معادلات در دستگاه محاسباتی رژیم غیرخطی شده است زیرا آنها در حالی که منتظر ورود گسترده حزب‌الله بودند، از یمن خوردند و هنگامی که بر یمن تمرکز کردند، شراره آتش از عراق وارد عرصه شد‌. این مسئله باعث می‌شود تا پیچ و مهره تصمیم‌گیری در اسرائیل و آمریکا فروبپاشد زیرا پیامد روشن هیچ تصمیمی مشخص نیست.با این حال،برخلاف بسیاری که پیش بینی شان قبل از این سخنرانی، ورود حزب الله به جنگ تمام عیار با اسراییل بود،نصر الله هوشمندانه و حساب شده موضع گرفت و ابتدا به ساکن خود را یک نیروی لبنانی تعریف کرد.واقعیت این است که فضای سیاسی لبنان را نمی توان با فضای  عراق و یمن مقایسه کرد؛ در نتیجه رفتار حزب‌الله به نسبت انصار‌الله و حشدالشعبی ملی‌تر می‌باشد. در چنین شرایطی راهبرد حزب‌الله جنگ تدریجی و «ضربات کنترل شده» خواهد بود و به نظر می رسد تصعید درگیریها فراتر از مزارع شبعا و جبهه شمالی اسراییل نخواهد رفت. تغییر خط قرمز های حزب الله به ویژه بعد از جنگ سیف القدس در می ۲۰۲۱، بسیار دقیق و منطقی تنظیم و بر اسرائیل تحمیل شده است.

نمونه آن در ارسال پهپادها به حوزه گازی کاریش در جولای۲۰۲۲مشاهده شد که هشداری جدی به اسرائیل بود و انعقاد معاهده مرزهای دریایی را تسهیل کرد..طی ۲۸روز از آغاز نبرد طوفان الاقصی و استمرار جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان اعم از کودک و زن در غزه نیز حملات راکتی و پهپادی حزب الله صرفا به اهداف نظامی در حدود ۱الی ۲کیلومتری از مرز (خط آبی)محدود شده است و البته حملات سایر گروه های مقاومت فلسطینی از جنوب لبنان به اسرائیل نیز طی این ۲۸روز ادامه داشته است. سید حسن عصر دیروز در این خصوص با مخاطب لبنانی خود بسیار خوب صحبت کرد جایی که هدف و مقصد بعدی رژیم را مردم لبنان معرفی کرد. این مسئله اهمیت زیادی دارد زیرا متاسفانه فشارهای زیادی در سیاسیون لبنان بر حزب‌الله وجود دارد.

پایان بندی سخنان نصر ا…هم بسیار دقیق بود و با اشاره به واقعه اکتبر ۱۹۸۳ وکشته شدن۲۵۰ نظامی آمریکایی در لبنان، فضای ابهام را حفظ کرد: ” به امریکایی‌ها می‌گویم شکست های خود را در عراق و لبنان و خروج تحقیرآمیز از افغانستان به خاطر بسپارید، کسانی که در اوایل دهه هشتاد در لبنان شما را شکست دادند، هنوز زنده اند و فرزندان و نوه هایشان با آنها هستند”.  این سخن او از این بابت هوشمندانه است که اولاً یک عملیات روانی با مخاطب نظامیان اسرائیلی و آمریکایی است و آنها را بیمناک گسترش درگیری ها می کند و ثانیاً نوع و دامنه درگیری های جدید را مخفی نگاه می دارد که این هم از اصول نظامی گری است. دشمن را هم باید ترساند و هم باید در بی اطلاعی نگه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید