پرده دوم؛ حاج قاسم سلیمانی مدافع امنیت

شهید حاج قاسم سلیمانی از چهره های ماندگار ایران اسلامی است که نام او و رشادت های ادامه دار این شهید بزرگوار برای همیشه در تاریخ خواهد ماند؛ حاج قاسم عزیز کسی بود که آرامش خود را فدای آرامش مردم و امنیت کشور کرد.

 با پایان هشت سال دفاع مقدس و حضور پررنگ حاج قاسم سلیمانی در جبهه های نبرد علیه دشمنان وطن، مجاهدت های ایشان پایان نیافت و این بار شهید سلیمانی از قالب مدافع وطن در قامت مدافع امنیت ظاهر شدند. بطوریکه پس از پایان جنگ تحمیلی، ناامنی‌هایی در شرق کشور اتفاق افتاد، از این رو عملیات پاکسازی جنوب شرق کشور از اشرار به حاج قاسم سلیمانی سپرده شد.

بعد از پایان جنگ تحمیلی از ستاد کل فرماندهی نیرو‌های مسلح، در ابلاغیه ای مبارزه با کاروان‌های بزرگ قاچاق و اشرار و قاچاقچیان شرق کشور به سپاه واگذار و مأموریت این اقدام مهم به شهید حاج قاسم سلیمانی سپرده شد. به همین جهت شهید سلیمانی در راستای ماموریتش«طرح جامع امنیت پایدار و مردمی شرق کشور» را ارائه کردند. این طرح پس از بررسی مصوب شد و مقرر گردید برای اجرای درست و بی نقص آن قرارگاهی با نام «قرارگاه قدس» ایجاد شود؛ با توجه به اینکه مأموریت مبارزه با اشرار و پاکسازی آنها به نیروی زمینی سپاه واگذار شد، نیروی زمینی مکلف گردید در شرق کشور قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه را تأسیس کند و فرمانده آن هم با حفظ سمتِ فرمانده لشکر ثارالله، حاج قاسم سلیمانی باشد.

مأموریت جدید حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده قرارگاه قدس در جنوب شرق کشور که شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب خراسان می‌شد این بود که امنیت را به کشور بازگرداند. تدبیر و برنامه حاج قاسم سلیمانی برای برقراری امنیت و ریشه کن کردن اشرار از منطقه جنوب شرق کشور از همان ابتدا درگیری با آنها نبود. بطوریکه ایشان با یک اقدام جالب و خلاقانه ابتدا به ساکن به اشرار امان‌نامه داد؛ در واقع حاج قاسم سلیمانی با این شرط که اگر اسلحه ها را زمین بگذارند، به آنها امان نامه خواهد داد، از شدت درگیری ها و تلفاتی که می توانست برجای بماند جلوگیری کردند. «طرح جامع امنیت پایدار و مردمی شرق کشور» که از سوی شهید سلیمانی ارائه شده بود دارای ابعاد متعددی بود که در آن در کنار کار و اقدام عملیاتی، امنیتی، اطلاعاتی، کار فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را هم لحاظ کرده بودند. بنحویکه پیرو همین طرح و با هدف کاهش تلفات شهید سلیمانی ضمن امان نامه، برای مدیریت شرایط با سران طوایف و عشایر نیز نشست هایی در این باره برگزار کردند.

اگرچه با این روش حاج قاسم توانست تعدادی از اشرار را تسلیم کند و آنها را به سطح جامعه بازگرداند و زمینه های اشتغال به کشاورزی و کسب و کار را برای آنها در قالب طرح اشتغال زایی فراهم کند اما این همه ماجرای مأموریت حاج قاسم در جنوب شرق کشور نبود. در این دوره و در راستای مأموریت جدید، حاج قاسم دو عملیات بزرگ آورتین و درگیری با اشرار(سر دسته های اشرار که شامل عیدوک بامری و عبدالله کوتاه لاشاری و جلال کامرانی) و آزادسازی 100گروگان از دست اشرار (که برای فرار از حاج قاسم این گروگان‌ها را به افغانستان می‌برند اما حاج قاسم اشرار را رها نکرده و حتی تا افغانستان برای آزادسازی این گروگان‌ها پیش رفت) انجام دادند.

واقعیت امر این است که نام حاج قاسم سلیمانی همواره برای مردم جنوب شرق کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان تداعی کننده امنیت بوده و هست؛ در واقع روایت حاج قاسم برای این منطقه تنها مختص به رویکرد نظامی نیست بلکه ایشان با طرح ها و تدبیرهای نوآورانه ای که داشتند ضمن اعمال شاخص های رأفت اسلامی، با استفاده از راهبرد ظرفیت‌های مردمی زمینه های امنیت در سیستان و بلوچستان را به گونه دیگری نوشتند و تولید کردند.

خلاصه کلام اینکه روایت دوره دوم مجاهدت های شهید حاج قاسم سلیمانی، روایت امنیت و تلاش های ایشان برای ایجاد امنیت در مناطق جنوب شرقی کشور می باشد؛ بطوریکه این گونه می توان گفت که با پایان جنگ تحمیلی، حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر همیشه پیروز ثارالله، مامور جهاد در جبهه دیگری شد؛ جهاد برای امنیت و در جبهه مبارزه با اشرار جنوب شرق کشور.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید