سیاهچاله جمعیتی!

محمد کاظم انبارلویی در یادداشتی نوشت: جامعه‌شناسان ،جمعيت‌شناسان و آینده پژوهان ما در دهه هفتاد خواب بودند. دولت ما در آن زمان براساس يك غفلت و جهل راهبردي و فقد دانش آينده‌پژوهي وارد معركه‌اي با دسيسه سازمان‌هاي جهاني شدند كه امروز ما از آن به‌عنوان «سياهچاله جمعيتي» و يك ابر بحران ياد مي‌كنيم.انقلاب صاحب يك كشور جوان شد اما پس از چهار دهه بر اثر يك غفلت راهبردي در سراشيبي پيري جمعيت افتاده است. نقشه اين بود تا 2050 ايران يك كشور پير با همسايگاني جوان باشد.
طي 30 سال گذشته كشور به سرعت رو به پيري و سياهچاله جمعيتي مي‌رفت و اگر چاره‌اي انديشيده نمي‌شد تا 150 سال دیگر هم نمي‌توانستيم از اين سياهچاله بيرون آیيم.
سياست‌هاي وزارت بهداشت در دهه دوم انقلاب به بهانه شعار فرزند كمتر زندگي بهتر در حقيقت به سمت يك نسل‌كشي خاموش با بيش از هزاران سقط در روز با بهانه‌هاي واهي علمي رفت و اكنون آثار وحشتناك آن را در خيابان‌ها ، معابر عمومي ، پارك‌ها و مساجد به صورت ظهور نسلي پير و فرسوده مشاهده مي‌كنيم.
مي‌گفتند كشور كشش غذادهي به فرزندآوري تصاعدي جمعیت را ندارد و در نرخ باروري حتي دستکاري مي‌كردند تا سياست‌هاي شوم كنترل جمعيت را توجيه كنند.
اکنون با نرخ باروري يك و شش دهم در سراشيبي سقوطي قرار داريم كه رهايي از آن را مشكل مي‌نماياند.
رهبري معظم انقلاب به عنوان چشم بيدار امت اولين كسي بود از يك دهه قبل زنگ بيدارباش را به صدا درآوردند و فرمودند:« جمعيت يكي از پرفايده‌ترين «ثروت»هاي يك كشور است. جمعيت براي اقتدار ملي، پويندگي و بالندگي كشور يك «فرصت» و امتياز است نه «تهديد:» !
معظم له سياستهاي كلي جمعيت را اینگونه به سران قوا ابلاغ فرمودند .
دست فرمان قوا بايد به اين سمت حركت كند كه ؛ موانع ازدواج رفع، تشكيل خانواده تسهيل و ترويج شود، از زوج‌هاي توانمند و جوان به طور جدي حمايت شود، سبك زندگي ايراني – اسلامي ترويج و نهادينه‌سازي شود، اميد به زندگي با تأمين سلامت و تغذيه سالم ارتقاء يابد و آسيب‌هاي اجتماعي چاره‌جويي شود.
مقام معظم رهبری 14 سياست مشخص و شفاف را در ابلاغ سياست‌هاي كلي جمعيت يادآور شدند:
10‌ سال قبل طرحي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد اما در عمل اتفاقي نيفتاد و يك فرصت 10 ساله از اين باب از دست رفت. يكي از مطالبات رهبري از مجلس يازدهم همين بود كه مجلس اهتمام ويژه در اين باب داشته باشد، لذا طرح «جواني جمعيت و حمايت از خانواده» تهيه پس از يك سال و اندي در هفته گذشته به تصويب مجلس و تأييد شوراي نگهبان رسيد. قانون «حمايت از خانواده و جواني جمعيت» را با بيش از 200 حكم همه ابعاد اين امر خطير را چاره‌جويي كرده و با مسئله‌شناسي دقيق 21 مانع اساسي را از پيش پاي ملت برداشته تا از «سياهچاله جمعيتي» كه دشمنان براي نابودي ملت تعبيه كردند ، نجات يابد.
9 كميسيون تخصصي با رأي بالاي 80 درصد تمام اشكالات و ابهامات طرح را رفع كردند .امروز ما داراي يك قانون جامع و کامل بدون نقص براي اجرا داريم كه مي‌توانيم مسير درستي را در اين وادي طي كنيم.
14 ماده اين قانون اختصاص به حمايت مادي و معنوي زوجين جوان دارد.
7 ماده اين قانون اختصاص بودجه به درمان زوجين نابارور و پيشگيري از ناباروري دارد .
7 ماده آن به طور مشخص و شفاف حمايت هاي دوران بارداري و شيردهي را توضيح داده است.
8 ماده آن اختصاص به حمايت از عموم مادران، 2 ماده اختصاص به مادران غيرشاغل و 2 ماده به حمايت از مادران دانشجو وطلبه دارد.
اين قانون مملو از ارائه تسهيلات و حمايت ها شامل تسهيلات مسكن، مشوق‌هاي اقتصادي ،تسهيلات شغلي، خدمات اجتماعي ، حمايت از گروه‌هاي مردمي و تسهيلات آموزشي است . كه هم عملي است و هم به راحتي و سهولت قابل دسترسي می باشد.
اين قانون در مورد اصلاح وتحول در متون و برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي به‌ويژه آموزش بهداشت و درمان حرف‌هاي علمي و عملي قابل تأملی دارد كه سال‌ها متخصصين روي آن كار كرده‌اند.
در بعد حكمراني‌، اجرا و نظارت به طور دقيق وظايف نهادهاي مسئول و متولي به طور مشخص در سه قوه مشخص شده است.
هفته گذشته مجلس با تصويب انقلابي و شوراي نگهبان با تأييد آن كه ماه‌ها روي آن در جريان تصويب قرار گرفته بودند يك گام بلند و تاريخي براي حل يكي از معضلات نظام برداشتند كه شايسته تقدير و امتنان هستند.
اجرای اين قانون كشور را از سقوط به يك آينده هولناك نجات مي‌دهد. ماده به ماده اين قانون پاسخگوي شبهات «موهوم» و «محتمل» كساني است كه در اوايل انقلاب با سياست فرزند كمتر رفاه بيشتر، ملت را در اين مخمصه جمعيتي انداختند.

اكنون رسانه‌ها به‌ويژه رسانه ملي بايد براي فرهنگ‌سازي اين قانون پاشنه‌هاي خود را ور بكشند و كمر همت بسته در خدمت اين سياست حياتي باشند.
اين خاطره را بزرگان انقلاب از امام(ره) بسيار نقل كرده‌اند، وقتي امام را در اوايل نهضت اسلامي به تبعيد مي‌بردند، از او پرسيدند:« پس ياران و سربازان شما كجا هستند؟» امام (ره) در جواب فرموده بودند، «ياران من در گهواره‌هاي مادرانشان هستند.»
یک دهه بعد 13 آبان 57 روز قدرت‌نمايي ياران امام (ره) بود . بعدها كه جنگ تحميلي رخ داد ميادين نبرد با استكبار جهاني عرصه قدرت‌نمايي نسلي بود كه در سال 1342 در گهواره‌ها بودند.
دشمن با تحميل سياست‌هاي جمعيتي در دهه 70 از طريق سازمان بهداشت جهاني مشغول كشتار نسلي شد كه به گهواره‌ها نرسند قبل از تشكيل جنين وحتي بعد از آن به فكر نابوديش باشند!!
امروز دهه هفتادي‌ و دهه هشتادي‌ها براي جبران اين غفلت تاريخي وظيفه خطيري به دوش دارند. نخبگان جامعه بيش از آنها مسئول هستند. قانون «حمايت از خانواده و جواني جمعيت» يك مسير نوراني براي نجات از سقوط در «سياهچاله جمعيتي» است. قواي سه گانه كشور به‌ويژه دولت در اين مورد مصمم هستند. اين قانون را موبه‌مو اجرا كنند. اين قانون اميد به آينده را افزايش مي‌دهد و توطئه‌هاي دشمن را در نسل‌كشي خاموش به باد فنا مي‌دهد.

منبع: الف

دیدگاهتان را بنویسید